Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
aston-martin-one-77-l-01.jpg

Aston Martin One 77

Aston Martin One 77

Rond de millenniumwisseling, toen het sinds 2007 weer zelfstandige Britse sportautomerk Aston Martin nog bij het Ford-concern hoorde, werd er aan het nieuwe merkgezicht van het traditionele merk gevijld. De nieuwe lijnvoering van Jaguar-designer Ian Callum en de Deense autodesigner Henrik Fisker was in 2004 voor het eerst in een seriemodel te bewonderen: de Aston Martin DB9. Vervolgens werd de collectie van de fabrikant succesvol verder vernieuwd op basis van deze coupé.

Interesse in een Aston Martin One 77

Met de Aston DB9 Volante verscheen er als eerste nog een cabriolet uit de serie op de markt. Daarop volgde vanaf 2007 met de Aston Martin DBS een nieuw vlaggenschip van het merk, welke eveneens als cabrio en coupé werd aangeboden. Vervolgens verscheen in 2009 de vierdeurige Aston Martin Rapide in de Gran Turismo klasse. In datzelfde jaar presenteerden de Britten ook een supersportauto onder de naam Aston Martin One-77.

De Aston Martin One-77 wordt in slechts 77 exemplaren gebouwd

Voor de laatstgenoemde modellen ontwikkelde de Britse designer Marek Reichmann de door zijn voorgangers bedachte vernieuwingen verder. Voor de gewone seriemodellen bleef Reichmann vasthouden aan mainstream vormen en gereserveerde elegantie, waar de modellen van Aston Martin sinds de oprichting van het bedrijf in 1913 bekend om stonden. Toen de onder verantwoordelijkheid van Reichmann ontstane Aston Martin One-77 in 2009 in zijn eindversie gepresenteerd werd, vonden vele deze dan ook verrassend. De coupé, die in een kleine oplage van 77 exemplaren geproduceerd werd, straalde een agressieve dynamiek uit die de One-77 duidelijk van de andere modellen van het merk onderscheidde.

De coupé Aston Martin One-77 als supersportauto

Met de Aston Martin One-77 toonden de Britten een coupé die weliswaar soortgelijke stijlkenmerken als andere series uit deze tijd had. Maar ondanks dat maakte de Aston Martin One-77 met zijn voorkomen meer dan duidelijk tot welke klasse hij hoorde: die van de supersportauto’s. Dat onderstreepten het ver naar beneden rijkende radiatorrooster, de in de bumpers geïntegreerde ventilatiekanalen en de grote luchtopeningen aan de zijkanten van de auto.

De Aston Martin One-77 heeft een prestatievermogen van 760 pk

Het opvallende design van de coupé was niet alleen als marketingmaatregel bedoeld. Het had veel meer te maken met de technische bijzonderheden van de uit carbon en aluminium vervaardigde Aston Martin One-77. De lichtgewicht auto beschikte over één van de best presterende seriemotoren ter wereld. De 7,3 liter V12-motor had een prestatievermogen van 559 kW (760 pk). Hiermee kon de circa 1,5 ton zware coupé geheel zonder turbokracht in 3,5 seconden van nul naar honderd accelereren.