Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-alpina-b6-l-01.jpg

BMW Alpina B6

Sterke punten

  • Wees één van de 1.543 happy few
  • Elegant en ingetogen, maar onaards snel
  • Eén van dé fraaiste BMW’s ooit gebouwd
  • Voortreffelijke cruiser: stil, comfortabel, bloedsnel
  • Als Gran Coupé verrassend ruim en praktisch

Zwakke punten

  • Vrij zeldzaam
  • Kostbaar in onderhoud en verbruik
  • Wordt zelden aangeboden als occasion

Alpina B6 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alpina B6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW Alpina B6: femme fatale onder de gran coupés

Duitsland is niet zozeer het autoland van de grote, statige en reislustige coupés. Maar als er één Gran Turismo is waarmee onze oosterburen furore maakten, dan was het wel de BMW 6 Serie. In het bijzonder als Alpina B6, in de uiterst fraaie Gran Coupé-carrosserievariant.Lees meer.

Interesse in een BMW Alpina B6

BMW Alpina B6 occasions
BMW Alpina B6 nieuwe auto's
BMW Alpina B6 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • BMW voor de fijnproever
  • Heerlijke reisauto voor lange(re) afstanden
  • Uiterst fraai als vierdeurs Gran Coupé
  • Schoolvoorbeeld van Duitse Gründlichkeit

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW Alpina B6 telt drie generaties op basis van de BMW 6 Serie: de E24 en B7 (1978-1982), de E63/E64 (2006-2007) en de F12/F13/F06 (2011-2016). Tellen we ook de E24-generatie – op basis van de BMW 3 Serie mee – dan komen we tot vier verschillende generaties. Waarom het oer-model geen B3 heette, is wellicht een beetje verwarrend. Afijn, sinds dat raadsel is de Alpina B6 onlosmakelijk verbonden aan de 6 Serie van BMW, en dat model was er als tweedeurs Coupé, tweedeurs Cabriolet en vierdeurs Gran Coupe. Zo ook de Alpina B6.

Sinds jaar en dag staan Alpina’s te boek als de meer ingetogen equivalenten van de M-modellen van BMW. BMW M’s zijn van nature extravert. Alpina’s juist introvert, maar zeker niet minder krachtig en snel en al helemaal niet minder luxe en comfortabel. Een Alpina is zowat de ultieme wolf in schaapskleren in autoland. De oer-B6 – gebaseerd op de E21 BMW 3 Serie – schopte het tot 200 pk en 248 Nm, goed voor een spurt naar 100 km/u in 7,2 seconden. Eveneens zeer indrukwekkend voor het jaar 1978.

De E24-generatie van de Alpina B6 van 1982 – op basis van de BMW 635CSi – was hier een perfect voorbeeld van. Die beschikte namelijk over een vermogen van 330 pk en 500 Nm, waardoor het een van de snelste coupés ter wereld was. Menige Ferrari, Porsche en Lamborghini uit dezelfde periode kon niet tippen aan de Alpina B6, die in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprintte en een topsnelheid van 262 km/u behaalde. Zelfs heden maak je een meer dan prima indruk op verjaardagen en buurtborrels met zulke cijfers.

De laatste E24 Alpina B6 rolde in juni 1988 van de band. Vervolgens zou het bijna twintig jaar duren totdat Alpina weer een B6 introduceerde. Ditmaal op basis van de E63/E64-generatie van BMW, respectievelijk de Coupé en Cabriolet. De auto-industrie had allesbehalve stilgestaan en dat resulteerde in 500 pk en – hou je vast – 700 Nm aan koppel voor deze generatie van de B6. Binnen vijf tellen doorbreken de modellen de 100 km/u. Vanwege het niet beschikken over een snelheidsbegrenzer stoppen ze pas met versnellen bij 315 km/h.

Saillant detail: als Alpina B6 S kunnen beide kemphanen zelfs nog ietsje sneller, dankzij een vermogenstoename van 30 pk en 25 Nm. Hiermee behoort de Alpina B6 tot de snelste coupé of cabriolet ooit gemaakt. Ter vergelijk: de 507 pk en 520 Nm sterke BMW M6 accelereert in 4,6 seconden naar de 100 km/u, bij een begrensde top van 250 km/h.

