- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz SLK/SLC (R172)
- Mercedes-Benz SLK 350



Sterke punten
- Pittige motor
- Prima onderstel
- Coupé en cabrio
Zwakke punten
- Kofferruimte bij open dak
- Prijzig
- Onoverzichtelijke optielijst
Mercedes-Benz SLK 350 : een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de Mercedes-Benz SLK 350 : een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
Interesse in een Mercedes-Benz SLK 350
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Review – Mercedes-Benz G 580 (2025): elektrisch zwaargewicht

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend

Mercedes GLC review: laat zien waarom suv’s geweldig zijn

Dus jij denkt dat de Mercedes E-Klasse comfortabeler is dan de BMW 5-serie ...

Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De tweede generatie SLK (171) was een van de eerste cabrio’s die warme lucht rondom het hoofd verschafte, rechtstreeks uit de hoofdsteun. Daardoor werd open rijden bij frissere temperaturen nog comfortabeler.
- Het onderstel van de SLK, geleend van de Mercedes C-Klasse, was in staat om veel meer gewicht en vermogen aan te kunnen. Daardoor rijdt de SLK een stuk beter dan je misschien zou verwachten.
- De SLK 350 wordt door velen bestempeld als dé motoruitvoering om te hebben in de compacte roadster. Met dank aan een pittige V6.
Belangrijke gegevens
Motoren
Mercedes leverde de 350-uitvoering van de SLK tussen 2004 en 2016 in de tweede en derde generatie van de SLK. Het ging steevast over een 3.5-liter V6 benzine.
Bij zijn debuut kreeg de tweede generatie SLK een 350-uitvoering waarbij de zescilinder 272 pk en 350 Nm naar de achterwielen stuurde via een handgeschakelde bak of automaat. Na de facelift in 2008 werd het vermogen opgeschroefd naar 305 pk en 350 Nm koppel.
De derde generatie SLK hevelde de 350-motor over van de vorige generatie maar voerde het vermogen verder op naar 306 pk en 370 Nm koppel. De handbak verdween, een 7-trapsautomaat werd standaard.
Afmetingen
De tweede generatie SLK pakte uit met een lengte van 4.08 meter, breedte van 1.78 meter en hoogte van 1.29 meter. Generatie drie werd amper groter met een lengte van 4.13 meter, breedte van 1.81 meter en hoogte van 1.30 meter. Generatie twee moest genoegen nemen met een koffer van maximaal 300 liter, generatie drie zag dat volume stijgen tot 335 liter.
Uitvoeringen
Mercedes voorzag niet echt aparte uitvoeringen van de SLK. De motor bepaalde welke variant je kreeg, een trucje dat ze van Porsche hadden geleerd. Wel kon je in de ellenlange optielijst duiken om je SLK naar je eigen zin samen te stellen. Daardoor kun je stellen dat geen enkele SLK 350 identiek is!
Prijzen
Wie er in 1996 vlug bij was, kon nog een SLK onder de € 40.000 gloednieuw aanschaffen. Later kon je een AMG-versie voor net € 80.000 naar buiten rijden. De SLK is behoorlijk waardevast gebleken. Een 10 jaar oude 3.5 V6 met 150.000 km op de teller gaat tegenwoordig voor ongeveer € 37.000 van de hand.
Design
Exterieur
De SLK heeft altijd het design gevolgd van z’n grotere broer SL. De tweede generatie SLK als 350 kreeg een F1-neus en spoiler, plus een afgrond koetswerk. De derde generatie werd een stuk hoekiger en leek zo mogelijk nog meer op grote broer SL.
Interieur
Je kon bij Mercedes zelfs voor een rood interieur kiezen, maar de meesten gingen voor de stemmige combinatie zwart/grijs. In de 171-versie zijn twee grote klokken in het dashboard prominent naar de chauffeur gericht. De middentunnel is verhoogd en in de console neemt een groot scherm een prominente plaats in. Onder en rond het scherm een indrukwekkende rij bedieningsknoppen. Daaronder de pook, met in de eerste versies ook de handrem. De afwerking is onberispelijk. Chauffeur en passagier zitten knus en comfortabel met genoeg ruimte voor het hoofd.
Veiligheid
Aanvankelijk moest SLK het stellen met stevige ABS-remmen, een ESP voor de stabiliteit, airbags vooraan en aan de zijkanten in de stoelen. In latere generaties werden daar optioneel een aantal rij-assistenten aan toegevoegd, zoals een handling pack, een automatische noodremfunctie, lane assist, dodehoekwaarschuwing en een vermoeidheidssensor. In 2002 werd de SLK door de Euro Ncap getest en kreeg 4 sterren.
Alternatieven
Zoveel roadsters met een metalen wegklapbaar dak zijn er niet op de markt. Zelfs BMW is er met zijn Z4 van afgestapt. Het bewijst nog maar eens hoe uniek het concept van het Vario-dak was.



