Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-2002-front

BMW 2002

1 / 3
bmw-2002-front
bmw-2002-side
bmw-2002-back

Sterke punten

  • Sportieve klassieke auto
  • Compact ontwerp
  • Uniek, zeer fijn rijgedrag

Zwakke punten

  • Relatief spartaans interieur
  • Roestgevoelig
  • Niet meer geschikt als dagelijkse auto

BMW 2002 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 2002, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 2002: grondlegger van sportieve BMW modellen

Als voorganger van de succesvolle 3 Serie luidde de BMW 2002 een nieuw tijdperk van sportwagens in. Het model was zo succesvol omdat het een van de eerste sportwagens was die even sportief als praktisch was voor dagelijks gebruik. Hij werd vervaardigd van 1968 tot 1974. Lees meer.

Interesse in een BMW 2002

BMW 2002 occasions
BMW 2002 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De BMW maakt indruk met zijn sportieve rijgedrag
  • Als klassieke auto heeft de BMW een absoluut cultkarakter
  • De auto maakt indruk met zijn iconische ontwerp
  • De BMW 2002 biedt een uitstekend zicht rondom

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 02 serie was BMW's eerste middenklasse serie. De compacte tweedeurs was alleen leverbaar als benzinemodel met een viercilindermotor (BMW M10) en een inhoud van in totaal 2,0-liter. Tijdens de productieperiode werden naast de normale BMW 2002 ook krachtigere modellen ontwikkeld. Dit resulteerde in de modellen ti, tii, en de legendarische BMW 2002 Turbo. De Turbo haalde destijds een topsnelheid van 212 km/u en was een kleine sensatie op de weg.

Afmetingen

De belangrijkste focus voor de BMW 2002 waren de compacte afmetingen van de carrosserie, want het was geen vierdeurs, maar een slanke tweedeurs. Het bespaarde gewicht maakte een aanzienlijk hogere topsnelheid mogelijk. De BMW 2002 heeft afmetingen van ongeveer 4,2 meter in de lengte, 1,6 meter in de breedte en 1,4 meter in de hoogte. Met een totaal volume van 450 liter heeft de bagageruimte zelfs naar moderne maatstaven een flinke inhoud.

BMW 2002
Marktintroductie 1968
Lengte x breedte x hoogte 4,22 m x 1,59 m x 1,36 m
Wielbasis 2,50 m
Inhoud bagageruimte 450 l
Ledig gewicht 940 – 1.060 kg
Toelaatbaar totaalgewicht Niet geregistreerd
Cilinderinhoud 1.991 cm3
Vermogen 73 kW (100 pk) – 125 kW (170 pk)
Koppel 118 - 177 Nm
Topsnelheid 155 - 212 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,2 – 7,0 sec
Tankinhoud Niet geregistreerd
Verbruik 8,8 – 11,0 l/100 km
CO₂-uitstoot Niet geregistreerd

Varianten

Er zijn drie krachtigere varianten van de BMW 2002 serie. Dit zijn de voertuigen met het naamsuffix ti, tii en Turbo. De 2002 ti had al 88 kW (120 pk) met zijn tweeliter inhoud en werd geproduceerd tot 1972. Met dezelfde cilinderinhoud haalde de tii al 96kW (130 pk). De ti-modellen hebben beide 40cc Solex dubbele carburateurs en een motor met mechanische benzine-injectie van Kugelfischer. Deze brandstofinjectie werd destijds ook door Peugeot gebruikt in de racerij. De BMW 2002 Turbo was de eerste Duitse productieauto met een uitlaatgasturbo en bracht een flinke 125 kW (170 pk) op de weg. Vanwege de oliecrisis in die tijd werd hij bekritiseerd om zijn hoge brandstofverbruik. Een voor- en achterspoiler behoorden tot de standaarduitrusting. Er werden in totaal 1.672 exemplaren geproduceerd en af fabriek waren ze alleen leverbaar in de BMW-kleur zilver of wit.

Prijzen

De BMW 2002 wordt al meer dan 40 jaar niet meer als nieuwe auto aangeboden. Wel zijn er in verhouding relatief veel BMW 2002 occasions beschikbaar. De belangstelling voor het populaire en krachtige voertuig blijft namelijk onverminderd groot. Vooral liefhebbers van de klassieke voertuigen van de Duitse fabrikanten grijpen graag naar een BMW 2002 voor hun eigen collectie. Het tot 170 pk sterke model zorgt immers voor veel rijplezier. Als je op zoek bent naar een dergelijk model of een BMW 2002 moet je veel geld neertellen. Dit geldt vooral als het een goed onderhouden BMW is met een lage kilometerstand.

