






Sterke punten
- EV met startprijs onder de 25 mille
- Overtuigende elektrische actieradius
- Vernieuwde designtaal van Citroën
Zwakke punten
- Relatief goedkope materialen
- Bescheiden motorprestaties
- Weinig keuzemogelijkheden
Actueel aanbod van Citroën ë-C3
-
Aston Martin DBX 707 MY25 Full Carbon
€ 344.680,-BTW verrekenbaar - 1.001 km
- 05/2025
- 520 kW (707 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
14,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
323 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, DE-01445 Radebeul -
SEAT Altea 1.6 |Zie tekst!|
€ 599,-- 233.384 km
- 08/2004
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
185 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4905 AA OOSTERHOUT -
Audi A4 1.9 TDI --I.-Hand--
€ 4.490,-- 71.189 km
- 02/2003
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
-
5,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, DE-22179 Hamburg -
Renault Scenic 1.5Dci, 10/2006, 241.500km, AIRCO, EXPORT / HANDEL
€ 900,-- 241.500 km
- 10/2006
- 78 kW (106 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
-
5,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
137 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, BE-9160 Lokeren -
SsangYong Tivoli PRIX MARCHAND OU EXPORT
€ 3.990,-- 253.874 km
- 10/2016
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
156 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, BE-4040 Herstal -
Ford Focus 1.0 Trend Edition LEES TEKST KOOPJE
€ 2.299,-- 235.901 km
- 05/2015
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
105 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7364 BL LIEREN -
Toyota Aygo 1.0-12V
€ 1.350,-- 235.545 km
- 09/2006
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
109 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2391 PZ HAZERSWOUDE-DORP -
Chevrolet Orlando 2.0 7-Sitzer Navi Leder Shz
€ 2.490,-- 270.060 km
- 07/2012
- 120 kW (163 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, DE-74076 Heilbronn -
BMW 320 Baureihe 3 Touring 320d
€ 2.200,-- 288.000 km
- 07/2010
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
5,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
142 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, DE-56132 Nievern -
Suzuki Alto 1.1 GL|5-deurs|Nieuwe APK|
€ 995,-- 112.432 km
- 11/2003
- 46 kW (63 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8161 PG EPE -
Ford Fiesta 1.6-16V Futura|Trekhaak|5-deurs|
€ 650,-- 305.420 km
- 01/2005
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
156 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8161 PG EPE -
Renault Clio Estate 1.6-16V Dynamique
€ 1.449,-- 230.387 km
- 12/2008
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- 5 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
160 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3771 AG BARNEVELD -
Daewoo Kalos 1.2 Ace Apk tot 20 december 2025
€ 495,-- 196.844 km
- 06/2004
- 53 kW (72 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
159 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2941 CG LEKKERKERK -
Chevrolet Spark 1.0 16V LS Bi-Fuel
€ 850,-- 244.979 km
- 06/2012
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8171 NS VAASSEN -
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Ambition Business
€ 5.500,-- 293.000 km
- 02/2017
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4905 AA OOSTERHOUT -
Audi A4 1.8 Klimaautomatik HU bis 07.2026
€ 500,-- 286.790 km
- 01/1997
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, DE-06712 Kretzschau OT Grana -
Mazda 3 2.0i Skydrive - 2016 - EURO 6B - NAVI - XENON
€ 7.450,-- 118.247 km
- 01/2016
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
5,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, BE-6150 Anderlues -
SEAT Ibiza 1.2 TDI Style Ecomotive
€ 2.895,-- 175.108 km
- 02/2011
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
89 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6603 AW WIJCHEN -
Ford C-Max 1.8-16V Trend MOTOR NIET GOED
€ 1.395,-- 169.949 km
- 05/2007
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
169 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2984 AA RIDDERKERK -
BMW X5 2.9 dA 3.0
€ 4.499,-- 85.000 km
- 02/2004
- 135 kW (184 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
8,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
100 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, BE-1070 Anderlecht
Goede redenen
- Veel waar voor je geld. Een goede prijspositionering waarmee het prijsverschil tussen elektrisch en benzine overbrugbaar wordt.
- Ruime actieradius die op kan lopen tot 320 kilometer (WLTP).
- Comfortabele reisgenoot dankzij wielophanging met hydraulische stootkussens en Advanced Comfort-stoelen.
- Het vernieuwde crossover design zorgt voor een hogere instap en meer hoofdruimte.
Technische gegevens
Motorisatie
De volledig elektrische Citroën ë-C3 vormt het hoofd van de vierde generatie C3 en luidt een nieuw hoofdstuk in voor Citroën. Het Franse merk heeft als missie om volledig elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. De nieuwe ë-C3 is vanuit deze missie geboren.
