Aston Martin V8 te koop: tweedehands en nieuw

Aston Martin V8

In 2005 wordt een nieuwe generatie van de Aston Martin V8 gepresenteerd

De naam Aston Martin staat sinds eind jaren '40 voor Britse coupés en cabriolets uit de luxeklasse, die ongeveer net als de Italiaanse Gran Turismo auto's comfort combineren met sportieve kenmerken. Met de Aston Martin DB-serie schiep de fabrikant een klassieker voor het voertuigsegment van de sportauto's. De eerste generatie van de Aston Martin DB-serie hoort vandaag de dag bij liefhebbers van Engelse auto's tot de meest gezochte Classic Cars. Aston Martin hield zich er bijna twintig jaar mee bezig om de tijdloos mooie zescilinders in een kleine oplage te produceren. Hierbij werd gebruik gemaakt van kostbare handarbeid. Pas in 1967 breidden de Britten hun productpallet uit met een krachtig V8-model. Deze werd als Aston Martin DBS op de markt gebracht. Vijf jaar later werd de naam van de modelserie veranderd in Aston Martin V8. Tot 1989 werd de Aston Martin V8 in vijf series als enige model van de sportautofabrikant geproduceerd. Hij was er in twee carrosserieversies als coupé en cabriolet. Nadat met de opvolger Aston Martin Virage aanvankelijk een nieuwe typebenaming was ingevoerd, keerde de constructeur in 1996 weer terug naar de traditionele V8-benaming. Deze werd tot 2000 gehandhaafd. Daarna domineerden allereerst de grote Aston Martin V12 Vanquish en Aston Martin DB 9 de modelpolitiek. Zij waren allebei met V12-motoren uitgerust. Pas in 2005 kozen de Britten er met de Aston Martin V8 Vantage voor om weer een achtcilinder in hun collectie op te nemen.

De historische Aston Martin V8-modellen

De historische Aston Martin V8-modellen werden van 1972 tot 1989 in vijf series als coupé en cabrio geproduceerd. De eerste generatie was uitgerust met de 5,3 liter motor die bekend was van de Aston Martin DBS-serie. Deze had een prestatievermogen van 235 kW (320 pk). Midden jaren '70 werd de motorprestatie iets naar beneden bijgesteld om de sportauto's aan de nieuwe emissievoorschriften te laten voldoen. Latere modellen van de Aston Martin V8 beschikten daarom over motoren met een prestatievermogen van 215 kW (292 pk). In de jaren '90 was er de Aston Martin V8 Vantage. Een duidelijk krachtigere coupé, die over compressorlading beschikte en een prestatievermogen van 410 kW (550 pk) had. Hiermee kon een maximumsnelheid van meer dan 300 km/u gerealiseerd worden.

De Aston Martin V8 Vantage vormde vanaf 2005 het nieuwe goedkoopste model

Een nieuwe oplage van de Aston Martin V8 Vantage als coupé vormde vanaf 2005 het nieuwe goedkoopste model van het merk. Twee jaar later kwam er nog een roadster-versie van de Aston Martin V8 bij. De op een lichtgewicht aluminiumchassis gebouwde tweezitter sportauto's namen het design van de Aston Martin DB 9 over. Hun carrosserie was echter met iets meer dan 4,38 meter ingekort. Dit was vooral te merken aan de minder ver uitstekende achterkant van de auto. Ook de nieuw geconstrueerde V8-motor van deze modellen had niets meer gemeen met de opgevoerde Vantage van de eerste generatie. De cilinderinhoud van de motor werd verkleind naar 4,3 liter en beschikte daarmee over 283 kW (385 pk). De Aston Martin V8 haalde hiermee een maximumsnelheid van 280 km/u. De acceleratie van 0 naar 100 km/u haalde hij in 5,0 seconden. De sportauto's werden standaard uitgerust met een handschakeling met zes versnellingen. Men kon optioneel echter ook kiezen voor een halfautomatische sportversnellingsbak met zes versnellingen, waarbij gekozen kon worden tussen een sport- en een comfortmodus.