Audi RS - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig
Helaas hebben wij geen overeenkomende auto beschikbaar. Wij hebben de volgende alternatieven voor u gevonden.

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De Audi RS of de uitvinding van de sportcombi

In Duitsland worden sportieve auto’s en combi’s het meeste verkocht, waarom zou je deze twee dan niet met elkaar combineren? Dat moeten de constructeurs van Audi gedacht hebben. Begin jaren ’90 verenigden ze zich met de constructeurs van Porsche en ontworpen de eerste Audi RS en daarmee ook de nieuwe voertuigklasse sportcombi. De carrosserie stamde van de Audi 80 Avant, de motor van de Audi Coupé. Voor de Audi RS werden het uiterlijk en de motorprestatie echter gewijzigd. Porsche zorgde met een remsysteem, velgen en buitenspiegels voor een sportieve gedaante, de Audi ingenieurs verhoogden de motorprestatie met turbo-oplading naar 232 kW (315 pk). In totaal werden er tussen 1994 en 1996 nog geen 3000 exemplaren van de eerste Audi RS met permanente vierwielaandrijving gebouwd. Deze eerste Audi RS liep bij Audi’s dochterfirma Quattro van de band. Aan de buitenkant was de Audi RS te herkennen aan Porsche’s rood gelakte remblokken, de doorlopende lichtbalk achterop de auto en het RS-logo op het radiatorrooster. De eerste sportcombi accelereerde in 22,4 seconden naar 200 km/u en kon een maximumsnelheid van 262 km/u bereiken. Vandaag de dag zijn er van het originele model, dat nieuw meer dan 100.000 Duitse mark kostte, nauwelijks meer dan 500 exemplaren in Duitsland.

De opvolgers Audi RS4 en Audi RS5

Pas na een vierjarige pauze begon Audi Quattro in 1999 met de productie van een nieuw RS-model. De Audi RS4 op basis van de Audi A4 was dit keer ontstaan zonder dat Porsche bij de ontwikkeling had geholpen. Voor een bedrag van bijna 130.000 Duitse mark ontvingen de klanten hun RS4 met een prestatievermogen van 280 kW (380 pk). Hij accelereerde in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Tot aan het einde van de productie in 2001 werden er zo’n 6000 exemplaren van de Audi RS4 verkocht. Dit overtrof duidelijk de verwachtingen van Audi. In 2005 paktte Audi de productie van het RS-model weer op. Allereerst was de Audi A4 in de RS-versie als sedan verkrijgbaar. Een jaar later werd de collectie uitgebreid met de RS4 Avant en de RS4 cabriolet. Kenmerken van de RS-serie waren aluminium spiegels, sportstoelen, verbrede wielkasten en een ovale uitlaatpijp. De nieuwe V8 FSI-motor had een prestatievermogen van 309 kW (420 pk) en op het dashboard gaf een nieuwe toerenteller het aantal toeren tot 8250/min aan. De nieuwe Audi RS4 had zo’n 6 seconden nodig om tot een snelheid van 200 kilometer per uur te komen. De maximumsnelheid lag met elektronische snelheidsregeling op 250 km/u. De voertuigen werden tot 2008 tegen een prijs van zo’n 75.000 euro gebouwd. In 2010 zal er een nieuwe generatie van de Audi RS4 op de markt komen. Eind 2009 kwam er een RS-versie van de coupé Audi A5 in de handel.

Audi RS6

De eerste versie van de RS op basis van een Audi A6 werd slechts twee jaar lang, van 2002 tot 2004, als sedan en combi gebouwd. De V8-motoren hadden een prestatievermogen van 250 kW (340 pk) en haalden een topsnelheid van 250 km/u. Alleen de Audi A6 Avant werd hierna als RS6 plus in een gelimiteerde oplage van amper 1000 voertuigen geproduceerd. Pas na een vierjarige pauze kwam de Audi A6 als RS weer in sedan- en combivorm op de markt. De Audi RS6 Avant uit de modelserie vanaf 2008 is met een prestatievermogen van 426 kW (580 pk) en een maximumsnelheid van 280 km/u de snelste combi ter wereld. Een RS6 met bi-turbo V10-motor en tiptronic-motor heeft 14,9 seconden nodig om naar 200 kilometer per uur te accelereren. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 14 liter bij een CO2-uitstoot van 333 g/kg.

Mehr anzeigen