Eenvoudige uitvoeringen met meer dan 100.000 kilometer op de teller kosten momenteel rond de 10.000 euro op de Nederlandse automarkt voor occasions. Hier zijn de eerste reparaties met de bijbehorende kosten echter snel gemaakt. Als je de BMW 2002 op lange termijn veilig en goedkoop wilt gebruiken, kun je dus beter een occasion met een lagere kilometerstand zoeken. Af en toe zijn er modellen voor iets meer dan 20.000 euro, maar beter onderhouden modellen kosten meestal ruim boven de 35.000 euro. Voor de legendarische BMW 2002 Turbo kunnen de prijzen oplopen tot ruim boven de 100.000 euro. De BMW 2002 is dus zeker geen koopje meer als gezochte klassieker met vele voordelen.

Bovendien moet je vooraf nadenken over de onderhoudskosten. In dit geval zijn er in ieder geval geen kosten voor de motorrijtuigenbelasting. De motor is echter allesbehalve zuinig, dus regelmatig tanken is noodzakelijk bij de BMW 2002. Vanwege de leeftijd zijn komende reparaties of noodzakelijk onderhoud ook niet per se goedkoop, ook al zijn de meeste reserveonderdelen nog goed verkrijgbaar op de markt.

Design

Buitenkant

De BMW 2002 is een kleine, hoekige sportwagen, een tweedeurs sedan, al wordt hij door velen een coupé genoemd. Het eenvoudige ontwerp van de carrosserie is hoekig en pragmatisch. De motorkap en het kofferbakdeksel lijken te zweven en de dunne raamstijlen zorgen voor goed zicht door de hele auto. Al met al biedt de BMW 2002 een iconische look voor fans van klassieke auto’s.

Binnenkant

Het unique selling point van de BMW 2002 was destijds zeker zijn sportieve prestaties, maar niet het interieur. Het ontbreken van stereo en airconditioning bevestigen dit vermoeden. Achterin zijn alleen de meest noodzakelijke toepassingen te vinden. Extra gadgets werden toen geheel achterwege gelaten. Toch zijn de stoelen zeer comfortabel en heeft het stuur een robuuste vormgeving die het gebrek aan stuurbekrachtiging compenseert.

Veiligheid

Algemene rijveiligheid was in de tijd van de BMW 2002 een veel minder belangrijke kwestie dan nu. De BMW 2002 heeft bijvoorbeeld geen airbag en de veiligheidsvoorzieningen die nu in de industrie als standaard worden beschouwd, bestaan bijna niet. Afgezien van de normale driepuntsgordel is er nauwelijks iets dat de passagiers in geval van nood kan beschermen. Aangezien de BMW 2002 een van de eerste sportwagens voor normaal wegverkeer was, werd hij uitgerust met een sportief onderstel en krachtige remmen. Daarmee biedt hij een wat moderner rijgedrag en daarmee meer veiligheid dan de gemiddelde auto uit die periode.

Alternatieven

Een echt alternatief vinden voor de legendarische 02-serie is erg moeilijk. Juist omdat zijn unieke uiterlijk en sportieve prestaties hem tot iets heel bijzonders maken. In de periode dat de BMW 2002 werd geproduceerd (1968-1976), concurreerden voornamelijk Europese modellen zoals de Alfa Romeo Giulia, Ford Escort en Volvo 142 met vergelijkbare sportieve sedan modellen. Deze modellen streden om marktaandeel in het segment van compacte sportieve auto's. De BMW 2002 onderscheidde zich met zijn krachtige motor, wendbaarheid en karakteristieke design, wat bijdroeg aan zijn reputatie als een baanbrekende en geliefde auto in de geschiedenis van de sportieve sedans. Voor een kleiner budget kan de Opel Ascona B als alternatief worden gezien, maar zijn prestaties komen niet in de buurt van die van de BMW 2002.

FAQ

Hoeveel kost een BMW 2002?
Goed onderhouden gebruikte BMW 2002 exemplaren zijn zeer gewild op de Nederlandse markt en daarom allesbehalve goedkoop. Zelfs voertuigen met een hogere kilometerstand kosten ruim boven de 10.000 euro. Modellen in goede staat met een maximale kilometerstand van 80.000 kunnen zelfs tot 40.000 euro kosten.
Hoe lang is de BMW 2002 gebouwd?
De eerste BMW 2002 werd geïntroduceerd in 1968 en de laatste werd geproduceerd in 1975.
Wat weegt een BMW 2002?
De BMW 2002 heeft afhankelijk van de uitvoering een leeggewicht van 940 tot 1.060 kilogram.
Hoeveel pk heeft een BMW 2002?
De motor van de BMW 2002 heeft afhankelijk van de uitvoering een vermogen van 73 kW (100 pk) tot 125 kW (170 pk).

Beoordelingen voor BMW 2002

4 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Meer links