Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-e-spacetourer-banner

Citroën ë-SpaceTourer

1 / 4
citroen-e-spacetourer-banner
citroen-e-spacetourer-front
citroen-e-spacetourer-side
citroen-e-spacetourer-back

Sterke punten

  • Een EV met zeldzaam veel zitplaatsen
  • Zeer praktisch, in twee lengteversies
  • Ideaal voor personenvervoer in stad

Zwakke punten

  • Relatief kleine actieradius
  • Duurder dan niet-elektrische versie
  • Afmetingen maken parkeren lastig

Citroen Spacetourer : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen Spacetourer, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën ë-SpaceTourer: volledig elektrisch voor 9 personen

De Citroën ë-SpaceTourer is de volledig elektrische versie van de meest luxe personenuitvoering van de Citroën Jumpy. Vanwege de oorsprong als bestelbus is de ë-SpaceTourer een zeer praktisch model en er zijn dan ook weinig volledig elektrische auto’s met zo veel zitplaatsen.

Interesse in een Citroën ë-SpaceTourer

Citroën ë-SpaceTourer occasions
Citroën ë-SpaceTourer nieuwe auto's
Citroën ë-SpaceTourer dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een van de elektrische auto’s met de meeste zitplaatsen
  • Zeer praktisch, ook qua bagageruimte
  • Ideaal voor comfortabel personenvervoer in stedelijk gebied
  • Twee lengteversies en eventueel ook als voordeliger e-Jumpy Combi

Technische gegevens

Motorisatie

De Citroën ë-SpaceTourer is uitsluitend leverbaar met volledig elektrische aandrijving. De elektromotor is altijd 100 kW (136 pk) sterk en drijft de voorwielen aan. Het koppel bedraagt altijd 260 Nm. Vanwege de volledig elektrische aandrijving is de ë-SpaceTourer voorzien van een automatische transmissie. Wel is er keuze uit batterijpakketten. Standaard is een 50 kWh batterijpakket goed voor een actieradius tot 230 km (WLTP, afhankelijk van uitvoering). Optioneel is een 75 kWh batterijpakket waarmee het busje tot 330 km ver komt (WLTP, afhankelijk van uitvoering).

De grote vierkante carrosserie is zeer praktisch, maar zorgt ook voor een vrij hoog stroomverbruik. Afhankelijk van de uitvoering ligt dat rond de 23 kWh/100 km (WLTP). Zeker op de snelweg speelt dit een rol. In stedelijk verkeer is de theoretische actieradius al realistischer. Dat maakt de ë-SpaceTourer vooral geschikt voor comfortabel personenvervoer in stedelijk gebied, bijvoorbeeld voor taxibedrijven, shuttlediensten en VIP-vervoer.

De Citroën ë-SpaceTourer is nauw verwant aan de Citroën Jumpy. Dat is een bestelbus die leverbaar is met benzine- en dieselmotoren, maar ook met dezelfde elektrische aandrijflijn als de ë-SpaceTourer. De Jumpy is ook leverbaar als Combi. Ook dat is een personenbus, maar met wat minder luxe aan boord dan de SpaceTourer. Overigens wordt ook de SpaceTourer geleverd met brandstofmotoren. Hetzelfde type busje wordt ook verkocht als Fiat Scudo/Ulysse, Opel Vivaro/Zafira Life, Peugeot Expert/Traveller en Toyota ProAce/ProAce Verso.

Afmetingen

De Citroën ë-SpaceTourer heeft zijn oorsprong in een middelgrote bestelbus en dat is terug te zien aan de afmetingen. Afhankelijk van de gekozen lengtevariant is het busje 4,96 tot 5,30 meter lang. Verder is het busje ongeveer 1,90 meter hoog en breed. Daarmee past hij nog in de meeste parkeergarages. Ook is er zelfs met alle zitplaatsen in gebruik nog meer dan genoeg bagageruimte beschikbaar: afhankelijk van de uitvoering 500 tot zelfs 900 liter. Zonder derde zitrij past liefst 2.228 liter aan bagage achterin. Mocht je een keer alleen maar bagage willen vervoeren, dan kun je met alleen de voorstoelen in gebruik 3.968 liter aan bagage meenemen. Serieuze cijfers, te danken aan de oorsprong als bestelauto.

