BMW Alpina D3 te koop: tweedehands en nieuw

BMW Alpina D3

BMW Alpina D3

De BMW Alpina D3 komt in 2005 als sportdiesel op de markt

De ontwikkeling van de dieseltechnologie leidde er op z'n laatst vanaf begin jaren '90 toe dat ook de meer sportieve autofabrikanten steeds vaker sedans en combi's met een dieselmotor in de collectie opnamen. Zelfs sportieve coupés en cabriolets werden uitgerust met dieselmotoren, welke vaak gecombineerd werden met een turbolader. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Informatie over BMW Alpina D3

Ook de Beierse autofabrikant BMW rustte zijn volumemodellen uit met verbruiksvriendelijke dieselmotoren. Het leek echter lange tijd uitgesloten dat deze motortechniek ook voor de in kleine oplage geproduceerde sportuitvoeringen van BMW’s zou worden toegepast. Men kon zich BMW M-modellen of BMW Alpina’s alleen maar als snel optrekkende benzinemodellen voorstellen. Dat veranderde toen voertuigbouwer Alpina uit Allgäu in 2000 met de BMW Alpina D10 een diesel op basis van een BMW uit de 5-serie presenteerde. Als tweede diesel uit de bedrijfsgeschiedenis volgde daarna de BMW Alpina D3, die tussen 2005 en 2008 in de collectie was opgenomen.  

De BMW Alpina D3 wordt aanvankelijk als sedan en combi geproduceerd

De BMW Alpina D3 van de eerste generatie werd aangeboden als sedan en combi touring model. Hij was gebaseerd op de in serie geproduceerde BMW 320d en werd in de Alpina-versie uitgerust met een 2,0 liter motor met een prestatievermogen van 147 kW (200 pk). De BMW Alpina D3 kon in 7,4 seconden van nul naar honderd accelereren en haalde maximaal 238 km/u. Ondanks zijn sportieve, verbeterde prestatievermogen verbruikte de BMW Alpina D3 gemiddeld niet meer dan 5,9 liter brandstof.  

De BMW Alpina D3 als biturbo wordt vanaf 2008 ook in een coupéversie aangeboden

Vanaf 2008 werd de BMW Alpina D3 als sedan, combi en voortaan ook als coupé met een verder ontwikkelde viercilinder dieselmotor aangeboden. Laatstgenoemde kreeg zijn sportieve performance door de inzet van twee turboladers. Dankzij een gemodificeerde motorsturing maakte de motor een toerental mogelijk van 5200 toeren per minuut. Dat was bijna één derde meer dan bij gebruikelijke dieselmotoren. De dieselmotor van de BMW Alpina D3 Biturbo werd gecombineerd met een handmatige zesversnellingsbak. De BMW Alpina D3 van deze generatie was optioneel ook met een sportautomaat verkrijgbaar. De 2,0 liter dieselmotor van de BMW Alpina D3 Biturbo had een prestatievermogen van 157 kW (214 pk) en maakte een maximumsnelheid van 244 kilometer per uur mogelijk. Het gemiddelde verbruik lag op  5,4 liter (144 g/km CO2).