Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
seat-tarraco-front

Seat Tarraco: zevensits-SUV met een vleugje sportiviteit

1 / 3
seat-tarraco-front
seat-tarraco-back
seat-tarraco-side

Sterke punten

  • Dynamische uitstraling
  • Sportief rijgedrag
  • Ruim voor vijf inzittenden …

Zwakke punten

  • … krap als zevenzitter
  • Interieurafwerking en materiaalgebruik
  • Onderstelafstemming aan de stugge kant

SEAT Tarraco : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de SEAT Tarraco, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Seat Tarraco: zevensits-SUV met een vleugje sportiviteit

Seat introduceerde in 2018 de Tarraco als aanvulling op én vervanging van de MPV-modellen in het gamma. Als ruime SUV met scherpe looks en dynamische rijeigenschappen slaagt hij erin om een alternatief te bieden voor andere premium-SUV’s en de Japanse concurrenten. Lees meer

Interesse in een Seat Tarraco: zevensits-SUV met een vleugje sportiviteit

Seat Tarraco: zevensits-SUV met een vleugje sportiviteit occasions
Seat Tarraco: zevensits-SUV met een vleugje sportiviteit nieuwe auto's
Seat Tarraco: zevensits-SUV met een vleugje sportiviteit dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ruimte en veelzijdigheid: de Tarraco is beschikbaar in zowel 5-zits als 7-zits configuraties, waardoor het een goede optie is voor gezinnen of berijders die vaak extra passagiers vervoeren
  • Geavanceerde technologie: de Tarraco is uitgerust met moderne technologie, zoals een digitaal dashboard, een groot infotainmentscherm en geavanceerde rijhulpsystemen
  • Uitgesproken design: de strakke lijnen en scherpe details geven de Tarraco een premium uitstraling
  • Efficiënte motoren: de Seat Tarraco is beschikbaar met verschillende motoren, waaronder diverse mild-hybride- en plug-in hybride-opties
  • Prijs-kwaliteitverhouding: vergeleken met sommige concurrenten in het SUV-segment biedt de Tarraco veel waarde voor zijn prijs

Technische gegevens

Motorisatie

De Seat Tarraco staat op het modulaire MQB-A2 platform van de Volkswagen Group. Dat betekent dat hij technisch verwant is aan onder meer de Volkswagen Tiguan en Skoda Kodiaq. Het mag daarom geen grote verrassing heten dat de Tarraco gebruikmaakt van de motoren die ook in andere Volkswagen-derivaten te vinden zijn. Daarbij hoort ook een plug-in hybride.

Qua benzinemotoren leverde Seat sinds de marktintroductie van de Tarraco meerdere varianten. De betaalbaarste motorvariant van de Tarraco is de 1.5 TSI met 150 pk en 250 Nm. Daarnaast prijkte er op de prijslijst ook nog een 2.0 TSI 4Drive die leverbaar was in twee vermogensvarianten: met 190 pk en 320 Nm of 245 pk en 370 Nm. Deze motoren waren niet populair in Nederland, mede door de hoge BPM-toeslag, waardoor Seat ze uit het leveringsgamma schrapte. Als occasion zijn deze motorversies nog wel te vinden, met name als je over de grens kijkt in bijvoorbeeld Duitsland.

Een andere reden waarom de 2.0 TSI 4Drive in Nederland nooit echt aansloeg, is de plug-in hybride 1.4 TSI e-Hybrid. Dankzij een op papier lage CO2-uitstoot van 44 g/km deed de BPM-aanslag een stuk minder pijn dan bij de 2.0 TSI. Ook bedraagt het gecombineerd vermogen van deze aandrijflijn 245 pk, waarmee hij exact even krachtig is als de sterkste versie van de 2.0 TSI. Volledig elektrisch kan de Tarraco e-Hybrid 58 kilometer afleggen, waarmee je het verbruik op dagelijkse ritten aanzienlijk kunt drukken.

Een grote SUV als de Tarraco leent zich in theorie perfect voor een koppelrijke dieselmotor, maar die leverde Seat in Nederland slechts kortstondig op de Tarraco. Alleen gedurende de modeljaren 2019 en 2020 stond de 2.0 TDI 4Drive op de prijslijst, in vermogen variërend van 150 pk tot 190 pk. Ook voor de dieselversie van de Tarraco geldt daarom: kijk even over de grens als je deze zoekt.

Afmetingen

De Seat Tarraco is een aardig grote jongen. Hij is 4,74 meter lang, waarmee hij 12 centimeter korter is dan de Seat Alhambra die hij verving in het Seat-gamma. Verder is de Tarraco 1,84 meter breed en 1,67 meter hoog. Een opvallend aspect van de Tarraco is zijn bagageruimte. Afhankelijk van de gekozen motorisering kun je 610 tot 760 liter aan bagage inladen, met neergeklapte achterbank is dat 1.920 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Seat Tarraco
Marktintroductie 2018
Lengte x breedte x hoogte 4,74 x 1,84 x 1,65-1,67 m
Wielbasis 2,79 m
Inhoud bagageruimte 610-1.920 l
Ledig gewicht 1.476-1.768 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.150-2.410 kg
Cilinderinhoud 1.395-1.968 cm3
Vermogen 110-180 kW (150-245 pk)
Koppel 250-400 Nm
Topsnelheid 199-228 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,9-6,2 sec
Tankinhoud 45-60 l
Verbruik 1,9-8,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 44-193 g/km

Varianten

Ook het aantal leverbare varianten varieert bij de Tarraco door de jaren heen behoorlijk. Grofweg zijn er drie hoofdthema’s: Style, Xcellence en FR. De Style is de instapversie van de Tarraco. Dat betekent niet dat de grootste SUV van Seat dan ook ‘kaal’ opgeleverd wordt. Standaard krijgt de Style onder meer LED-verlichting rondom, een licht- en regensensor, Keyless Start, een digitaal instrumentarium en een 9,2-inch touchscreen voor de infotainment mee. Kortom, de Tarraco heeft een vrij riante standaarduitrusting.

