Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Abarth-124-spider-front

Abarth 124 Spider

1 / 3
Abarth-124-spider-front
Abarth-124-spider-side
Abarth-124-spider-back

Sterke punten

  • Kleine snelheidsduivel in stadsverkeer met veel ruimte
  • De motor is zuinig en toch krachtig
  • Goedkoop in aanschaf en onderhoud

Zwakke punten

  • Beperkte bagageruimte
  • Harde geluiden binnenin tijdens het rijden
  • Deels oncomfortabel chassis

Abarth 124 Spider : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Abarth 124 Spider, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Abarth 124 Spider: krachtige cabriolet in miniformaat

De Fiat Abarth 124 Spider is de sportwagenversie van de Fiat Abarth 124, die op zijn beurt een roadster is van de Italiaanse autofabrikant Fiat. Het voertuig is gebouwd tussen 2016 en 2020 en heeft viercilinder turbobenzinemotoren. Lees meer

Interesse in een Abarth 124 Spider

Abarth 124 Spider occasions
Abarth 124 Spider dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Fiat Abarth 124 Spider had destijds een nieuwprijs van slechts 40.000 euro en is nu verkrijgbaar vanaf 20.000 euro.
  • De compacte carrosserievorm maakt het gebruik op krappe parkeerplaatsen en in stedelijke gebieden gemakkelijk.
  • Dankzij het lage voertuiggewicht en de dynamische turbomotoren biedt de auto veel rijplezier.
  • De Fiat Abarth 124 Spider biedt een echt sportwagengevoel in combinatie met een elegant uiterlijk en de voordelen van een cabriolet.

Belangrijke gegevens

Motor

Allereerst is het belangrijk onderscheid te maken tussen de Fiat 124 Spider en de Abarth 124 Spider. En dat is snel gedaan, want het enige verschil tussen de twee modellen is de motor, of beter gezegd, het vermogen. Net als de Fiat 124 Spider steunt de Abarth 124 Spider op de beproefde motortechnologie van de Mazda MX-5 (ND). Handgeschakelde en automatische transmissies voor de Fiat en de Abarth komen ook oorspronkelijk van Mazda. Voor de Abarth, die iets krachtiger is dan de Fiat 124 Spider, was in de modelperiode 2016 tot 2020 slechts één motorversie beschikbaar:

Verplaatsing 1.368 cm³
Vermogen 103 - 125 kW (140 - 170 pk)
Topsnelheid 215 - 232 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/u 6,8 - 7,2 s
Verbruik 6,4 - 8,1 l
Tankinhoud 45 l
CO²-uitstoot 148 - 153 g/km

Qua transmissie was naast een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak ook een automatische zesversnellingsbak leverbaar. Alle motorvarianten waren benzinemotoren en er is nooit een diesel- of hybride aandrijflijn ontwikkeld voor de Fiat of Abarth 124 Spider. De Abarth kreeg een grotere brandstoftank van 45 liter. Dit maakte een overeenkomstige reikwijdte van ongeveer 700 kilometer mogelijk. Dat is een zeer goede waarde voor een sportwagen.

Afmetingen

Lengte 4.080 mm
Breedte 1.740 mm
Hoogte 1.230 mm
Wielbasis 2.310 mm
Bodemvrijheid 120 mm
Laadruimte 140 l
Zitplaatsen 2

Met 140 liter is de bagageruimte van de Abarth 124 Spider heel gewoon voor een sportwagen. Kleinere tassen, paraplu's en koelboxen kunnen hier gemakkelijk worden opgeborgen. De afmetingen van de kleine roadster zijn zeer duidelijk en zijn vooral leuk in grote steden en op krappe parkeerplaatsen. Gewone sportwagens zijn hier aanzienlijk groter en minder compact. De bodemvrijheid van de Abarth 124 Spider van ongeveer twaalf centimeter is iets groter dan die van andere sportwagens. Wat het aantal zitplaatsen betreft, heeft de Abarth slechts twee sportieve zittingen en geen tweede zitrij.

Varianten

Nadat Fiat in november de 124 Spider had geïntroduceerd, volgde in 2016 de krachtigere versie met de Abarth 124 Spider. Abarth presenteerde toen in 2018 de Abarth 124 GT. Deze had een hardtop van 16 kilo van met koolstofvezel versterkt plastic. Vanaf 2019 werden alleen nog resterende voorraden van de roadster verkocht, terwijl de productie voor andere markten tot 2020 doorging.

Daarnaast ontwikkelde Abarth in 2017 de Abarth 124 Rally, die volgens de RGT-regels van de FIA is ontwikkeld voor gebruik in de rallysport. De auto heeft 300 pk en vierde zijn première tijdens de Rally Monte Carlo in januari 2017.

Prijs

Zelfs in de basisconfiguratie kon de Abarth 124 Spider bogen op een uitstekende uitrusting en veel motorvermogen. Het speciale model was dan ook geen koopje en kostte al ruim boven de 30.000 euro toen het in 2016 werd uitgebracht. In de loop der jaren stegen de prijzen tot meer dan 40.000 euro. Ondanks de bijbehorende prijzen onderscheidt de Abarth 124 Spider zich met aantrekkelijke voorwaarden, als we kijken naar de andere sportwagens op de markt en vormt hij een aantrekkelijke keuze.

