Ferrari 412 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 412, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ferrari 412
-
Ferrari 412 Manual ~Ferrari Munsterhuis~ Only 270 built! Class
€ 92.500,-- 88.476 km
- 08/1986
- 250 kW (340 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7554 NG HENGELO -
Ferrari 412 GT Full History
€ 68.888,-- 46.775 km
- 06/1986
- 250 kW (340 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5061 JX OISTERWIJK -
Ferrari 412 A * Great condition * Only 49k km * 1 of 576 *
€ 87.500,-- 49.085 km
- 01/1989
- 250 kW (340 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9581 EA MUSSELKANAAL -
Ferrari 412 | Historie bekend | Europese uitvoering | 1986
€ 99.950,-- 77.648 km
- 01/1986
- 246 kW (334 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK
Interesse in een Ferrari 412
Alle artikelen
TEST - Ferrari 296 GTS: een match made in heaven
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
De Ferrari 412 als opvolger van de 400i-serie
In het voorjaar van 1985 werd het 412-model van Ferrari gepresenteerd op de Salon van Genève. De 412 was een 2-deurs coupé die de opvolger was van de 400i-serie. Ten opzichte van deze serie was de V12-motor vergroot tot 4943 cc, waardoor het maximale vermogen 340 pk was bij 6000 tpm. Het model werd gemaakt in de Pininfarina-fabriek in Turijn, waarna de auto’s naar de Ferrari-fabriek werden gebracht voor montage van de mechanische componenten.
Net als bij de voorgaande auto's uit de 400i-serie was dit model uitgerust met brandstofinspuiting en was verkrijgbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automatische transmissie met drie snelheden. De Ferrari 412 kwam ook met een paar verbeteringen. Het meest opvallende was de hogere lijn van de kofferbak, die samen met een diepere voorspoiler de aerodynamica van de auto verbeterde. Pininfarina paste ook nog andere verbeteringen toe, zoals herontworpen dorpelpanelen, bumperbevestigingen in carrosseriekleur, een aangepast lichtmetalen wielontwerp, een zwarte voorruit en raamlijsten.
Als je snel keek, dan leek de 412 sterk op een auto uit de 400-serie, maar bij nadere inspectie zag je een ander wiel-ontwerp met een standaard ABS-remsysteem. Het was de eerste Ferrari voor op de weg die hiermee was uitgerust. De mechanische onderdelen en elementen leken wel sterk die van de voorgangers uit de 400i-serie. Als je goed naar de carrosserie keek, zag je duidelijk de aangepaste lijn van de achtervleugel, die een minder uitgesproken helling naar de achterkant had. De hogere lijn van de kofferbakklep vergrootte bovendien de bagageruimte.
De bumpers van de 412 waren gecodeerd in de carrosseriekleur zodat het samen een mooi geheel vormde. Het ontwerp van de buitenspiegel was aangepast en groter gemaakt. De spiegels waren rechthoekiger dan van de laatste 400i-modellen en er stond geen Ferrari-embleem op. Aan de binnenkant van de auto was het stoelontwerp gewijzigd en de besturingsindeling op de middenconsole was aangepast. Net als bij de 365 GT4 2 + 2 en de 400-serie, was stuurbekrachtiging verkrijgbaar in rechts of links.
Deze Ferrari 412 had een nieuwprijs van rond de € 80.000, wat dus voor een Ferrari vrij goedkoop was. Na 3 jaar stopte in 1989 de productie van de Ferrari 412. Wil je er graag eentje aanschaffen, dan kun je een gebruikte Ferrari 412 kopen.
Wijzigingen in het model van de Ferrari 412
De Ferrari 412 is nog geen 3 jaar in productie geweest en in die tijd zijn er geen wijzigingen in het model geweest.
Ferrari 412 vs Aston Martin Lagonda
De Lagonda en de Ferrari 412 werden in bijna exact dezelfde periode geproduceerd. Beide auto’s waren vierzitters, gemaakt door fabrikanten van sportwagens. De Lagonda had echter de extra functionaliteit van een extra set deuren, terwijl de Ferrari het met 2 deuren moest doen.
Aston Martin gebruikte de Lagonda om allerlei wilde technologieën te testen die het interieur een hyper-futuristische uitstraling gaven. Zo zaten er elektronische meters en instrumenten in, iets wat voor die tijd behoorlijk nieuw was. Dat zag er natuurlijk waanzinnig uit, waardoor de styling van de Ferrari 412 redelijk tam oogde als je ze met elkaar vergeleek. Toch deed de Ferrari het niet slecht en het interieur oogde luxe met de leren bekleding en het dashboard wat licht opgevuld was.
Qua motoren was de V12 van de Ferrari 412 de absolute winnaar in vergelijking met de Lagonda die ‘slechts’ een V8-motor had. Deze motor van de Lagonda leverde 280 pk, en dat was ruim 60 pk minder dan wat de V12 van de Ferrari kon leveren. Van 0 naar 100 km/u deed de Lagonda in 7,9 seconden, zo’n 1,2 seconden langzamer dan de 412. De maximum snelheid van de Lagonda ligt ook zo’n 12 km/u lager dan van de Ferrari. Om te kunnen schakelen gebruikte de Lagonda een 3-traps automaat, terwijl de Ferrari leverbaar was met een automaat en een handmatige versnellingsbak.
De Lagonda was een unieke auto voor die tijd, zelfs een beetje futuristisch, maar de Ferrari had een enorm krachtige motor in combinatie met een aanschafprijs die behoorlijk laag was voor een echte Ferrari. Zolang de techniek het niet liet afweten, presteerde de Lagonda goed. Iedereen die liever geen risico wilde nemen en een auto van een beproefd model wilde, koos voor de Ferrari.
Motoren
De Ferrari 412 was voorzien van een 4.9 L V12 motor van 340 pk (bij 6.000 tpm) en een koppel van 451 Nm ( bij 4.200 tpm). De topsnelheid ligt rond de 250 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u doet deze auto in 6,7 seconden.
Uitrusting en opties
- Airco
- Bumpers in carrosseriekleur
- Lichtmetalen velgen
- Stuurbekrachtiging
- Lederen bekleding
- ABS
De Ferrari 412 voor liefhebbers van snelheid
Dankzij de krachtige V12 motor en de honderden pk’s onder de motorkap, is de Ferrari geschikt voor echte snelheidsduivels. Een gebruikte Ferrari 412 is namelijk behoorlijk goed betaalbaar in vergelijking met de andere auto’s van dit merk. Dus als je goedkoop in een echte Ferrari wilt rijden, dan is dit model absoluut het overwegen waard.