Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW 750

Toen autofabrikant BMW in 1987, negen jaar na de marktinvoering van zijn 7-serie, voor het eerst de BMW 750 presenteerde, hoorde het nieuwe model met een topsnelheid van 250 km/u en een cilinderinhoud van 5,0 liter tot àƒÂƒà’©àƒÂƒà’©n van de sedans uit de hogere klasse met ?s werelds beste prestatievermogen. Lees meer

Alternatieve modellen

De BMW 750 is de eerste twaalfcilinder uit de 7-serie

Hij was uitgerust met een V12-motor, had een prestatievermogen van 300 pk en een maximale koppel van 450 Newtonmeter (Nm). Qua uiterlijk verschilde de BMW 750 van de kleinere modellen uit de serie dankzij het BMW-typische niervormige radiatorrooster waarmee begin jaren ?90 ook de achtcilindermodellen uitgerust werden. De BMW 750 werd aangeboden met een automatische versnellingsbak in twee carrosserievarianten: als sedan met een lengte van 4,91 meter en in een extra lange versie van 5,02 meter.

De nieuwe motor van de BMW 750 wordt ook voor de Rolls-Royce gebruikt

Vanaf 1994 verbeterde BMW hun topmodel nogmaals. De BMW 750 kreeg een motor met een cilinderinhoud van 5,4 liter en een prestatievermogen van 240 kW (326 pk). Dezelfde motor werd ook voor de Rolls-Royce Silver Seraph gebruikt. De nieuwe versie van de BMW 750 diende tegelijkertijd als basis voor de door fabrikant Alpina geproduceerde sport-BMW Alpina B 12. Vanaf 2005, in de vierde generatie van de BMW 7-serie, paste de fabrikant de motor van de BMW 750 aan de veranderde verwachtingen van de markt aan. Prestatievermogen was nog steeds belangrijk, maar het verminderen van het brandstofverbruik kwam ook steeds meer op de voorgrond te staan.

Dankzij de nieuwe V8-motor in de BMW 750 daalt het brandstofverbruik

De ingenieurs kregen de opdracht om ervoor te zorgen dat de prestatiekenmerken behouden bleven en dat het benzineverbruik en de CO2-uistoot daalden. Dit lukte in de nieuwe BMW 750 door het aantal cilinders te verminderen van twaalf naar acht en door de cilinderinhoud te verkleinen van 5,4 liter naar 4,7 liter. Ondanks deze veranderingen had de nieuwe motor van de BMW 750 met 270 kW (367 pk) een hoger prestatievermogen dan het vorige model. Ook de vertrouwde dynamiek van de BMW 750 bleef behouden: hij accelereerde in 5,9 seconden van nul naar honderd kilometer per uur en had een maximale koppel van 490 Nm. Dankzij de nieuwe motortechniek daalde het brandstofverbruik naar 11,4 liter per honderd kilometer. De CO2-uitstoot lag op 266 g/km.

Een beter prestatievermogen zonder extra brandstofverbruik dankzij biturbo-techniek

Ook in de opvolgende bouwserie van de BMW 750 die vanaf 2008 verscheen bleef het bij deze waarden. Naast de BMW 740 met zes cilinders was de BMW 750 met V8-motor van de twee benzinevarianten die in de nieuwe 7-serie van begin af aan werden aangeboden. Dankzij het gebruik van twee turboladers in het topmodel verbeterde de BMW 750 nogmaals moeiteloos zijn prestatievermogen. De motoren van de nieuwere modellen hadden voortaan een prestatievermogen van 300 kW (407 pk) bij een maximale koppel van 600 Nm. Daarmee accelereerde de BMW 750 in 5,2 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.

Beoordelingen voor BMW 750

14 Beoordelingen

4,9