Wat is of zijn de allermooiste auto of auto’s ter wereld?

Wat de mooiste auto ter wereld is, daarover verschillen de meningen, want wat ís schoonheid? Toch zijn er auto’s die wereldwijd bewondering oogsten. Elegante klassiekers, sculpturen op wielen en moderne blikvangers – dit zijn de auto's die door velen als de mooiste ter wereld worden beschouwd.

Schoonheid op vier wielen: wat maakt een auto mooi?

Sommige auto’s kijk je automatisch na als die je passeren. Soms door hun perfecte proporties, soms door opvallende details of pure eenvoud. Maar wat maakt een auto écht mooi?

Wat ‘mooi’ is, verschilt per tijdperk, per cultuur en per individu. In Europa heerst vaak een voorkeur voor elegante proporties, terwijl veel Amerikanen vallen voor brute kracht en vroeger voor veel chroom. Maar ook functionaliteit kan bijdragen aan schoonheid, net als symmetrie, lijnenspel en zelfs decoratieve overdaad.

Soms is het vermogen medebepalend voor de schoonheid van een auto, omdat dat de vormgeving beïnvloedt. Denk aan luchtinlaten, grote remmen, brede wielen, lage daklijn en een brede heuplijn. Bij andere auto's is het juist de eenvoud, zoals bij compacte stadsauto’s die met minimale middelen toch een sympathiek of chic voorkomen hebben.

Schoonheid is dus subjectief, maar enkele universele richtlijnen keren vaak terug: balans in de verhoudingen, een duidelijk gedefinieerde vormtaal en aandacht voor detail. En of het nu gaat om een superauto of een stadsauto, elk segment kent voorbeelden die hun tijd overstijgen.

Moderne schoonheid: de mooiste auto’s van nu

Auto’s worden steeds groter, zwaarder en logger, is een steeds vaker gehoorde klacht. Dat heeft te maken met veiligheidseisen, klanten die meer luxe wensen en steeds vaker elektrische aandrijving. Zelfs stadsauto’s zijn niet klein meer en vrijwel alle fabrikanten hebben vaarwel gezegd tegen vloeiende carrosserievormen.

Designwalhalla: topsegment

In het absolute topsegment lijkt alles mogelijk, dus dit is voor velen het walhalla van design. De Rolls-Royce Spectre, het eerste volledig elektrische model van het merk, oogt weliswaar als een coupé, maar heeft alle kenmerken van een luxe limousine. De auto belichaamt een moderne definitie van elegantie. Zijn lange, vloeiende flanken, de kenmerkende ‘Pantheon-grille’ en de perfecte proporties geven hem een sculpturale uitstraling. De verlichting is subtiel in de carrosserie verwerkt en de gestrekte daklijn geeft de auto iets van een klassiek jacht. De visuele rust die deze auto uitstraalt is zeldzaam in een tijd van designoverdaad.

Een tweede opvallende schoonheid in deze klasse is de Mercedes-Benz EQS. Deze elektrische limousine lijkt te zweven, met zijn aalgladde, vrijwel naadloze carrosserie en coupé-achtige daklijn. De vormgevers gaven de auto een bijna organische uitstraling. De naadloos geïntegreerde verlichting en het minimalisme in details maken hem tot een voorbeeld van moderne, aerodynamisch geïnspireerde schoonheid.

Elegantie en sportief

In het segment pure sportauto’s is de Ferrari Roma een schoolvoorbeeld van (relatief) ingetogen Italiaanse elegantie. De designers gaven de Roma vloeiende vormen, een simpele grille, een lange neus en subtiele details. Daarmee is de Roma verleidelijk zonder schreeuwerig te zijn en de auto oogt daardoor juist krachtig. Dit is een moderne ode aan Italiaanse elegantie.

Ook de Aston Martin Vantage springt eruit. Met zijn gespierde, lage silhouet oogt deze sportauto tegelijk bruut sportief én elegant. De combinatie van Britse klasse met atletisch lijnenspel levert een ontwerp op dat zowel tijdloos als modern aandoet. Aston Martin weet als geen ander hoe design en prestatie hand in hand kunnen gaan.

Rijplezier en speelsheid

Coupés en cabriolets hebben per definitie een esthetisch voordeel. Ze stralen (rij)plezier uit en zijn vaak scherp gesneden. De BMW i8 – de Roadster en de coupé verschillen uiterlijk nauwelijks – is daar een goed voorbeeld van. Met de futuristische vormgeving, lage daklijn en unieke vleugeldeuren is dit een van de opvallendste moderne autodesigns.

Een lichtgewicht tegenhanger is de Mazda MX-5, die al jaren bewijst dat eenvoud schoonheid oplevert. Elke generatie heeft een speelse vormgeving met vloeiende lijnen. De balans in het ontwerp en de speelse uitstraling maken hem tot een van de charmantste cabrio’s op de markt.

