Abarth tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Tweedehands Abarth: de racende tweedehands

Voor een door en door sportieve tweedehands auto kan men zich altijd richten tot een echte Abarth. Deze racespecialist maakt ook auto's voor op de openbare weg en is al actief sinds 1949. De fabrieken zijn gevestigd in Turijn, Italië. Het merk is meteen te herkennen aan het typische logo. Het toont een roodgeel schild met daarop een (abstracte) schorpioen.

Oprichting

Het merk dankt zijn naam aan de oprichter: Carlo Abarth. Op 31 maart 1949 richt die Abarth & C. op, samen met Armando Scagliarini. Het bedrijf bevindt zich dan nog in Bologna. Het logo is te danken aan het astrologische teken van Carlo: de schorpioen. Aanvankelijk werden onder de Abarth-vlag uitlaten geproduceerd voor prestatiewagens. Bovendien onderhield de fabriek ook het raceteam Cisitalia, waar onder andere de zoon van medeoprichter Armando, Guido Scagliarini, bekend werd. Vandaag zijn Ambarths uitlaten nog steeds erg waardevolle collectors items. Zij waren zo vooruitstrevend dat zij tal van tijdrecords opleverden. Een belangrijk moment in de vroege geschiedenis van het bedrijf is de associatie met de bekende autobouwer Fiat. Op 9 april 1951 leidt dit tot de verhuizing van de fabriek van Bologna naar de hedendaagse thuishaven Turijn. Een klein jaar later begint het bedrijf op basis van Fiat mechanieken de 1500 Biposto te maken, de eerste volledige Abarth-wagen. Het maakt ook nog een bekende racing uitlaat voor de D en LD modellen van de Fiat Lambretta.

Groei

In de jaren 1960 werd de onderneming vooral bekend voor zijn klim-, sport- en racewagens, voornamelijk in de klassen tussen 850 en 2000 cc. Het merk ging hier dapper de concurrentie aan met (andere) grootmachten zoals Porsche(904) en Ferrari (Dino). Met Porsche en Simca zou het later ook nog racewagens mede produceren. Op 31 juli 1971 wordt het merk echter opgekocht door Fiat, terwijl Cisitalia gekocht wordt door Enzo Osella. Onder de vlag van Fiat wordt Abarth nu de divisie racing van de Fiat Groep. Afdelingshoofd is de bekende motoringenieur Aurelio Lampredi. Een aantal van de meer bekendere creaties betreffen de Fiat 124 Abarth Rally en de 131.

Uiteindelijk draait deze situatie uit op een samenvoeging met Squardra Corse Lancia waarop de Lancia 037 rally wagen ontstond. Op 1 oktober 1981 stopt Abarth & C. met bestaan. In de plaats komt de Fiat Auto Gestione Sportiva. Deze nieuwe divisie racewagens blijft bestaan tot in 1999, wanneer de Fiat Auto Corse S.p.A. in actie treedt.

Punto Evo

Vandaag is het Abarth-assortiment gebaseerd op drie grote modellen: de Grande Punto, de 500 en de 500 C. De Punto Evo is de huidige variant van de auto's waarmee Fiat de Abarth-naam in 2007 opnieuw lanceerde: de Grande Punto en de Grande Punto S2000. De herlancering positioneerde het Abarth-merk nu naast het hoofdmerk Fiat.

De Grande Punto wordt daarbij gebaseerd op de Officine 83, een creatie van de oude Mirafiori fabriek, die al meegaat sinds 2005. Het is een supermini die ondertussen aan zijn derde generatie toe is. De Punto werd oorspronkelijk gelanceerd op de Motor Show van Frankfurt. Vandaag wordt hij geproduceerd in Italië, Brazilië en India. De wagen werd ontworpen door Giugiaro en gebaseerd op het kleine GM Fiat platform. Hoewel hij deels vernoemd is naar voorgaande Punto's is een groot deel van zijn bestanddelen nieuw, waaronder cruciale elementen zoals het chassis en de body shell. De Punto Evo bestaat daarbij als vijfdeurs hatchback of als driedeurs sportwagen (de Grande Punto Sport). De motors zijn een Fiat 1,2 liter 8V Fire (65 pk), een nieuwe 1,4 liter 8V Fire (77 pk) en de 1,4 liter 16V StarJet (95 pk). Tegelijkertijd worden ook vier MultiJet dieselmotoren aangeboden: twee 1,3 liter 16V units (55 kWh en 66 kWh met turbocharger) en twee 1,9 litermotoren van 88 kWh en 96 kWh. De 1,9 liter diesel werd vanaf 2008 vervangen door een nieuwe 1,6 liter MultiJet.

Fiat 500 (Type 312)

De Type 312 is een stadswagen die gebouwd wordt sinds 2007. Vandaag bevindt de productielijn zich in Tychy, Polen en wordt de wagen gemaakt door Fiat Auto Poland S.A. in samenwerking met de Chrysler Group LLC, die werkt vanuit Toluca, Mexico. De 500 is een vierzitter en een driedeurs hatchback. Hij werd ontworpen als een moderne interpretatie van de originele 500 of Nuova 500 uit 1957 en is van de hand van Dante Giacosa. De wagen werd gelanceerd op 4 juli 2007 op het grootste lanceerfeest van de laatste tien jaar. 250.000 mensen wonen de bijeenkomst bij en getuigen zo van de enorme populariteit van deze wagen. De displays zijn 30 markten in 30 verschillende steden van Italië.

De 500 is beschikbaar in 4 verschillende trims: Naked (zonder airbags), Pop, Lounge en Sport. Klanten kunnen verder onder andere kiezen uit maar liefst 15 verschillende interieurs, negen opties qua wielen en 12 kleuren. Er zijn in totaal ongeveer 500.000 verschillende combinaties mogelijk, die van de 500 vrijwel een maatwagen maken. De wagen wordt verder ook nog voorzien van het unieke Blue&Me navigatiesysteem.

De Amerikaanse Sport heeft verder een 1,4 liter Multi air motor, die ter plaatse gemaakt wordt in Michigan. Na een afwezigheid van 27 jaar betekende hij de hernieuwde introductie van Fiat/Abarth op de Amerikaanse markt. Op 19 november 2012 rolde de miljoenste Fiat 500 van de band. Ter ere van deze verjaardag, en door de jaren heen, werden dan ook tal van speciale versies en limited editions van de 500 gelanceerd, waaronder bijvoorbeeld een Barbie versie, een Ferrari versie en een Gucci versie. Ook als tweedehands auto blijft de 500 vandaag populair. Het is een favoriete tweedehands Abarth.

500 C

De Abarth-versie van de Fiat 500 C werd voorgesteld op de Motor show van Genève in 2010. Het is een soft top of cabriolet en behield dezelfde grootte als zijn basismodel, de 500, waar het ook features en motoropties mee deelt. De 500 C is wel voorzien van het startstopsysteem, voor het opstarten en stilleggen van de wagen. De 500 C heeft een topsnelheid van 205 km/u. In 8,1 seconden trekt hij op van 0 naar 100 km/u.