Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-428-l-01.jpg

BMW 428

1 / 4
bmw-428-l-01.jpg
bmw-428-l-02.jpg
bmw-428-l-03.jpg
bmw-428-l-04.jpg

Sterke punten

  • Mooie balans tussen prestaties en efficiëntie
  • Als coupé, cabrio en Gran Coupé
  • Fijne rijeigenschappen

Zwakke punten

  • Onderhoudskosten hoger dan gemiddeld
  • Niet de meest betrouwbare motor
  • Minder praktisch dan de 328

BMW 428 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 428, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 428: premium sportcoupé

De BMW 428i was van 2013 tot 2016 verkrijgbaar en was in feite de viercilinder opvolger van de 325i met zescilinder motoren. BMW leverde de 428i als coupé, cabrio en de vierdeurs Gran Coupé. Lees meer

Interesse in een BMW 428

BMW 428 occasions
BMW 428 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Viercilinder turbobenzinemotor: efficiënt en rap
  • Dynamische rijeigenschappen
  • Fraai ontwerp
  • Grote stap voorwaarts wat betreft infotainment

Technische gegevens

Motorisatie

In 2013 introduceerde BMW een nieuwe generatie van de 3 Serie (F30). Voor het eerst in de geschiedenis was de 3 Serie niet meer leverbaar als coupé of cabrio. Het is niet zo dat de carrosserievormen niet meer geleverd werden, ze gingen verder door het leven als 4 Serie.

De 4 Serie was leverbaar met legio benzinemotoren, waarvan de 428i er één van was. Onder de motorkap ligt een 2,0-liter viercilinder met 180 kW (245 pk) en 350 Nm. De motor moest de zes-in-lijn van de voorgaande generatie 325i doen vergeten. BMW gebruikte deze nieuwe motor om het verbruik te drukken en de CO2-uitstoot te verminderen.

De motor in de 428i wordt aangeduid als N20b20a. Deze motor ligt ook in de 420i, echter heeft hij in die auto minder vermogen. De N20b20a heeft een niet al te beste reputatie als het gaat om betrouwbaarheid. De motor die in de 428i ligt, heeft weliswaar dezelfde motorcode, maar is vanbinnen iets anders. Er zijn sterkere componenten gebruik waardoor de betrouwbaarheid van die N20 beter is. Toch vereisen deze motoren goed onderhoud dat tijdig wordt uitgevoerd. Ook heeft de N20-motor baat bij goed warm rijden voordat het gas erop gaat. Bovendien wordt chiptuning afgeraden bij deze motoren vanwege de gevoeligheid van de blokken.

Verder is de 428i geleverd met een 8-trapsautomaat of een handgeschakelde zesbak. Optioneel kon hij worden geleverd met xDrive, waarmee de 428i beschikt over vierwielaandrijving. Na 2016 werd de 428i vervangen voor de 430i, met meer vermogen en een aangepakte motor. Die sterkere motor heeft de motorcode B48.

Afmetingen

Welke carrosserievorm je ook kiest van de 428i, hij is altijd 4,63 meter lang en 1,82 meter breed. Alleen de hoogte is anders met 1,36 meter voor de coupé, 1,38 meter voor de cabrio en 1,40 meter voor de Gran Coupé. Ook de wielbasis is met 2,81 meter voor alle varianten gelijk.

Waar het grootste verschil zit voor de carrosserievormen is de bagageruimte. De Gran Coupé heeft met 480 liter een riante kofferruimte. De coupé moet het doen met 445 liter en de cabrio heeft 220 liter bagageruimte ter beschikking. Dat is uiteraard het gevolg van een stalen klapdak dat in de kofferbak verdwijnt.

