Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW 745

De BMW 745 wordt in 1980 geïntroduceerd als topmodel uit de 7-serie

Comfortabele sedans met sportieve eigenschappen: met dit voertuigconcept bracht de Duitse autofabrikant BMW vanaf 1977 met de introductie van zijn 7-serie nieuwe elementen in de hogere klasse. Als topmodel introduceerde BMW in 1980 de door de Franse designer Paul Bracq ontworpen BMW 745. Lees meer

Alternatieve modellen

Deze auto completeerde samen met de reeds één jaar eerder gepresenteerde BMW 735 de collectie van de grote sedans.

De benzineversies van de sedan BMW 745

De BMW 745 werd aanvankelijk met een 3,2 liter ottomotor aangeboden die uitgerust met een turbolader een prestatievermogen van 185 kW (252 pk) had. De bijna 1,6 ton zware en 4,86 meter lange sedan kon daarmee in slechts 7,8 seconden van nul naar honderd kilometer per uur accelereren. Volgens de fabrikant kon de auto een maximumsnelheid van 222 km/u halen, daarmee was de BMW 745 de snelste in serie geproduceerde BMW uit de 7-serie. Met de vanaf 1983 gebruikte 3,4 liter motor haalde de BMW 745 zelfs maximaal 227 kilometer per uur en had hij net als zijn voorganger een prestatievermogen van 252 pk.

Een facelift zorgt in 1983 voor veranderingen aan de voor- en achterkant van de auto

Een facelift in 1983 bracht een veranderd radiatorrooster, gemodificeerde achterlichten en nieuwe bumpers met zich mee en tot aan het einde van de generatie in 1986 werd de BMW 745 uitsluitend met een automatische vijfversnellingsbak uitgerust. In de tweede generatie van de 7-serie werd de BMW 745 aanvankelijk door het nieuwe topmodel BMW 750 vervangen.

In 2001 wordt de sedan met V8-motor weer in de collectie opgenomen

In de vanaf 2001 ingevoerde vierde generatie van de hogere klasse kwam de BMW 745 in een nieuw design van de Amerikaan Chris Bangle weer op de markt. In de nieuwe serie werden de sedans in plaats van met de voormalige zescilindermotoren uitgerust met nieuwe V8-motoren. Daarmee had de BMW 745 een prestatievermogen van 245 kW (333 pk) en kon hij in 6,3 seconden van nul naar honderd kilometer per uur accelereren. De maximumsnelheid die het voortaan vijf meter lange model kon halen lag met elektronische snelheidsregeling op 250 km/u. De BMW 745 werd bovendien ook in een lange versie met een verlengde wielbasis aangeboden. Deze versie bood meer ruimte aan de voorste passagiers en had een lengte van 5,18 meter. De BMW 745 werd uitgerust met een automatische zesversnellingsbak. De BMW 745 werd in 2005 uit de collectie gehaald om plaats te maken voor de BMW 750.

De BMW 745 wordt in 2002 voor het eerst uitgerust met een turbodieselmotor

In de nieuwe generatie vanaf 2002 presenteerde BMW de BMW 745 voor het eerst ook met een dieselmotor. De 4,4 liter motor van de sedan had dankzij biturbo-techniek een prestatievermogen van 220 kW (299 pk) en had ongeveer dezelfde acceleratiewaarden en haalde ongeveer dezelfde topsnelheden als de benzinemodellen. Vanaf 2005 had het dieselmodel een nog beter prestatievermogen van 242 kW (329 pk) dankzij een gemodificeerde 4,4 liter motor. In de in 2008 gepresenteerde generatie van de 7-serie werd de dieselmotor dan nog voor de BMW 730 gebruikt.

Beoordelingen voor BMW 745

4 Beoordelingen

4,5