Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Lexus SC

De Lexus SC verschijnt in 1991 voor het eerst op de Amerikaanse markt

Het Japanse autoconcern Toyota lanceerde eind jaren '80 een nieuw premiummerk dat aanvankelijk voor de Noord-Amerikaanse markt bedoeld was, maar later ook op de Europese markt en andere wereldmarkten verscheen: Lexus. Lees meer

Informatie over Lexus SC

Het concern had al snel bepaald waar in het begin de nadruk op gelegd moest worden. Lexus moest met een sportieve sedan en een grote sportcoupé het prestige verwerven dat nodig geacht werd om als merk duurzaam succes te krijgen in het premiumsegment. Zo’n twee jaar na de introductie van de sedans uit de serie Lexus LS was de coupé klaar om in serieproductie genomen te worden. Hij verscheen in 1991 voor het eerst op de Amerikaanse markt onder de naam Lexus SC. De kleiner gemotoriseerde variant Lexus SC 300 was uitgerust met een 3,0 liter motor. Deze motor stelde de 4,86 meter lange coupé tot aan het modelonderhoud in 1997 een prestatievermogen van 168 kW (228 pk) beschikbaar. Het topmodel Lexus SC 400 kreeg een V8-motor met een prestatievermogen van 194 kW (264 pk).

Vanaf 2001 rolt de Lexus in Japan als coupé-cabriolet van de band

Het ontwerp van het Lexus-model met twee zitplaatsen werd in de tweede generatie compleet gewijzigd en op een jongere klantenkring afgestemd. Net zoals andere fabrikanten dat aan het begin van het nieuwe millennium deden, ontwikkelde ook Toyota een voertuig voor zijn premiummerk dat de voordelen van een coupé en een cabriolet met elkaar verenigde. Dit werd mogelijk door het gebruik van een vast metalen dak dat uit meerdere delen bestond. Het dak verdween met één druk op de knop in een vak tussen de achterste zitplaatsen en de kofferruimte en maakte de Lexus SC tot een volwaardige cabrio. Het voordeel van deze coupé-cabrio constructie die op het platform van de sedanserie Lexus GS berustte, was het feit dat het metalen dak in gesloten toestand voor minder geruis zorgde. Hij isoleerde geluid beter dan klassieke stoffen daken.

Voor de tweede generatie van de Lexus SC gebruikte Toyota een 4,3 liter V8-motor

De Lexus SC uit de generatie vanaf 2001 werd vormgegeven in de stijl van een roadster. Hij kreeg een V8-motor met een cilinderinhoud die vergroot was van 4,0 naar 4,3 liter. Daarmee had de Lexus SC 430 genaamde coupé-cabriolet een prestatievermogen van 215 kW (292 pk). Dezelfde motor werd eveneens toegepast in de Lexus LS uit deze bouwjaren, een sedan uit de hogere klasse. Met deze motoruitrusting kon de Lexus SC 430 binnen 6,2 seconden van nul naar honderd accelereren.