Alfa Romeo tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De in Milaan gevestigde automobielfirma Alfa Romeo behoort ongetwijfeld tot de traditierijkste van Italië. De onderneming werd in 1906 in Portello, in het noordwesten van Milaan, opgericht door de Fransman Alexandre Darracq en heette tot 1919 alleen maar A.L.F.A. (afkorting van "Società Anonima Lombarda Fabricia Automobili"). In dat jaar nam de Zuid-Italiaan Nicola Romeo de leiding van de firma over, wat tenslotte leidde tot de uiteindelijke naam "Alfa Romeo".

Dat was de tijd van de eerste grote successen, vooral in de productie van limousines, maar zeker ook op sportgebied: in 1925 won Conte Brilli Peri aan het stuur van een Alfa Romeo P2 - een wagen met voor het eerst ongelooflijke 140 pk - het wereldkampioenschap. Daarna werden vestigingen in meerdere Italiaanse steden geopend en groeide Alfa Romeo uit tot een van de succesvolste automobielondernemingen in Italië. Tot aan de Tweede Wereldoorlog behaalden de auto's met het karakteristieke, tot op de dag van vandaag slechts minimaal gewijzigde bedrijfsembleem (bestaande uit het wapen van de stad Milaan en dat van een oud Noord-Italiaans adelsgeslacht) ook in het buitenland een hoge bekendheidsgraad.

In de jaren '50 begon men met de serieproductie van bepaalde modellen. Hierbij keek men niet alleen meer naar de luxe van de hoogste prijsklasse, maar ook naar de ontwikkeling van optisch aantrekkelijke en sportieve wagens die gelijktijdig ook betaalbaar waren voor het brede publiek - kenmerken die ook vandaag nog gelden voor Alfa Romeo.

Tal van modellen uit de jaren '50 en '60 zijn vandaag uiterst gevraagde oldtimers, waarbij de middenklassers Alfa Giulia en de opvolger Alfa Romeo Giulietta als klassiekers moeten worden gezien - en niet alleen gelden als maatstaf voor de veiligheidstechniek van die tijd, maar ook als het gaat om een aantrekkelijk design. Actuele, technisch en esthetisch geavanceerde opvolgermodellen zijn de Alfa Romeo 156 en vanaf eind 2005 de Alfa Romeo 159. De eerste werd onderscheiden met tal van internationale prijzen.

Natuurlijk kan men - net als bij alle andere Alfa-modellen van de laatste jaren - kiezen uit een aantal motorversies - bijvoorbeeld de Alfa Romeo 159 die naar keuze verkrijgbaar is met benzinemotor (een gemiddeld verbruik van ca. 8 l/100 km) of een 175 pk sterke dieselmotor. Dan zijn er nog andere keuzemogelijkheden - bijvoorbeeld de Alfa 159 als stationwagon. Bij de iets kleiner uitgevallen Alfa Romeo 149 kan men ook kiezen tussen een driedeurs- en een 5-deurs model.

De Alfa Romeo 166 mag gezien worden als prestigieuze limousine uit de luxeklasse - met een lengte van 4,72 m en een breedte van 1,80 de grootste sedan uit het huis Alfa Romeo. Wat het design betreft, overtuigt ook de mix van volumineuze, ruime auto en sportcoupé. Wie nóg meer plaats in de passagiersruimte wil en ook wel eens van de verharde weg wil afwijken, moet maar eens de grote stationwagonversie Alfa Crosswagon Q4 bekijken. De vierwielaandrijving van deze auto is niet alleen geschikt voor de voortbeweging over onherbergzaam terrein, maar ook voor een relatief onbezorgde winter. Het verbruik van minder dan 8 l/100 km draagt daartoe bij.

Vooral op het gebied van de "pure" sportwagens, twee- of vierzits, heeft het merk Alfa Romeo zo het een en ander te bieden. De autofan denkt waarschijnlijk meteen aan de Alfa Romeo Spider - een klassieker onder de sportauto's, met een aerodynamische carrosserie die doet denken aan de E-coupé van Jaguar (die echter bij eerdere technische standaards aanzienlijk duurder is). In 1996 werd de eerste Alfa Spider geproduceerd - een productie die werd voortgezet tot in de jaren '90. De krachtigste, ook nu geproduceerde versie levert 240 pk en bereikt een topsnelheid van 250 km/h. Ook een vermelding waard: de Alfa Spider is tevens verkrijgbaar als cabrio. De coupés Alfa Romeo GT en Alfa Romeo Brera kunnen in zekere zin worden beschouwd als erfgenamen van de Alfa Romeo Spider en bezorgen de sportieve rijder niet alleen rijcomfort, maar ook immens rijplezier.

Mehr anzeigen