Aston Martin tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Aston Martin

Aston Martin staat bekend als het exclusiefste sportautomerk ter wereld

De in 1914 opgerichte Britse autoconstructeur maakte naam met sportauto’s die met de hand vervaardigd werden, een kleine oplage hadden en in het bezit waren van beproefde racemotoren. Er waren tijden waarin een 24 uur van Le Mans en een James Bond film zonder Aston Martin onvoorstelbaar waren. Tot 2006 had Aston Martin niet meer dan 30.000 sportauto’s gebouwd. Tussendoor nog in het bezit geweest van Ford, werd Aston Martin in 2007 door de Britse raceautofabrikant Prodrive overgenomen. Prodrive zorgde ervoor dat het exclusiefste sportautomerk ter wereld verder kon gaan met het schrijven van autogeschiedenis.

De historische DB-serie van 1950 tot 1969

De tweezitter coupés en cabriolets Aston Martin DB 2 (1950 tot 1953) droegen bij aan het succes van Aston Martin in de autoracesport en als exclusieve, fantastisch presterende sportauto’s voor het dagelijkse leven. Aangezien de twee eerste modellen bij de legendarische 24 uur van Le Mans de hoogste plaatsen behaalden, koos Aston Martin ervoor om de DB-serie vanaf 1953 regelmatig deel te laten nemen aan de prestigieuze autoraces. Van de Aston Martin DB 2 werden circa 411 exemplaren geproduceerd. Hij werd opgevolgd door de Aston Martin DB2/4 tot DB 6 (1953-1969). Daarna pakte Aston Martin de traditie van de DB-serie pas midden jaren ’90 weer op.

De DB-serie van 1994 tot 2006

Na bijna 25 jaar was de DB 7 (1994-2003) de eerste Aston Martin die weer met een V6-motor aangeboden werd. Met een cilinderinhoud van 3,2 liter had deze motor een prestatievermogen van 250 kW (340 pk). In 1999 presenteerde Aston Martin de DB 7 met V12-motor en 313 kW (426 pk) als topmodel uit de serie. Met meer dan 7000 verkochte exemplaren werd de DB 7 de meest gebouwde Aston Martin uit de bedrijfsgeschiedenis. Met de DB 9 hoopte Aston Martin vanaf 2004 aan te kunnen sluiten op het succes van zijn voorganger. De Britten kozen in deze nieuwe bouwserie allereerst uitsluitend voor de grote V12-motor met een cilinderinhoud van 5,9 liter en een prestatievermogen van 335 kW (456 pk). Vanaf 2006 werd deze door een gewijzigde 350 kW (477 pk) motor vervangen.

De Aston Martin uit de Gran Turismo-klasse

Van 1967 tot 1972 bouwde Aston Martin circa 400 exemplaren van de coupé Aston Martin DBS. Deze werd veertig jaar na zijn introductie onder dezelfde modelbenaming weer in de collectie opgenomen. De eerste exemplaren van de Aston Martin DBS beschikten over een V8-motor met een prestatievermogen tot 239 kW (325 pk) in de Vantage-uitvoering. In de hogere klasse was Aston Martin vanaf midden jaren ’70 bovendien vertegenwoordigd met zijn V8- en V12-modellen evenals met de Aston Martin Virage.

De duurste speciale modellen van Aston Martin

Op basis van de Aston Martin DB 4 GT ontwikkelde het Italiaanse constructiebureau Zagato in 1960 een 246 km/u snelle, speciale versie van de DB. Deze had een 231 kW (314 pk) motor. Hiervan werden in Milaan 19 exemplaren geproduceerd. De Aston Martin DB 4 GT Zagato hoort vandaag de dag met een waarde van meerdere miljoenen euro’s tot de duurste Classic Cars uit de autogeschiedenis. Aston Martin maakte van deze waardestijging gebruik door in 1988 op basis van de Aston Martin DB 4 GT nogmaals vier exemplaren van een Zagato-model te lanceren. Deze werden als nieuwe auto voor meer dan een miljoen euro direct verkocht. 

De duurste sportsedans ter wereld zijn van Aston Martin

Met de Aston Martin Rapide bouwde de sportautospecialist van 1961 tot 1964 ook een vierdeurs sportsedan uit de luxeklasse. Hiervan werden slechts 50 exemplaren geproduceerd. Tussen 1976 en 1989 betrad Aston Martin met de Lagonda opnieuw de klasse van sportieve voertuigen uit de hogere klasse. De 5,30 meter lange vierdeurs met een cilinderinhoud van 5,3 liter hoorde naast de Rolls Royce tot de duurste sedans ter wereld en werd slechts 650 keer geproduceerd. Naast zijn wigvormige, hoekige design was vooral zijn dashboard opvallend: hier deden de eerste in serieproductie genomen digitale instrumenten uit de autogeschiedenis hun dienst. In 2009 was Aston Martin van plan om met de nieuwe vierdeurs Rapide weer een sportsedan op de markt  te brengen. De V12-motor moest worden overgenomen van de Aston Martin DB 9 en een reissnelheid van 288 km/u mogelijk maken.

De nieuwere Aston Martin sportcoupés en cabrios

Na de verkoop van Aston Martin in 2007 aan een investeerdersgroep werden alleen nog maar de in 2004 geïntroduceerde modelseries Aston Martin DBS en DB 9 evanals later de V8- en V12-Vintage als coupé en cabrio gebouwd. De topmodellen waren de V8 Vantage met 313 kW (425 pk) en een topsnelheid van 290 km/u, evenals de in 2009 geïntroduceerde V12 Vantage met 380 kW (517 pk) en een topsnelheid van 305 km/u.