Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
seat-tarraco-phev-front

Seat Tarraco PHEV

1 / 3
seat-tarraco-phev-front
seat-tarraco-phev-side
seat-tarraco-phev-back

Sterke punten

  • Zuinig verbruik (dankzij hybride motor)
  • Veel ruimte in het interieur en de kofferruimte
  • Sportief en stijlvol ontwerp

Zwakke punten

  • Verhoudingsgewijs hoge aanschafprijs
  • Enorme afmetingen
  • De afwerking vertoont tekortkomingen

SEAT Tarraco : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de SEAT Tarraco, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Seat Tarraco PHEV: spaanse middelgrote SUV met elektrische aandrijving

De Seat Tarraco PHEV is de opvolger van de Seat Arona en Ateca SUV's. De hybride versie van de compacte SUV van de Spaanse fabrikant wordt sinds 2018 geproduceerd in de Duitse VW-fabriek in Wolfsburg en is uitgerust met zowel een benzinemotor als een elektromotor. Lees meer

Interesse in een Seat Tarraco PHEV

Seat Tarraco PHEV occasions
Seat Tarraco PHEV nieuwe auto's
Seat Tarraco PHEV dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Milieuvriendelijke en zuinige SUV voor gezinnen.
  • Kosteneffectief in onderhoud.
  • Betrouwbare en geavanceerde technologie.
  • Stijlvol interieur met talrijke nieuwigheden de cockpit.
  • Veel bergruimte in de kofferruimte en ruimte voor 6 inzittenden.

Gegevens

Motor

Naast de 3 versies met conventionele benzinemotor van de Seat Tarraco (zowel 1.5 TSI ACT als 2.0 TSI 4Drive) is er sinds januari 2021 voor het eerst ook een hybride versie, die gebaseerd is op een 4-cilinder-benzinemotor met gekoppelde elektromotor. Deze modelvariant is verkrijgbaar onder de naam Seat Tarraco PHEV (voor: "Plug-in Hybrid Electric Vehicle" of "Plug-in Hybrid Vehicle").

Motorisatie van de Seat Taracco 1.4 PHEV

Model Seat Tarraco 1.4 PHEV
Motortype 4-cilinder benzinemotor met elektromotor
Bouwperiode 2021 tot heden
Cilinderinhoud 1.395 cm³
Systeemvermogen 180 kW (245 pk)
Koppel 400 Nm
Topsnelheid 205 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u) 7,5 s
Verbruik 1,8 l Superbenzine + 15,3 kWh

De Seat Tarraco PHEV is alleen leverbaar met een 6-versnellingsbak. Een versie met handgeschakelde versnellingsbak is tot op heden niet beschikbaar. In termen van prestaties is de hybride Tarraco, met een systeemvermogen van 245 pk, zeer vergelijkbaar met de benzineversies, hoewel hij enkele concessies moet doen op het gebied van topsnelheid. Hier halen de ongeveer gelijk geplaatste benzinemotoren tot 23 kilometer per uur meer aan topsnelheid.

Het koppel van de Tarraco plug-inhybride is echter het sterkst met maar liefst 400 Nm, wat vooral een voordeel is bij het trekken van zware aanhangers. Het voertuig kan tot 750 kilogram trekken ongeremd, maar tot wel 2.300 kilogram geremd.

Het vermogen van de meegeleverde 13 kWh-batterij is voldoende voor ongeveer 46 kilometer. Daarnaast is er het bereik van de 45-liter-benzinetank. Bij gecombineerd verbruik zijn dus bereiken tot 2.546 kilometer mogelijk met slechts één tank en acculading. Voor een middelgrote SUV zijn dit geweldige verbruikscijfers.

Afmetingen

Afmetingen van de Seat Tarraco PHEV

Laadruimte 760 l (uitbreidbaar tot 1.775 l)
Hoogte 1,69 m
Lengte 4,74 m
Breedte 1,84 m
Wielbasis 2,79 m
Leeggewicht 1.868 kg
Zitplaatsen 6
Bodemvrijheid 0,2 m

Met 760 liter kofferruimte, die zelfs kan worden vergroot tot 1.775 liter door de tweede en derde zitrij neer te klappen, biedt de Tarraco PHEV een enorme hoeveelheid bergruimte, zelfs voor een SUV. De omvangrijke afmetingen van de Spaanse elektrische SUV zijn echter nogal ongeschikt voor krappe parkeerplaatsen en hectische stadscentra. De Seat Tarraco PHEV voelt zich daarom beter thuis op zowel uitgestrekte landwegen als op de snelweg – mede dankzij zijn lange wielbasis van 2,79 meter.

Met een leeggewicht van 1.868 kilogram is de Tarraco PHEV de zwaarste van de Tarraco-familie. De reden hiervoor is de geïntegreerde elektrische motor en accu. Er kunnen maximaal 5 passagiers comfortabel in het voertuig zitten. Bovendien heeft de Tarraco PHEV een bodemvrijheid van ongeveer 20 centimeter, zodat oneffenheden op de weg of zelfs kuilen geen grote problemen opleveren.

Varianten

Behalve de bovengenoemde benzine- en dieselversies zijn er geen andere sportieve of speciale versies van de Seat Tarraco PHEV. Het voertuig is dus alleen verkrijgbaar als hatchback.

Prijs

De Seat Tarraco PHEV werd uiteraard ook in Nederland aangeboden en de auto genoot hier een enorme succes. Dit heeft de verwachtingen van de autofabrikant duidelijk overtroffen. Ondanks de nieuwe prijs van maximaal 50.000 euro in volledige uitrusting kochten veel klanten een corresponderend voertuig. Daarom is de Seat Tarraco momenteel helaas niet meer leverbaar als nieuwe auto en neemt de autofabrikant momenteel geen bestellingen meer aan.