BMW 428

BMW 428
Marktintroductie 2016
Lengte x breedte x hoogte 4,63 x 1,82 x 1,36 – 1,38 m
Wielbasis 2,81 m
Inhoud bagageruimte 220 – 480 l
Ledig gewicht 1.425 – 1.745 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.970 – 2.220 kg
Cilinderinhoud 1.997 cm3
Vermogen 180 kW (245 pk)
Koppel 350 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,9 – 6,9 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 6,6 – 7,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 154 – 163 g/km

Varianten

De BMW 428i is er als Coupé, Cabrio en Grand Coupé (vierdeurs liftback). Het model is vrijwel hetzelfde als andere 4 Series met een andere aandrijflijn. Vooral de coupé belichaamt sportieve ambities. De cabriolet is perfect voor mensen die van sportief rijden houden, maar met het dak open. Echt praktisch is de cabrio dan weer niet, aangezien het dak in open stand wat van de bagageruimte opslokt. Zoek je meer praktische inzetbaarheid, dan is de Gran Coupé een betere optie.

Wat betreft uitvoeringen heeft BMW geen speciale versies op de markt gebracht van de 428i. Wel kon bij de configuratie gekozen worden uit diverse uitvoeringen met elk hun eigen karakteristieken. Zo kon je kiezen voor de Luxury Line, met chromen accenten aan de buitenkant en mooie materialen binnenin. De Sport Line is sportiever vormgegeven met zwarte accenten en andere velgen.

Prijzen

De BMW 428i was in Nederland leverbaar vanaf een kleine 50.000 euro voor de BMW 428i Coupé. De cabrio kostte nieuw 60.000 euro en de Gran Coupé mocht mee voor 50.000 euro.

Echter, de 428i is niet meer nieuw te krijgen. Daarom zul je je naar de occasionmarkt moeten begeven als je in de markt bent voor een 428i. Daar beginnen de prijzen bij zo’n 15.000 euro voor exemplaren met veel ervaring. Jongere exemplaren gaan al snel richting de 30.000 euro. De cabrio is, net als bij de introductie, het meest prijzig nog. Uiteraard zijn de exemplaren die voorzien zijn van een uitgebreide optielijst nog het meeste waard.

Design

Buitenkant

De BMW 428i heeft een traditionele coupé- of cabriovorm met de kenmerkende lijnen van het BMW-design uit de betreffende periode. De BMW 4 Serie Gran Coupé is een soort kruising tussen een coupé en een sedan en daarmee een praktischer alternatief voor de traditionele coupé. De 428i verschilt qua uiterlijk niet van andere 4 Serie modellen met een andere motor en uit dezelfde periode.

Binnenkant

Ook vanbinnen zijn de BMW 4 Serie-modellen typerend voor een BMW uit de betreffende periode. Dat betekent een duidelijke focus op de bestuurder en op de sportieve prestaties van de auto. Tegelijkertijd biedt het interieur allerlei luxe en het comfort dat je van andere BMW-modellen bent gewend. De aankleding is afhankelijk van de gekozen uitvoering en de aangevinkte opties.

Veiligheid

De BMW 4 Serie Coupé en Cabrio zijn getest door de bekende veiligheidsorganisatie Euro NCAP. Beide modellen haalden de hoogste score van vijf sterren en dat ook nog eens met zeer goede scores op individuele testonderdelen.

Alternatieven

De BMW 428i concurreert met premium coupés en cabrio’s. De meest directe concurrenten zijn de Audi A5 en Mercedes-Benz C-Klasse. Deze modellijnen bieden eveneens sportief-luxe coupés en cabrio’s. Daarnaast is de Audi A5 er net als de BMW 4 Serie ook als vijfdeurs liftback, waar de C-Klasse juist een traditionele sedanvorm (en stationwagen) biedt.

FAQ

Hoeveel pk heeft de BMW 428i?
De BMW 428i heeft een vermogen van 180 kW (245 pk) en 350 Nm.
Welke motor heeft de BMW 428i?
In de BMW 428i ligt een viercilinder 2,0-liter turbomotor, de N20b20a.
Wat kost een BMW 428i?
De BMW 428i is niet meer nieuw leverbaar. Prijzen op de occasionmarkt lopen uiteen van zo’n 15.000 euro tot 30.000 euro.

Beoordelingen voor BMW 428

2 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer links