BMW X6 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

In 2008 laat BMW voor het eerst een Sport Utility coupé zien met de X6


Hoe de ontwerpers van BMW zich de metamorfose voorstelden van de hogere klasse sedan uit de 7-serie, tot een elegante coupé of cabriolet, liet de Duitse autofabrikant in 2003 zien met de presentatie van de nieuwe BMW 6-serie. Uiterlijk toen moet het innovatieve idee ontstaan zijn om de uiterlijke kenmerken van een coupé ook in de voertuigklasse van de Sport Utility Vehicles (SUV) te introduceren. BMW had de passende basis met de BMW X5, die sinds 1999 in de Amerikaanse fabriek van de fabrikant geproduceerd werd. Hier moest ook het voertuigconcept gerealiseerd worden dat onder het begrip ?Sport Utility coupé? bekend werd en in 2008 geïntroduceerd werd als nieuw lid van de BMW X-familie onder de naam BMW X6.


De BMW X6 als cross-over tussen coupé en SUV


Met een lengte van bijna 4,90 meter, een breedte van iets minder dan twee meter en een carrosseriehoogte van bijna 1,70 meter liet de BMW X6 zien dat hij tot de SUV-klasse behoorde. Terwijl BMW kritiek kreeg over het design van hun BMW X5 (hij werd vaak te log gevonden), werd de op een SUV gebaseerde BMW X6 heel anders vormgegeven: met een flink naar beneden hellende dakrand zoals bij een coupé. Ondanks het schuine vlak hadden de vier passagiers binnen nog meer plaats tot hun beschikking dan in de sedans uit de 7-serie. Dit ruimtewonder van de cross-over tussen een SUV en een coupé was onder meer te danken aan een lange wielbasis van bijna drie meter. Wat betreft zijn gewicht van 2,5 ton oriënteerde de BMW X6 zich weer duidelijk aan de modellen uit de SUV-klasse.


De standaardmotoren van de BMW X6


Op de Europese markten werd de BMW X6 aangeboden in twee benzineversies en twee dieselversies. Voor de goedkoopste versies werden er motoren met een cilinderinhoud van drie liter in de collectie opgenomen. De basisdieselmotor had aanvankelijk een prestatievermogen van 173 kW (235 pk) en later 180 kW (245 pk). De basisbenzinemotor had een prestatievermogen van 225 kW (306 pk). De benzinemodellen met een hoger prestatieniveau hadden een cilinderinhoud van 4,4 liter. Ze werden uitgerust met een V8-motor met biturbo-oplading en een prestatievermogen van 300 kW (407 pk). Het grotere dieselmodel beschikte toen hij geïntroduceerd werd over 210 kW (286 pk). Later werd deze motor vervangen door een motor met 225 kW (306 pk).


De BMW X6 met M-motor en als hybride


Het vlaggenschip uit de serie vormde de BMW X6 M. De tuning-specialisten van BMW gebruikten voor het M-model de V8-motor en toverden uit de biturbo een prestatievermogen van 408 kW (555 pk). Daarmee kon de BMW X6 in 4,7 seconden van nul naar honderd accelereren. Ter vergelijking: met de kleinste benzinemotor accelereerde de BMW X6 in 6,7 seconden van nul naar honderd. Maar BMW gaf haar X6 niet alleen maar een sportmotor voor betere prestaties. Er was tegelijkertijd ook een hybrideversie van de BMW X6 voor betere milieuwaarden. Deze werd eveneens met een V8-motor uitgerust. De ottomotor werd bijgestaan door twee elektromotoren die bij lage snelheden zonder de ottomotor voor de aandrijving zorgden.

Mehr anzeigen