De Xcellence is vanbuiten te herkennen aan verchroomde raamlijsten en dakrails. Als Xcellence biedt de Tarraco onder meer een elektrisch bedienbare achterklep, sportstoelen voorin en een achteruitrijcamera. In het huidige Tarraco-aanbod is de Xcellence echter niet meer leverbaar. De FR is dat nog wél. De sportiefste uitvoering van de Tarraco-reeks biedt onder meer een andere voor- en achterbumper, diverse sportieve interieuraccenten en grotere lichtmetalen wielen.

Prijzen

De nieuwprijs van de Seat Tarraco varieert van net iets meer dan 42.000 euro voor de ‘Style Business Intense’ tot dik 50.000 euro voor de ‘FR Business Intense’. De plug-in hybride ‘FR PHEV Business’ schuift qua vanafprijs net onder de 50 mille. Door de jaren heen maakten de nieuwprijzen van de Tarraco overigens een flinke stijging door, want bij zijn marktintroductie in 2018 begon de prijslijst bij ruim 37.000 euro. In de Private Lease kost de Tarraco je bijna 700 euro per maand. Voor de zakelijk rijder ligt de ondergrens qua bijtelling bij 280 euro per maand.

Als occasion is de Tarraco een stuk schappelijker geprijsd, al gaat het hier natuurlijk om een model dat relatief gezien nog niet heel lang op de markt is. We hebben het hier dan ook niet over een habbekrats. De ondergrens ligt namelijk bij zo’n 20.000 euro voor de 1.5 TSI met 150 pk in de Style-uitvoering, de basisversie dus. Wil je per se een plug-in hybride? Dan mag je de portemonnee al helemaal trekken. Voor minder dan 35.000 euro is deze motorversie namelijk niet in het aanbod terug te vinden.

Design

Buitenkant

De Seat Tarraco deelt zijn techniek weliswaar met andere SUV-modellen uit de Volkswagen Group, maar heeft toch een geheel eigen smoel. De toegespitste snuit met een prominent aanwezige zeshoekige grille en scherp gelijnde koplampen tonen dat het om een Seat gaat. Aan de achterzijde zijn de achterlichten optisch met elkaar verbonden door een ledstrip. Qua uiterlijk loopt het verder nogal uiteen tussen de verschillende uitvoeringen van de Tarraco. Zo heeft de Style kunststof bumpers rondom, terwijl de FR juist sportiever ogende bumpers in de carrosseriekleur heeft. Ook heeft de Tarraco als FR een geïntegreerde dakspoiler en staat hij op grotere lichtmetalen wielen, die de sportieve inborst van de auto extra kracht bijzetten.

Binnenkant

Het interieur van de Tarraco oogt minder geïnspireerd dan de buitenzijde. Hier is de invloed van het moederbedrijf van Seat duidelijker zichtbaar. Zo staat het infotainmentsysteem als een tablet bovenop het dashboard. Daarnaast krijgt elke versie een digitaal instrumentencluster, Virtual Cockpit genaamd. De bediening hiervan is behoorlijk intuïtief, ook helpt het dat de Tarraco nog ‘gewoon’ fysieke knoppen voor de klimaatcontrole heeft. Qua afwerking scoort de grootste Seat dan weer wat minder goed, waarbij het interieur bestaat uit veel harde plastics. Met vijf inzittenden is er ruimte te over in de Tarraco. Wie voor de versie met zeven zitplaatsen kiest, moet er rekening mee houden dat die achterste twee zitplaatsen enkel voor kleine kinderen geschikt zijn.

Veiligheid

De Seat Tarraco scoorde in 2019 vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest. Volwassen inzittenden krijgen bijna de hoogste score qua bescherming, net als kinderen die in de auto zitten. Ook op het vlak van assistentiesystemen scoort de Tarraco goed. Kortom, qua veiligheid hoef je je geen zorgen te maken in de Tarraco.

Alternatieven

De Seat Tarraco bevindt zich als SUV in een dichtbevolkt segment. Niet alleen de Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan Allspace komen aan zijn mouw trekken, zowat elke zichzelf respecterende autofabrikant heeft wel een gelijkwaardige SUV in het gamma. Denk bijvoorbeeld aan de Kia Sorento of de Nissan XTrail, maar ook de Toyota RAV4 concurreert met de Tarraco. Als consument heb je dus genoeg keuze in dit segment. De Tarraco onderscheidt zich met name van zijn concurrenten door de zeven zitplaatsen, zijn sportievere uiterlijk en dito rijeigenschappen.

FAQ

Is de Seat Tarraco er ook als plug-in hybride?
Ja, in het gamma van de Tarraco is de 1.4 TSI e-Hybrid de plug-in hybride-variant. Met 245 pk is dit tevens de meest krachtige versie uit het Tarraco-gamma.
Hoeveel zitplaatsen heeft de Seat Tarraco?
De Seat Tarraco heeft standaard vijf zitplaatsen, maar optioneel is er een derde zitrij met twee extra zitplaatsen leverbaar, zodat het totaal uitkomt op zeven zitplaatsen.
Wat is de basisprijs van een Seat Tarraco?
De Seat Tarraco is verkrijgbaar vanaf circa 42.000 euro. Voor dat geld krijg je de 1.5 TSI benzinemotor met 150 pk in de uitvoering ‘Style Business Intense’.

Meer informatie

Modellen