Piaggio Ape te koop: tweedehands en nieuw

Piaggio Ape

Piaggio Ape

We kennen ze uit reportages en films die in Azië spelen. We zien ze weleens op vakantie in Italië. Sinds een tijdje verschijnen ze ook steeds vaker in de Nederlandse steden. Als taxi, als ijscocar en als vrachtwagentjes. Beetje voor beetje verovert de Piaggio Ape ons land. Ape Omdat we veel buitenlandse woorden, om ietwat onduidelijke redenen, altijd in het Engels uitspreken woord de Ape van Piaggio al snel een aap. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De Piaggio Ape, een echte werkbij

Feit is echter dat Ape het Italiaanse woord voor bij is. Deze benaming past ook veel beter bij deze driewieler die als een soort bezige bij op steeds meer plaatsen begint te zoemen. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat het wagentje zuinig is en dat het ook als elektrocar te koop is. Doordat hij als elektrisch aangedreven voertuig vrij van emissie is en omdat hij zo klein en hanteerbaar is, kan hij goed ingezet worden in de drukke centra. Waar auto's en vrachtwagens vast staan in files of vanwege de uitstoot nog maar beperkt in stedelijke centra mogen komen, wordt een vrachtwagentje als de Piaggio Ape steeds belangrijker. Wie weet zien we binnenkort wel een stroom van Ape's van vastgestelde overslagplekken voor vrachtwagens vertrekken en zich over de stad uitspreiden om winkels te bevoorraden en pakjes te bezorgen.

Modellen

De Ape Piaggio is in allerlei modellen verkrijgbaar. Met gesloten laadruimte, open laadruimte, als pick-up of cross country, speciaal voor een doel uitgerust zoals een ijscocar of zelfs als taxi ingericht. Als benzineversie heeft de Ape drie versnellingen, plus een achteruit en een 218 cc tweetakt motor. De dieselversie met 4 versnellingen en een achteruit is voorzien van een 422 cc motor. In beide gevallen biedt de wagen 2 zitplaatsen. Het laadvermogen is bij de diesel iets minder en ligt bij maximaal 715 kg. De benzine-uitvoering kan, met 765 kilo, 50 kilo meer vervoeren. Daarnaast bestaat nog de 50 cc uitvoering. Voor ons is dit allemaal relatief nieuw, in Italië rijdt de Ape echter al sinds 1948 rond. Hij werd destijds ontwikkeld als goedkoop alternatief voor de vrachtwagen, bedoeld voor de kleine ondernemer die na de oorlog een nieuw bestaan moest opbouwen. Verder hebben veel Italiaanse steden een middeleeuws centrum met super smalle straatjes waar de Ape makkelijk door heen te sluizen is.

TukTuk

In principe is de Piaggio Ape een TukTuk, want deze uitvoering wordt grotendeels in licentie gemaakt. Het bekende merk Vespa is de eigenaar van de licentie. Het voertuig is leverbaar met een 50 cc motor en is op die manier een bromfiets. Dat betekent dat het voorzien van een bromfietskenteken gereden mag worden door iemand met een bromfietsrijbewijs, dus vanaf 16 jaar. Dat maakt de Ape 50 zeer populair bij jongeren. Voor de zwaardere motoren is een autorijbewijs verplicht. Deze uitvoeringen halen een top van 65 kilometer per uur en zijn uiteraard voorzien van veiligheidsriemen, een normaal autostuur en een grotere cabine. Hij kan eventueel ook met een begrenzer geleverd woorden, waardoor de topsnelheid tot 25 km per uur terug gebracht wordt. De Ape Calessino heeft voor- en achterin zitplaatsen. Dit is dus meer een TukTuk. Deze versie is erg populair met een elektromotor. Hij kan goed dienst doen als stadstaxi of gewoon als leuke tweede wagen, speciaal voor mooie zonnige dagen, aangezien deze Ape met een watergekoelde dieselmotor als cabrio te koop is. Overigens is deze uitvoering in een beperkte oplage van 999 stuks gebouwd. Hij zal dus eerder als tweedehands auto dan nieuw te bemachtigen zijn.

Occasion

Voor jongeren en startende ondernemers is de prijs van een voertuig van wezenlijk belang. Voor hen zal de tweedehands markt dan ook voor de hand liggen. Een leuke tweedehands Ape Piaggio met de 218 cc benzinemotor kun je al voor rond de 2000 € krijgen. De Ape 50 uitvoering is nieuw overigens al te koop voor iets meer dan 4300€. De Ape heeft een draaicirkel van minder dan vier meter, is makkelijk hanteerbaar, is fors te beladen en kan als reclamewagen gebruikt worden. Dat maakt hem een gevraagde tweedehands auto. Dat, naast het gebruik van de Ape 50 dat zo rond de 1 op 30 voor loodvrije benzine met wat toevoeging ligt.

Ongelooflijk veelzijdig

Dat een Piaggio Ape ongelooflijk veelzijdig is, beginnen ook steeds meer gemeenten te ontdekken. Dat geldt voor met name de elektrische uitvoering, die bijdraagt aan het verminderen van uitlaatgassen. De wagen zelf kan voor heel wat doeleinden ingezet worden. In steeds meer gemeenten zien we dan ook de Ape rondrijden als klusauto, om gazonnen en perken te onderhouden, voor kleine stoep- en andere reparaties en soms is zelfs de Calessino als bruidsauto te zien. Want wie wil nou niet in de TukTuk zijn toekomstige vrouw ophalen?

De Ape is door zijn variabele vorm voor vrijwel ieder transport inzetbaar. Of je nu meubels of bloemen moet vervoeren, levensmiddelen of kleding. Zolang de afstand beperkt is, is de Ape Piaggio ideaal. Hij kan zelfs als rijdende bar dienen, omdat de zijkanten naar boven geklapt kunnen worden en zo een dak vormen.

Reclame

Niet alleen het logo van het bedrijf, maar ook wisselende reclames kunnen op de zij- en achterkant van de Piaggio Ape geplaatst worden. Doordat het wagentje niet al te snel voorbij rijdt, is de reclame goed zichtbaar voor de voorbijganger. Dankzij de opmerkelijke vorm valt hij toch al in het oog en kijken mensen zowel op als om als een Ape voorbij rijdt.

Denk maar eens aan de beroemde Sisi reclame waarbij de bestuurder de witte middellijn van de weg niet helemaal volgens plan trok. De Piaggio Ape is makkelijk te omschrijven. Leuk, makkelijk te onderhouden, lage onderhoudskosten, lage verbruikskosten, lage aanschafprijs, onverwoestbare motor en kleine afmetingen. Het is een werkbij die echt zo wat overal kan komen. Piaggio verzet daarbij veel werk om de Ape te laten voldoen aan hoge milieueisen. Tel daar bij op dat de uitvoering van de Ape aangepast kan worden aan de wensen van de klant en er staat een klein, makkelijk voertuig dat ook op de tweedehands markt allang een plek veroverd heeft.