Helaas is de Abarth 124 Spider niet meer verkrijgbaar als nieuwe auto. Klanten die op zoek zijn naar een geschikt sportief voertuig moeten dan ook de Nederlandse markt voor occasions onder de loep nemen. Hier vind je overeenkomstige aanbiedingen die al voor ongeveer 25.000 euro kunnen worden opgenomen. Er zijn ook nieuwere voertuigen met een zeer lage kilometerstand, maar die zijn navenant duurder. Hier moeten klanten ongeveer 30.000 euro begroten voor de komende aankoop.

De gunstige onderhoudskosten zouden zeker een van de grote voordelen moeten zijn die de Abarth 124 Spider vanuit de fabriek kan bieden. Alleen al de efficiënte motoren beloven veel rijplezier, maar je rijdt ook nog goedkoop en ongecompliceerd. Met een leeggewicht van ongeveer 1,1 ton zijn ook de kosten voor de Nederlandse motorrijtuigenbelasting beheersbaar. 436 euro per jaar zijn behoorlijk overtuigend en zijn zelfs zeer gunstig in directe vergelijking met andere modellen.

Design

Exterieur

Het exterieur van de 124 Spider biedt het typische roadster-gevoel. Dit wordt gekenmerkt door een langwerpige motorkap, de achterzijde in cabrioletformaat en de sportieve uitstraling van het voertuig. Een ander opvallend kenmerk is de brede radiator met grille, gekenmerkt met een koolstofrooster. Verder zijn er de kenmerkende, verzonken koplampen en de strak gevormde bestuurders- en passagiersdeuren.

De voorzijde, nogal oversized in vergelijking met de rest van het voertuig, wordt gecompleteerd door een vrij korte en pretentieloze achterzijde. Daar bevindt zich een dunne band verlichting op de achterklep. Onder de achterkant van het voertuig bevinden zich de standaard vier uitlaatpijpen.

De Abarth 124 Spider was verkrijgbaar in verschillende kleuren. Tot de meest populaire behoorden wit met zwarte matte folie langs het midden van de auto, rood met zwarte matte folie langs het midden van de auto, zwart, metallic grijs en donkerblauw. Ook de optionele extra's in de buitenruimte:

  • Hardtop dak
  • "Record Monza" sportuitlaatsysteem
  • Dubbelgekleurde lak/folie

Interieur

Het interieur van de Abarth 124 Spider is vergelijkbaar smal. Die indruk wordt versterkt door de tamelijk brede middenconsole, waarin de versnellingspookknop (of automatische versnellingspook) en de handrem en andere bedieningselementen zijn ondergebracht. Het hoogtepunt van het interieur is echter ongetwijfeld het stijlvolle dashboard, met design luchtkanalen en het opvallende stuurwiel met Abarth-logo en een centraal geplaatst, compact ogend navigatiedisplay. Voor het interieur is een mix van leder, carbon en velours gebruikt. De twee inzittenden zitten ook op sportkuipstoelen die zelfs in snelle bochten uitstekende zijdelingse steun bieden. Over het geheel genomen ziet alles er zeer stijlvol en goed afgewerkt uit. Tot de speciale kenmerken van het interieur behoren ook meerkleurige verfopties.

Abarth-124-spider-interior

Beveiliging

Op het gebied van veiligheid biedt de 124 Spider een behoorlijk wendbaar weggedrag. Bij snel bochtenwerk blijft hij vrij lang neutraal, maar heeft snel de neiging de voorwielen te ondersturen. Bovendien is er nogal wat overhelling in de bochten.

Door de centrering van de besturing en de ruime bodemvrijheid vangt de auto gemakkelijk oneffenheden in het wegdek op. Uitwijkmanoeuvres kunnen ook simpel worden uitgevoerd, mede dankzij het lage gewicht van het voertuig. Diverse rijveiligheidssystemen, zoals cruise-control met snelheidsbegrenzer en een bandenspanningssysteem, zijn standaard aan boord. Het algemene veiligheidsniveau van de 124 Spider kan daarom als goed worden aangemerkt.

Alternatieven

Bij Abarth zelf is er geen noemenswaardig alternatief voor de 124 Spider. Het oorspronkelijke model waarop de Abarth is gebaseerd, de Fiat 124 Spider, is in zijn krachtigste versie met 166 pk echter een goedkoper alternatief voor de Abarth. De potente Fiat 124 Spider kostte in de begeerde "Lusso full equipment" versie slechts ongeveer 27.000 euro en is nu verkrijgbaar vanaf slechts 15.000 euro.

Kijkend naar andere fabrikanten is de technisch verwante Mazda MX-5 (ND) ook interessant als het Verre Oosten alternatief voor de sportieve Italiaanse sportwagen. De topversie biedt maar liefst 184 pk en kost ongeveer 40.000 euro nieuw en 18.000 euro gebruikt.

FAQ

Hoeveel kost een Abarth 124 Spider?
Voor de Abarth 124 Spider zijn tussen 2016 en 2020 nieuwe prijzen tussen 33.000 en 40.000 euro aangekondigd. Intussen zijn er echter al gebruikte modellen in goede staat beschikbaar voor ongeveer 28.000 euro.
Hoe lang is de Abarth 124 Spider gebouwd?
De Abarth 124 Spider werd geproduceerd tussen 2016 en 2020.
Wie bouwt de Abarth motoren?
De motoren van de Abarth 124 Spider zijn afkomstig van Mazda. Daar werden ze al gebruikt in hun eigen MX-5 (ND) modellen.
Hoeveel pk heeft een Abarth 124 Spider?
Een Abarth 124 Spider heeft tussen de 140 en 170 pk