In 2011 dient de derde generatie van de BMW 6 Serie zich aan. Als hofleverancier van BMW’s voor de fijnproever is Alpina er als de kippen bij een eigen model hiervan uit te brengen. In september van hetzelfde jaar is het zover; de nieuwe Alpina B6 is geboren. Ditmaal met de additionele naam Bi-Turbo, verwijzing naar de dubbele turbo’s die sterk bijdragen aan het vermogen van 540 pk en 730 Nm. De ‘magische’ topsnelheid van 320 km/u (voor de Coupé) is nu haalbaar, terwijl de sprint naar 100 km/u nu richting de 4 seconden kruipt. Maar het werd nog gekker in 2015, toen Alpina de overtreffende B6 Edition 50 voorstelde. Met voorin de neus nog altijd dezelfde 4,4-liter V8 met dubbele turbo’s, maar nu maximaal uitgeknepen tot 600 pk en 800 Nm. Een top van liefst 330 km/u is hiermee een feit en nieuwe mijlpaal. Op dat moment is B6 bijna onaards snel geworden, terwijl het comfort en de luxe binnenin nogal altijd op zeer hoog niveau staat. 200 km/u rijden op de Autobahn voelt als 120 km/u.

Begin 2016 zou de productie van de Alpina B6 Bi-Turbo Coupé en Cabriolet tegen zijn einde lopen. Maar niet voordat Alpina zijn zwanenzang ten gehore had gebracht: de B6 Gran Coupé op basis van de BMW 6 Serie Gran Coupé. Misschien wel de fraaiste (vierdeurs) coupé die BMW ooit ontwierp en sowieso een van de mooiste auto’s van de laatste kwart eeuw. Alles wat zo bijzonder is aan de Alpina B6 komt optimaal samen in het schitterend gelijnde koetswerk van deze grote vierdeurs. De extra portieren en de toegenomen interieurruimte zetten de puntjes op de i en dragen bij aan nog meer comfort, luxe en rust binnenin. Iets meer dan 1.000 exemplaren zijn er van de Alpina B6 Bi-Turbo Gran Coupé gemaakt – waarvan er slechts 124 in Europa zijn geleverd. Op Autoscout24 staan er momenteel twee te koop. Doe ons de blauwe maar…

Afmetingen

Zoals eerder geschreven is de Alpina B6 sterk gebaseerd op de BMW 6 Serie. Tussen 2011 en 2019 werd dat model geleverd in drie carrosserievarianten: als tweedeurs Coupé, Cabriolet en als vierdeurs Gran Coupé. Een opvallende en nog steeds beschikbare variant is de 6 Serie GT, een liftback met vier portieren en een grote achterklep, maar Alpina heeft zich aan dit model nooit gewaagd.

De maatvoering van een B6 is identiek aan die van een 6 Serie. Zo beschikken de Coupé en Cabriolet over een lengte van 4,89 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,37 meter. De vierdeurs B6 Gran Coupé is met zijn verlengde wielbasis een stukje langer met 5,01 meter. Wie graag regelmatig een (lang) weekend op pad wil met de B6, kan het beste kiezen voor de Coupé of Gran Coupé-uitvoering; die beschikken namelijk over de grootste bagageruimte: 460 liter De Cabriolet moet het vanwege zijn complexe vouwdak stellen met 350 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij:

BMW Alpina B6 (Gran Coupé)
Marktintroductie 2011-2019
Lengte x breedte x hoogte 4,89 x 1,89 x 1,37 (5,01 x 1,89 x 1,37) m
Wielbasis 2,86 (2,97) m
Inhoud bagageruimte 460 l
Ledig gewicht 1.505-1.635 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.070-2.200 kg
Motorinhoud 4.395 cm³
Vermogen 397 kW (540 pk)-441 kW (600 pk)
Koppel 730-800 Nm
Topsnelheid (begrensd) 317-330 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,9-4,4 seconden
Tankinhoud 70 liter
Verbruik 9,4-13,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 219-242 g/km

Varianten

De moderne generatie van de BMW Alpina B6 was beschikbaar als tweedeurs Coupé, Cabriolet en vierdeurs Gran Coupé. BMW ontwierp de 6 Serie oorspronkelijk als een meer flamboyante variant van de zakelijk georiënteerde 5 Serie. Dit was niet alleen zichtbaar in het ontwerp, maar ook in de standaarduitrusting en de prijs. Deze lagen op een veel hoger niveau dan bij de ‘Fünfer’. Alpina heeft deze karaktervolle eigenschappen aangedikt met de B6. Die is een toonbeeld van comfort, luxe en snelheid, verpakt in een elegant coupé- of cabriocarrosserie. De meest bijzondere Alpina B6 van allemaal is de Edition 50, ter viering van 50-jarige bestaan van Alpina. De B6 Edition 50 verschilde van de reguliere B6 Coupé door zijn krachtigere V8 (600 pk), verbeterde inlaatsysteem, een actief uitlaatsysteem van titanium van specialist Akrapovic en een aangescherpte setup van het onderstel. Ook beschikte de Edition 50 over speciale remmen van Brembo en exclusieve 20-inch wielen. Van de B6 Edition 50 zijn er heel toepasselijk maar 50 exemplaren gebouwd.