Wie dus wil profiteren van het aantrekkelijke totaalpakket met vele voordelen, moet de Seat Tarraco PHEV als occasion kopen. Ook hier is er maar weinig aanbod, want de occasions worden zelden verkocht. Bovendien zijn de voertuigen door de zeer grote vraag allesbehalve goedkoop; er moet rekening worden gehouden met bedragen tot 40.000 euro.

Een van de vele voordelen waarop de Seat Tarraco PHEV kan bogen zijn de onderhoudskosten. Aangezien het voertuig puur elektrisch kan rijden en over het algemeen een laag brandstofverbruik heeft, zijn hoge benzinekosten nauwelijks meer een probleem. De motorrijtuigenbelasting is ook zeer gunstig in Nederland, omdat het een plug-inhybride is. Per jaar moeten echter nog steeds enkele honderden euro's worden meegerekend.

Design

Exterieur

De buitenkant van de Seat Tarraco PHEV ziet er log uit en vertoont typische SUV-kenmerken: een korte maar hoge motorkap, een enorm passagierscompartiment en monumentale deuren en een hatchback. Het front wordt bepaald door een breed rooster met een geïntegreerd Seat-logo. De koplampen aan de voorzijde zijn smal en lopen ver door naar achteren. Een oplaadkabel kan direct naast de spiegel aan de bestuurderskant worden aangesloten. Aan de achterkant heeft de auto een achterlicht over de volle lengte, een minimalistische achterspoiler en twee gestileerde uitlaatpijpen, evenals een algehele zeer brede achterklep.

De extra uitrusting van het exterieur omvat ook:

  • Uitrustingslijn "Excellence" en "FR"
  • Bredere wielkasten
  • Dakrails
  • Speciale lakafwerkingen ("Metallic", "Exclusive" of "Urano Grey")

Interieur

Binnenin verschilt de Seat Tarraco PHEV nauwelijks van de andere benzine- of dieselmodellen van dit autotype. Het grote infotainmentdisplay, het stijlvolle cockpitlandschap met veel carbon, kunststof en aluminium en de digitale snelheidsmeter vallen ook hier op. Bovendien is de middenconsole vrij plat en smal, wat het gevoel van ruimte nog versterkt. De Tarraco PHEV biedt ook comfortabele en sportieve kuipstoelen in stof, velours of leder.

Naast de speciale interieuruitrusting kunnen ook de volgende zaken worden besteld:

  • Navigatie in het Businesspakket
  • Verlichting in het deurpaneel
  • Donker getinte zijruiten vanaf de tweede zitrij
  • Elektrische bediende achterklep
  • 20-inch aluminium lichtmetalen velgen

seat-tarraco-phev-interior

seat-tarraco-phev-seats

Veiligheid

In de officiële 2019 Euro NCAP crashtest ontving de Seat Tarraco een veiligheidsbeoordeling van 5 van de 5 mogelijke sterren en kan daarom in het algemeen worden geclassificeerd als een extreem veilige auto. De hoge veiligheidsstandaard wordt onder meer gewaarborgd door een PreCrash Assistant, een Side Assistant, een Emergency Assistant, een Parking Assist, evenals een achteruitrijcamera en een automatische afstandsregeling. Het voertuig is daarom ideaal voor gezinnen vanwege de hoge veiligheidsstandaard.

Alternatieven

De Seat Ateca is ook een SUV van Seat en is sinds 2016 in productie. Hij biedt een krachtige serie motoren tot maximaal 300 pk. De ruimte en opslagruimte van de Ateca zijn echter iets minder dan die van de Seat Tarraco PHEV en deze auto is ook niet leverbaar als hybride variant. Qua prijs is de Ateca (gebruikt) echter al te krijgen voor tussen de 17.500 en 20.000 euro en is daarmee zeker een betaalbaar alternatief, dat bovendien veel gangbaarder en makkelijker te vinden is als occasion op de Nederlandse auotmarkt.

Maar buiten Seat zijn er ook enkele interessante SUV-modellen met een vergelijkbaar brandstofverbruik. De Renault Captur II kan hier bijvoorbeeld dienen als een aanzienlijk goedkoper alternatief, met zuinige benzine-, diesel- en hybride-eenheden tot maximaal 158 pk. Met 15.000 tot 20.000 euro is hij ook lager geprijsd dan de Seat Tarraco PHEV.

FAQ

Hoeveel kost de Seat Tarraco Hybrid?
In Nederland is de Seat Tarraco Hybrid niet meer leverbaar als nieuwe auto. Door de enorme vraag was het voertuig snel uitverkocht. Klanten moeten dus op zoek naar een occasion of een alternatief.
Wat is het brandstofverbruik van de Tarraco Plug-in Hybrid?
De Seat Tarraco plug-inhybride verbruikt gemiddeld slechts 1,8 liter premium benzine en 15,3 kilowattuur elektriciteit per 100 kilometer rijden.
Waar wordt de Seat Tarraco Hybrid gebouwd?
De Seat Tarraco PHEV wordt gebouwd in de VW-fabriek in Wolfsburg, Nedersaksen.
Wat zijn de onderhoudskosten van de Seat Tarraco PHEV?
Met een hoog leeggewicht is de Seat Tarraco PHEV in principe vrij duur in het gebruik, maar de klanten profiteren vooral van een hybride aandrijving.