De belangrijkste specificaties op een rij

Citroën ë-SpaceTourer
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,95 - 5,30 x 1,92 x 1,89 m
Wielbasis 3,27 m
Inhoud bagageruimte 500 - 3.968 l
Ledig gewicht 1.987 - 2.282 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.970 - 3.030 kg
Vermogen 100 kW (136 pk)
Koppel 260 Nm
Topsnelheid 130 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,1 sec
Batterijcapaciteit 50 - 75 kWh
Verbruik 23,2 - 24,4 kWh/100 km
Actieradius 230 - 330 km

Varianten

De Citroën (ë-)SpaceTourer is de meest luxe variant van de Jumpy-bedrijfswagenfamilie. De SpaceTourer is altijd een Business-uitvoering, met de Business Lounge als overtreffende trap. Beide varianten zijn leverbaar in ‘korte’ versie en als verlengde XL. De SpaceTourer wordt vanwege de extra luxe aan boord als een afzonderlijk model gepositioneerd binnen het Citroën-aanbod. De nauw verwante Jumpy is de besteluitvoering van dezelfde auto. De Jumpy Combi is ook een personenuitvoering, maar met minder luxe aan boord dan de SpaceTourer. Verder hebben Fiat, Opel, Peugeot en Toyota hun eigen merkvarianten van in de basis hetzelfde busje.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Citroën ë-SpaceTourer variëren van een kleine 50.000 euro voor het instapmodel tot ruim 80.000 euro voor topmodel XL Business Lounge. Die prijzen liggen op hetzelfde niveau als die van de SpaceTourer met brandstofmotor. Voor de ë-variant betaal je namelijk geen BPM (uitstootbelasting), maar de duurdere elektrotechniek compenseert dat weer. De nieuwprijzen van de minder luxe Jumpy Combi variëren van grofweg 40.000 tot 60.000 euro.

De elektrische ë-SpaceTourer is behoorlijk waardevast. Dat is goed voor de restwaarde bij verkoop, maar zorgt ook voor relatief hoge occasionprijzen. De prijzen van een Citroën ë-SpaceTourer occasion liggen rond de 40.000 euro. Daarbij speelt mee dat de elektrische variant later werd geïntroduceerd dan de brandstofversies en minder is verkocht. Het occasionaanbod is daarmee vrij beperkt. De prijzen van een Citroën SpaceTourer met brandstofmotor variëren van zo’n 20.000 tot 45.000 euro, uiteraard afhankelijk van leeftijd en aantal gereden kilometers.

Tot 2024 is een volledig elektrische auto wegenbelastingvrij en in 2024 geldt 75% korting. Daarna moet het volle bedrag aan wegenbelasting worden betaald. Houd er rekening mee dat de ë-SpaceTourer vanwege het batterijpakket een relatief zware auto is en dus onder een hoger tarief valt. Verzekeringspremies zijn voor deze auto in principe gemiddeld niveau, al kan de hogere dagwaarde van de elektrische versie voor een iets hogere premie zorgen dan voor de brandstofversie.

Design

Buitenkant

De Citroën ë-SpaceTourer heeft een oorsprong als bestelbus en is daarmee vrij hoog en vierkant. Wel heeft Citroën de hoogte bewust beperkt tot ongeveer 1,90 meter, zodat je met de ë-SpaceTourer gewoon kunt parkeren in de meeste parkeergarages. De SpaceTourer biedt meer luxe dan de Jumpy (Combi) modellen en dat is ook te zien. Zo heeft de SpaceTourer altijd bumpers in carrosseriekleur en lichtmetalen velgen. Aan de achterzijde is altijd een achterklep te vinden, in plaats van deurtjes. Aan de zijkant stap je altijd gemakkelijk in via schuifdeuren, maar dat geldt ook voor de Jumpy-modellen.

