Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-550-maranello-side

Ferrari 550

Sterke punten

  • Krachtige acceleratie
  • Mooi design
  • Hoogwaardig interieur

Zwakke punten

  • Duur in aanschaf
  • Leer vaak versleten
  • Korte onderhoudsintervallen

Ferrari 550 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 550, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari 550 Maranello: pijlsnelle sportwagen met V12 motor

De Ferrari 550 Maranello werd geproduceerd van 1996 tot 2001. Aanvankelijk was het model alleen als coupé versie leverbaar, in het laatste productiejaar ook als cabriolet. De tweezitter met voormotor en achterwielaandrijving heeft 485 pk en haalt een topsnelheid van 320 km/u. Lees meer

ferrari-550-maranello-m-02.jpg
ferrari-550-maranello-m-03.jpg
ferrari-550-maranello-m-04.jpg

Ferrari 550

De Ferrari 550 Maranello is à©à©n van de hoogtepunten van Ferrari. Het autobedrijf komt in 1996 met dit model op de markt. Het is het eerste model sinds de Daytona die weer voorin een liggende V12 motor heeft. De 5.5L motor wordt gedeeld met de 2+2 456, deze krachtige motor is gekoppeld aan een 6-versnellings handgeschakelde versnellingsbak. Lees meer

Interesse in een Ferrari 550

Ferrari 550 occasions
Ferrari 550 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Hoge waardestijging bij goede verzorging van het voertuig.
  • Groot rijplezier met acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,4 seconden.
  • Geschikt voor lange afstanden door comfortabele interieuruitrusting.

Gegevens

Motoren

Overzicht van de technische gegevens van de Ferrari 550 Maranello

Bouwperiode 1996 tot 2001
Carrosserietype Sportwagen coupé
Type motor V-motor, 12V 65
Cilinderinhoud 5.473,91 cm3
Cilinders 12
Vermogen 485 pk bij 7.000 t/min
Max. loppel 580 Nm bij 5.000 tpm
Topsnelheid 320 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/u 4,4 s
Transmissie Handgeschakelde 6-versnellingsbak
Verbruik per 100 km 22,9 l
Tankinhoud 114 l
Krachtoverbrenging Achterwielaandrijving
CO2-uitstoot 530 g/km

De twaalfcilindermotor van de Ferrari 550 Maranello is zeer uitvoerig geconstrueerd en wordt beschouwd als zeer duurzaam. Het bedrijf schrijft echter zorg- en onderhoudseenheden voor in een zeer strak tijdschema. Zo omvat elke grote inspectie een vervanging van de distributieriem, wat relatief duur is.

De speciale Servotronic-besturing van de auto is snelheidsafhankelijk. Bij hoge snelheden wordt de besturing automatisch verzwaard, zodat kleine stuurfoutjes niet meteen tot een groot ongeluk leiden. Overigens is de motor afkomstig uit de Ferrari 456 GT, die eveneens een cilinderinhoud heeft van 5,5 liter. De motor met de huisaanduiding 133 A had vier kleppen per cilinder en twee bovenliggende nokkenassen per cilinderbank.

Om gewicht te besparen was het motorblok samen met de cilinderkoppen gemaakt van licht metaal. Zo werd destijds de enorme acceleratie van 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u bereikt. Ook de tijden voor bepaalde afstanden zijn interessant: 400 meter wordt afgelegd in 12,5 seconden en 1000 meter in 22,5 seconden.

Tegenover de standaard tankinhoud van 114 liter staat het hoge verbruik van de auto. In de stad slurpt de Ferrari 550 Maranello gemiddeld 38,2 liter per 100 km. Cruisen in de stad kan dus een duur genoegen worden. Buiten de stad bedraagt het verbruik 16,4 liter per 100 kilometer, wat relatief laag lijkt gezien het stadsverkeer. Het gecombineerde verbruik bedraagt dus 24,4 liter per 100 km.

Afmetingen

Op typische Ferrari-manier is ook de 550 Maranello een lage en brede sportwagen. Hij is ontworpen voor hoge acceleratie en topsnelheid. Daar zijn de ontwerpers zeker in geslaagd. Met zijn kleine draaicirkel van 11,6 meter is de Ferrari 550 wendbaar en geschikt voor dagelijks gebruik.

De bagageruimte is gemiddeld voor een sportwagen. Gezien het totale gewicht mag toch een lading van slechts 260 kilogram worden meegenomen. De bagageruimte onder de achterklep is gemakkelijk toegankelijk en zacht bekleed. Als accessoire kon een speciale set koffers worden aangeschaft die precies in de kofferbak van de Ferrari 550 Maranello passen. Het gaat om twee lederen koffers, een schoenentas en een beautycase. Er waren ook twee bijpassende reistassen van hetzelfde materiaal die op de vleugel achter de voorstoelen pasten.

Varianten

De Ferrari 550 Maranello was alleen leverbaar als coupé en in het laatste productiejaar met enkele exemplaren ook als cabriolet onder de naam Roadster 550 Barchetta Pininfarina. Speciale uitrustingsvarianten waren niet leverbaar, maar klanten konden hun Ferrari een persoonlijk tintje geven via een speciaal aanpassingsprogramma. Bovendien kan op verzoek een draaibare brandblusser in de auto worden geïnstalleerd.