Schoonheid voor gewone mensen

In het domein van middenklassers en stadsauto’s is de Peugeot 508 een opvallend elegante verschijning. Hij vermijdt de clichés van hatchback en sedan en presenteert zich als een tijdloze vijfdeurs coupé, zonder overdreven details. Het resultaat is een auto die verfijning uitstraalt.

Ook de Fiat 500e verdient een ereplek. De elektrische 500 – die toch óók als hybride en cabriolet verschijnt, combineert retro en modern verrassend goed. Zijn ronde vormen, minimalistische verlichting en speelse details zorgen voor een vriendelijke, bijna modebewuste uitstraling. Een ontwerp dat je niet snel vergeet in het drukke stadsbeeld.

Drie iconen van vóór de Tweede Wereldoorlog

Echte carrosseriekunst kwam tot bloei in de jaren dertig. Neem de Bugatti Type 57SC Atlantic, een sculptuur op wielen, met klinknagels over het midden van de gehele carrosserie, als ruggengraat en een vormgeving die tegelijk sierlijk en dramatisch is. Slechts vier zijn er gebouwd, wat bijdraagt aan zijn mystiek.

Ook de Mercedes-Benz 540K Spezial Roadster geldt als kunstwerk. De lange motorkap, sierlijke spatborden en het cabrioletprofiel ademen grandeur. Het is een auto die werd gebouwd om te imponeren en dat doet hij bijna een eeuw later nog steeds.

De Delahaye 165 Figoni et Falaschi is wellicht de flamboyantste auto ooit. Met zijn vloeiende spatborden, gestroomlijnde profiel met gesloten wielkasten en glanzende chroomaccenten was dit de belichaming van Franse elegantie in art-decostijl.

Na de oorlog: zes decennia van schoonheid

Na 1945 ontstonden nieuwe stijlvormen. De Jaguar E-type uit de jaren zestig geldt als icoon vanwege zijn pure proporties, lange motorkap en korte achterkant. Zelfs Enzo Ferrari noemde dit “de mooiste auto ooit gebouwd”.

De Citroën DS, geïntroduceerd in 1955, was zijn tijd ver vooruit. Niet sportief, niet klassiek, maar wel onwaarschijnlijk elegant en aerodynamisch. Zijn vloeiende lijnen, schijnbaar zwevende dak en futuristische techniek maakten hem tot een designicoon.

In de jaren negentig zette de Alfa Romeo 8C Competizione Italiaanse schoonheid opnieuw op de kaart. De dubbele luchtinlaten, opbollende wielkasten en elegante taille vormen een esthetisch geheel dat door velen als adembenemend wordt beschouwd.

De mooiste auto ooit gemaakt?

Als er één auto is die wereldwijd de meeste harten heeft veroverd op puur esthetisch vlak, dan is het de Ferrari 250, maar dan wél de GTO! Slechts 36 exemplaren zijn gebouwd tussen 1962 en 1964. Zijn vorm is de perfecte balans tussen functionaliteit en sensualiteit, ontworpen voor snelheid maar met een zeldzame elegantie.

Maar wat in Europa als het toppunt van schoonheid geldt, kan elders anders liggen. In Japan wordt de Toyota 2000GT bijvoorbeeld als heilige graal beschouwd. In de VS kan een Cadillac Eldorado Biarritz met zijn vleugels en overdaad net zo goed ‘mooi’ zijn. Schoonheid blijft een product van context, cultuur en herinnering. En smaak.

Concours d’élégance: autodesign als kunstvorm

Evenementen als het Concours d’élégance ontstonden begin twintigste eeuw in Frankrijk. Oorspronkelijk werden luxueuze, soms uitzinnige, speciaal gebouwde auto’s tentoongesteld in parken, vaak begeleid door dames en een modeshow. Carrossiers als Pininfarina, Figoni et Falaschi en Saoutchik ontwierpen unieke koetswerken voor veeleisende klanten. Design en detailafwerking werden er publiekelijk beoordeeld – alsof het een schoonheidswedstrijd was: wat is de mooiste auto?

Tegenwoordig draaien dergelijke evenementen, zoals het wereldberoemde Pebble Beach Concours d’Elegance, vooral om klassieke auto’s. Hier zie je de zeldzaamste en perfect gerestaureerde automobielen. De jurering is streng: originaliteit, historische correctheid, afwerking en designkwaliteit wegen zwaar. Alleen al geselecteerd worden voor deelname is een eer. En hoewel prijzen geen geld opleveren, is de status van een winnaar onbetaalbaar.

In Europa zijn Villa d’Este aan het Comomeer en het Concours Chantilly Arts & Elegance in Frankrijk toonaangevend. Hier zie je naast historische prachtstukken ook moderne conceptauto’s van fabrikanten – opnieuw een knipoog naar het oorspronkelijke idee van de auto als kunstvorm.

Veelgestelde vragen

Deel artikel

Alle artikelen

Beste nieuwe elektrische auto 2025

Advies · De beste auto's

De mooiste elektrische auto's 2025

Advies · De beste auto's

Beste elektrische middenklassers 2025

Advies · De beste auto's
Ontdek meer