Prijzen

Traditioneel bezien schurkt de prijs van een nieuwe Alpina veelal aan tegen die van zijn BMW M-tegenhanger. In het geval van de B6 is dat de BMW M6. Zo kostte een nieuwe M6 van de F12/F13-generatie rond 180.000 euro. Echter de meeste Alpina’s hebben de showroom verlaten tegen een prijskaartje van meer dan twee ton, vanwege extra opties. En dan te bedenken dat de Alpina B6 tegenwoordig al vanaf 50.000 euro bereikbaar is. De keerzijde van deze (afschrijving)medaille? Vind ze maar eens. Alpina’s zijn van nature vrij zeldzaam.

Design

Exterieur

Alpina heeft zijn oorsprong in de autosport, waar grote spoilers en een opvallende carrosserie de norm zijn. Opvallend genoeg zijn de meeste Alpina-modellen voor de openbare weg juist ingetogen en stijlvol, ondanks hun indrukwekkende prestaties. Meestal zijn deze auto's gehuld in het kenmerkende Alpina-blauw en voorzien van lichtmetalen wielen met vele smalle spaken, een ander typisch Alpina-kenmerk. Op het eerste gezicht lijkt een Alpina misschien op een standaardmodel van BMW met enkele fijnzinnige aanpassingen. Zodra de bestuurder van een Alpina echter het gaspedaal intrapt, wordt duidelijk dat de bolides van deze kleine Duitse fabrikant veel meer in huis hebben.

Interieur

Open de portieren van een Alpina B6 en het verschil met een standaard BMW is meteen duidelijk. Alpina past veel maatwerk toe in de interieurs van zijn modellen, wat meestal zichtbaar is in de kleurencombinaties van de bekleding, het dashboard, de portieren en andere verfijnde details. Terwijl de gemiddelde BMW, zelfs de M-modellen, vaak een overwegend zwart of donkergrijs interieur hebben, biedt Alpina een breder palet aan keuzes. Veel Alpina-kopers kiezen voor een contrasterende ambiance, zoals beige lederen bekleding gecombineerd met donkerbruine houten accenten en stiksels in een derde kleur. Dit resulteert in een gedurfd en persoonlijk interieur. Dit maatwerk is een van de aantrekkelijke en exclusieve kenmerken van een Alpina.

Bij BMW is maatwerk ook mogelijk via het Individual-programma, maar relatief weinig BMW-kopers maken hiervan gebruik. Bij Alpina is maatwerk echter bijna standaard. Als finishing touch worden de standaard BMW-logo’s binnenin vervangen door Alpina-exemplaren, hoewel op de motorkap en achterklep nog steeds het BMW-embleem prijkt.

Veiligheid

De BMW Alpina B6 (F-generatie) kreeg geen aparte beoordeling van Euro NCAP. Echter de toenmalige 5 Serie die als technische basis diende is wel beoordeeld door het onafhankelijke veiligheidsinstituut. Die behaalde de maximale score van 5 sterren destijds.

Alternatieven

Grootste rivaal van de Alpina B6 laat zich makkelijk raden; dat is natuurlijk de BMW M6. Andere grote, super-de-luxe en snelle Gran Turismo-modellen, beter bekend als GT’s, zijn bijvoorbeeld de Bentley Continental GT en Aston Martin Rapide. Al houden die er een nog veel hoger prijskaartje op na. Meer in lijn met de prestaties, allure en prijs van de Alpina B6 (Gran Coupé) liggen de Mercedes-Benz CLS AMG en Audi RS7 Sportback.

FAQ

Wat is het verschil tussen een BMW en een Alpina?
BMW richt zich voornamelijk op het grote publiek, waar Alpina zich in een niche bevindt. Alpina-klanten kiezen doelbewust voor die laatste vanwege de fijnzinnige balans tussen comfort, snelheid en exclusiviteit. Dit komt met name tot uiting als je de Alpina vergelijkt met de M-modellen van BMW; beide zijn extreem krachtig en snel, maar een Alpina schreeuwt dat aanzienlijk minder van de daken dan een BMW M.
Is BMW Alpina nu een tuner of zelfstandig automerk?
Anders dan veelal wordt gedacht is Alpina geen tuner van BMW’s, maar als sinds begin jaren 80 een zelfstandig automerk. In maart 2022 werd Alpina alsnog ingelijfd door BMW om onder diens vleugels beter te kunnen blijven inspelen op de veranderingen in de automotive industrie (lees: transitie naar elektrificatie).
Wat kost een Alpina?
De prijzen van Alpina liggen op de lijn van de BMW M-modellen, oftewel de absolute topmodellen van het Beierse luxemerk. Ter indicatie: een BMW M6 was er vanaf 180.000 euro. Een nieuwe Alpina B6 vergt op zijn minst een vergelijkbare investering.