Prijs

Klanten moesten het equivalent van meer dan 180.000 euro uitgeven voor een nieuwe Ferrari 550 Maranello. Het sportieve model uit Italië was dus al een van de duurste auto's op de weg toen hij nieuw was. Maar ook als occasion moeten klanten diep in de buidel tasten voor de Ferrari 550 Maranello. Vooral goed onderhouden exemplaren in goede staat overschrijden al snel de grens van 150.000 euro.

Er is nog voldoende keuze aan onderdelen voor de Ferrari 550 Maranello, maar die zijn, zoals verwacht, duur. Het ledig gewicht van het model is ongeveer 1,7 ton, wat resulteert in extra kosten voor de Nederlandse wegenbelasting van iets meer dan 1000 euro per jaar.

Design

Exterieur

Het ontwerp van de Ferrari 550 Maranello is gemaakt door Pininfarina en vertoont een sterke gelijkenis met de Ferrari 456 GT. Aan de voorzijde valt de zeer brede radiatorroosterinlaat op. Samen met de brede luchtinlaat in het midden van de motorkap doet de auto van voren denken aan een hongerige haai. Zo heeft de ontwerper een uniek design gecreëerd: elegant en agressief tegelijk. De slaapogen werden niet overgenomen van het vorige model, in plaats daarvan werden afgedekte koplampen gemonteerd.

De hele carrosserie is gemaakt van een aluminiumlegering, die verbonden is met een stalen frame. De combinatie van de twee elementen, staal en aluminium, is zichtbaar in het hele voertuig. Het voertuig heeft onafhankelijke ophanging en veel anti-roll bars. De mate van demping kon door de bestuurder met een druk op de knop worden geregeld. Er was keuze uit de standen "Normaal" en "Sport".

Bovendien werd een speciaal ASR Drive Control System geïnstalleerd, dat de demping verder intelligent beïnvloedt. Zo worden de stuurhoek, de snelheid, het remeffect en de acceleratie intern geëvalueerd om de rijstijl te optimaliseren.

Interieur

Standaard werd de Ferrari 550 Maranello uitgerust met leder. Dit gold niet alleen voor de stoelen, maar ook voor de zijbekleding en het dashboard. Door het sterke zonlicht en de doorgaans hoge temperaturen in Italië begon de lederen bekleding echter na enkele jaren te scheuren. Daarom waren in die tijd tegen meerprijs bekledingen van hoogwaardige stof verkrijgbaar.

Als sportwagen is de Ferrari 550 Maranello een tweezitter. Achter de twee stoelen bevindt zich echter een grote bagageruimte. Ook hiervoor kon in de accessoirehandel een precies passende set bagage van leer worden gekocht. De rugleuningen van de voorstoelen zijn verstelbaar. Hierdoor kunnen bestuurder en passagiers een comfortabele houding vinden voor lange ritten.

Standaard wordt ook airco geleverd. Deze moet bij hoge buitentemperaturen op volle toeren draaien om wat koele lucht te genereren. Veel Ferrari-fans vinden het daaruit voortvloeiende harde achtergrondgeluid vervelend. Het interieur van de auto warmt echter zeer snel op bij koude temperaturen.

Voor algemeen vermaak is een goede stereo-installatie met radio-ontvangst en CD-speler geïnstalleerd. De geïntegreerde luidsprekers zorgen voor een zeer goed geluid. Opbergvakken zijn voorzien in de vorm van netten achter de voorstoelen, in de middenconsole en in de deur. Het handschoenenkastje aan de passagierszijde is afsluitbaar.

ferrari-550-maranello-interior

Veiligheid

In het stuur en aan de passagierszijde waren airbags ingebouwd. Tegen meerprijs waren speciale gordelsystemen voor de racerij verkrijgbaar, anders waren de gebruikelijke 3-punts gordelsystemen beschikbaar. Deze zijn voorzien van een oprolmechanisme met noodvergrendeling, zodat een grote bewegingsvrijheid van de inzittenden van de auto is gewaarborgd. De hoofdsteunen kunnen handmatig in hoogte en helling worden versteld.

Het remsysteem is hydraulisch geregeld en voorzien van een rembekrachtiger. Om een goede rijstabiliteit en bestuurbaarheid te garanderen, is elke Ferrari 550 Maranello uitgerust met ABS. In geval van een lekke band is er een bandenreparatiespray aanwezig die zich in de kofferbak bevindt. Na de reparatie mag het voertuig met een snelheid van maximaal 80 km/u naar de volgende werkplaats worden gereden.

Alternatieven

Zowel het voorgangsmodel Ferrari 512 M als de opvolger Ferrari 575 zijn interessant voor 550 Maranello liefhebbers. Beide kunnen zeker als alternatieven worden beschouwd. In veel vergelijkende tests werd de Maranello vooral vergeleken met de Porsche 911 Turbo S omdat deze een vergelijkbaar vermogen heeft en ook een topsnelheid van meer dan 300 km/u.

FAQ

Hoeveel kost een Ferrari 550 Maranello?
Occasions kosten tussen 129.000 en 150.000 euro. Bij een goede verzorging stijgt het model in waarde.
Waar staat "Maranello" voor in de Ferrari 550 Maranello?
Maranello is de naam van een Italiaanse stad in de provincie Modena. Het is ook de vestigingsplaats van de Ferrari-fabriek en het Ferrari Formule 1-raceteam.
In welke carrosserievarianten is de Ferrari 550 Maranello leverbaar?
De Ferrari 550 Maranello werd gebouwd als coupé en als cabriolet.

Beoordelingen voor Ferrari 550

1 Beoordelingen

5,0