Binnenkant

De oorsprong als bestelbus zorgt vooral voor veel gebruiksgemak. Op alle zitplaatsen heb je meer dan genoeg ruimte en zelfs met alle negen zitplaatsen in gebruik is er meer dan genoeg ruimte over voor bagage. De SpaceTourer heeft minstens zes zitplaatsen, met zeven, acht of dus negen zitplaatsen als alternatieven. De Lounge-uitvoering onderscheidt zich van de andere doordat de stoelen op de tweede zitrij tegen de rijrichting in staan. Zo kunnen de passagiers elkaar aankijken. De Lounge is ook de enige variant met zes (extra ruime) zitplaatsen. Ook achter het stuur blijkt de praktische oorsprong, bijvoorbeeld met veel opbergruimtes in de ‘cabine’. De oorsprong als bestelbus zorgt wel vooral veel robuuste materialen, maar bij de SpaceTourer is de afwerking wel wat mooier dan bij de Jumpy-bestelversies. Het grootste verschil met de Jumpy zit hem echter in de rijkere uitrusting van de SpaceTourer.

citroen-e-spacetourer-interior

citroen-e-spacetourer-seats citroen-e-spacetourer-trunk

Veiligheid

De Citroën (ë-)SpaceTourer is door het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP beoordeeld met de maximale score van vijf sterren. Daarbij scoorde de auto goed op zowel passieve als actieve veiligheid. Ofwel het beschermen bij een ongeval en het voorkomen ervan. Wat assistentie- en veiligheidssystemen betreft is het belangrijkste aanwezig, zoals een snelheidsassistent en een systeem dat kan remmen bij een dreigende aanrijding. De meest geavanceerde systemen ontbreken wel, want de Citroën Jumpy waarop de (ë-)SpaceTourer is gebaseerd kwam al in 2015 op de markt.

Alternatieven

De meest voor de hand liggende alternatieven zijn de merkvarianten Fiat Scudo/Ulysse, Opel Vivaro/Zafira Life, Peugeot Expert/Traveller en Toyota ProAce/ProAce Verso. Dit zijn vrijwel volledig identieke busjes, die zich voornamelijk onderscheiden met afwijkende bumpers, velgen en stuurwielen. De keuze maak je vooral op basis van algemene merkvoorkeur en eventuele afwijkende garantievoorwaarden.

Andere alternatieven zijn nog de Nissan NV300/Primastar, Renault Trafic, Volkswagen Transporter/Multivan en Mercedes-Benz Viano/V-Klasse/EQV. De Mercedes is wel een prijsklasse hoger en lang niet al deze busjes zijn ook leverbaar met elektrische aandrijving.

FAQ

Hoe groot is de bagageruimte van de Citroën ë-SpaceTourer?
Heel groot, dankzij de oorsprong als bestelbus. In cijfers meet de bagageruimte minimaal 500 liter, maar in de langste uitvoering met alleen de voorste zitplaatsen in gebruik past zelfs 3.968 liter aan bagage achterin. Het exacte bagageruimtevolume hangt verder af van de specifieke uitvoering en stoelopstelling.
Is de Citroën ë-SpaceTourer elektrisch?
Ja, de Citroën ë-SpaceTourer is altijd volledig elektrisch aangedreven. De ‘ë’ in de typenaam verwijst daarnaar. Er is wel een niet-elektrische variant: de SpaceTourer. Zonder ‘ë’ ervoor dus. Voor de nauw verwante (ë-)Jumpy-modellen geldt hetzelfde.
Wat kost de Citroën ë-SpaceTourer?
De nieuwprijzen van de Citroën ë-SpaceTourer variëren van een kleine 50.000 euro tot ruim 80.000 euro, afhankelijk van de uitvoering en plus eventuele opties. De ë-SpaceTourer is behoorlijk waardevast en het tweedehands aanbod is beperkt, waardoor de tweedehands prijzen nog steeds rond de 40.000 euro liggen.
Wat is de actieradius van de Citroën ë-SpaceTourer?
Afhankelijk van de uitvoering heeft de Citroën ë-SpaceTourer een actieradius van 230 tot 330 km (WLTP). In de praktijk kan deze actieradius lager uitvallen, zeker bij gebruik op de snelweg. De ë-SpaceTourer komt vooral tot zijn recht in stedelijk gebied.