Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-ls-500h-front

Lexus LS 500h

1 / 3
lexus-ls-500h-front
lexus-ls-500h-back
lexus-ls-500h-side

Sterke punten

  • Luxe en comfort
  • Stille rijervaring
  • Sterke rijprestaties

Zwakke punten

  • Kleine kofferruimte
  • Touchpad bediening in oudere versies
  • Moeilijk te vinden als occasion

Lexus LS 500 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus LS 500, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lexus LS 500h: Japanse topkwaliteit in zes riante uitvoeringen

Lexus, het kwaliteitslabel van autogigant Toyota, heeft al meer dan 30 jaar een LS op de leveringslijst staan. Al die tijd zijn de ingenieurs blijven sleutelen en verfijnen, waarbij vooral de vlekkeloze afwerking, de stilte tijdens het rijden en het algehele comfort werden verbeterd. Lees meer

Interesse in een Lexus LS 500h

Lexus LS 500h occasions
Lexus LS 500h nieuwe auto's
Lexus LS 500h dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Lexus is al dik 20 jaar aan het sleutelen aan hun hybride aandrijflijn. De fabrikant kreeg het voor elkaar om verbrandingsmotor en elektromotor zeer efficiënt te laten samenwerken.
  • Hij ziet er dan wel als een halve coupé uit, de Lexus LS 500h blijft een riant interieur hebben, ook achteraan is been- en hoofdruimte te over.
  • De Lexus is verre van de goedkoopste auto uit Japan, maar daar staat dan ook wat tegenover. Bijvoorbeeld het lakwerk is van een echt geweldige kwaliteit.

Belangrijke gegevens

Motoren

Als we naar de meest toegankelijke versie van de LS 500h kijken (de 500h Luxury Line zonder AWD), dan valt het volgende op: De hybride combinatie van elektro- en benzinemotor zorgt voor een vermogen van maximaal 359 pk. Het verbruik van de LS is ongeveer 8 liter per 100 km. Dat is niet heel zuinig voor een hybride auto, maar de LS is als luxe auto wat aan de zware kant. Zes cilinders zorgen voor een totale cilinderinhoud van 3456 cc. De topsnelheid wordt gehaald bij 250 km/u.

Afmetingen

De LS 500h is een zware auto, ook vanwege de batterijmotor natuurlijk. Op de weegschaal blijft de naald op 2.165 kg staan. Hij mag dan nog 560 kg bijladen, inclusief het gewicht van de passagiers uiteraard. In de brandstoftank kan 82 l benzine. De LS is 5,24 m lang, 1,9 m breed en 1,45 hoog. De wielbasis is behoorlijk, namelijk 3,13 m lang. Zulke cijfers zorgen onder andere voor een hogere CO2 uitstoot, die bij de LS 500h rond de 182 gr/km is vastgesteld.

Varianten

Lexus biedt zijn LS 500h in 6 varianten aan in Nederland. De Luxury Line, F Sport Premium, AWD Luxury Line, AWD F Sport Premium, AWD Executive Line en de AWD President Line. Die laatste is het compleetst uitgerust. Je verzint het en de President Line heeft het, tot en met een handgemaakt houten stuur dat kan worden verwarmd. De meeste LS 500h zijn zo uitgerust dat de passagier op de achterbank ook wat te vertellen heeft over temperatuur en het geluid van de hifi.

Prijzen

Kijken we naar de prijzen van de 6 varianten, dan begint de vanafprijs bij de 500h Luxury Line bij iets meer dan 139.000 euro. De F Sport Premium kost nieuw minstens 144.000 euro. Voor een All Wheel Drive versie van de Luxury Line en de F Sport Premium betaal je een stuk meer, de AWD Luxury Line kost minstens 154.000 euro, de AWD F Sport Premium kost op z’n minst 159.000 euro als nieuwe auto. De AWD Executive Line kost bijna 167.000 euro, maar het duurst is de bovengenoemde AWD President Line, die minstens 185.000 euro kost. De prijsrange voor een nieuwe (2021 generatie) begint dus bij 139.000 euro en loopt op tot 185.000, een dikke 40.000 euro meer.

Design

Exterieur

De voorkant wordt nu al een aantal jaren bepaald door de Lexus LFA die alle Lexussen nu hebben, waardoor het merk altijd herkenbaar is. Het is een kwestie van smaak: je houdt ervan, of niet. De LS lijkt door zijn aflopende daklijn kleiner dan hij is, ook door de smalle lichten aan de voorkant. Maar hij is wel sober getekend, de carrosserie is bijzonder strak. De achterkant is al even sober gehouden. Er zijn wel driedimensionale achterlichten, maar alles bij elkaar is dit zeer klassiek ontworpen. Het had net zo goed een Mazda 6 kunnen zijn. Of een BMW 7.

Interieur

Veel leer in het interieur, een cockpit die om de chauffeur heen is ontworpen, prima stoelen, dure afwerking, deze LS heeft alles om de meest veeleisende autokoper tevreden te stellen. Bij de duurdere uitvoeringen kan de achterbank tot een soort relaxstoel worden omgevormd, zodat je als passagier tijdens de rit kan uitrusten. Een klein minpuntje was het touchpad om de multimediatoepassingen te bedienen, maar dat is verholpen in de laatste versie. Het scherm is nu een touchscreen geworden en dat werkt veel directer en makkelijker.

lexus-ls-500h-interior

lexus-ls-500h-seats

Veiligheid

De LS was ooit de eerste auto die vanzelf tussen de witte lijnen op een autoweg bleef rijden. Dat is inmiddels al twintig jaar geleden en er zijn sindsdien alleen maar veiligheidsvoorzieningen bijgekomen. Automatische voetgangersdetectie met noodstop, dode hoek monitoring, waarschuwing bij botsing, de LS 500h heeft het allemaal. Plus natuurlijk genoeg airbags, mocht het toch mislopen. Euro Ncap heeft de LS 500h niet getest, maar dit is over het algemeen een erg veilige auto.

Alternatieven

Voor alternatieven moeten we vooral kijken bij Duitse autofabrikanten, nu Jaguar de XJ (even) on hold heeft gezet: de Mercedes S, de Audi A8 en de BMW 7 zijn concurrenten van de LS 500h die in ons deel van de wereld betere verkoopcijfers hebben dan de Japanse luxe-auto.

FAQ

Is er een klassieke automaat beschikbaar?
Lexus combineert in zijn hybride aandrijflijn een 4-traps automaat en een CVT. Er zijn dus echte schakelmomenten.
Waarom is de LS 500 zo zeldzaam als occasion?
In de eerste plaats omdat hij niet vaak als nieuwe auto wordt gekocht. Bovendien hanteert Lexus een actief opkoopprogramma voor zijn auto’s.