Zoals de naam al doet vermoeden, is de Citroën ë-C3 de volledig elektrische aangedreven versie van de C3, die voor benzinerijders leverbaar is met een 1.2 PureTech motor. De ë-C3 is altijd voorzien van een elektromotor die een vermogen van 83 kW (113 pk) produceert. Dat is in EV-termen niet bijster veel en de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt dan ook zo’n 11 seconden. Hard scheuren op de snelweg zit er ook niet in, want de topsnelheid van deze elektrische Citroën ë-C3 is begrensd op 135 km/u. De keuze van Citroën om de ë-C3 niet zo krachtig te maken, zorgt daarentegen wél voor een laag energieverbruik, terwijl hij gewoon prima met het dagelijkse verkeer mee zoeft.
De ë-C3 is uitgerust met een 44 kWh accupakket van lithium-ijzer-fosfaat (LFP). Deze accutechniek staat garant voor een hoge energiedichtheid, hoge betrouwbaarheid en lange levensduur, terwijl de accu minder gebruik maakt van zeldzame aardmetalen vergeleken met een lithium-ion accu. Ondanks de compacte en relatief lichte accu staat de ë-C3 toch garant voor een prima actieradius tot 320 kilometer (WLTP), waardoor ook langere afstanden buiten de stad goed te overbruggen zijn.
Bovendien is snelladen met een vermogen tot 100 kW mogelijk, waarmee je de accu bij een snellaadstation langs de snelweg in circa 20 minuten tot 80% kunt opladen. Bij een openbaar laadpunt in de bebouwde kom kun je ook snel opladen dankzij de standaard 11 kW 3-fasen boordlader.
Citroën heeft overigens een goedkopere versie van de elektrische ë-C3 aangekondigd die medio 2025 op de markt komt. Deze versie krijgt een actieradius van rond de 200 kilometer. Het is alleen nog niet bekend of deze versie ook nieuw in Nederland geleverd wordt.
Afmetingen
De nieuwe Citroën is gebaseerd op het zogeheten Stellantis Smart Car-platform waar meerdere modellen van het grote Stellantis-concern gebruik van maken, waaronder de Opel Frontera en de stoerdere versie van de Citroën ë-C3, de ë-C3 Aircross.
Dankzij dit modulaire en gedeelde platform is het goedkoper om de auto te ontwikkelen en kan die voor een scherpere prijs worden aangeboden. In tegenstelling tot de vorige generatie van de C3 is deze versie ontwikkeld als crossover. Hij ziet eruit als een kleine SUV en staat een stuk hoger op z’n wielen dan een standaard vijfdeurs hatchback, met een bodemvrijheid van 16,3 centimeter. Ook de totale hoogte is met 6 centimeter toegenomen tot 1,57 meter. De lengte en breedte verhoudingen zijn met respectievelijk 4,01 en 1,76 meter nagenoeg gelijk gebleven.
Aan de binnenzijde beschikt de Citroën ë-C3 over vijf zitplaatsen. Voor inzittenden voorin biedt het nieuwe design 3,0 centimeter meer hoofdruimte. De bagageruimte biedt een inhoud van 310 liter, wat ruim voldoende voor algemeen gebruik. Indien nodig is de bagageruimte te vergroten door de achterbank neer te klappen.
De belangrijkste specificaties op een rij
Citroën ë-C3 | |
---|---|
Marktintroductie | 2024 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,01 x 1,76 x 1,57 m |
Wielbasis | 2,54 m |
Inhoud bagageruimte | 310 l |
Ledig gewicht | 1.383 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.946 kg |
Vermogen | 83 kW (113 pk) |
Koppel | 120 Nm |
Topsnelheid | 135 km/u (begrensd) |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,0 sec |
Batterijcapaciteit | 44 kWh |
Verbruik | 15,0 kWh/100 km |
Actieradius | 320 km |
Varianten
Citroën biedt de ë-C3 aan in twee uitrustingsniveaus. De ‘You’-uitvoering functioneert als instapper van het gamma en de ‘Max’ steekt daar als topmodel bovenuit. Laatstgenoemde heeft een rijkere uitrusting en ziet er vanbuiten net wat gelikter uit. Voor alle varianten geldt dat de Citroën ë-C3 volgens de Franse fabrikant de comfortabelste auto in zijn klasse is.
De uitvoeringen You en Max zijn beide uitgerust met het ‘Advanced Comfort’ veersysteem. Hierbij werken de veer- en schokdemper samen met speciale hydraulische kussens om carrosseriebewegingen geleidelijk af te remmen, en schokken aan het einde van het veerbereik beter op te vangen. Dat zorgt voor een heerlijk comfortabel rijgedrag op hobbelig wegdek.
Prijzen
In een tijd dat elektrische auto’s nog relatief duur zijn, is de Citroën ë-C3 met zijn ruimte, uitrusting en actieradius opmerkelijk scherp geprijsd. De prijzen beginnen bij 24.290 euro voor de You-uitvoering. De prijs is inclusief belastingen en kosten voor het rijklaarmaken. Het is ook mogelijk om een ë-C3 You te leasen vanaf 359 euro per maand. De Citroën ë-C3 in de uitvoering Max is leverbaar vanaf 28.790 euro. De leasetarieven beginnen bij 429 euro per maand.
Op het moment van schrijven komt de Citroën ë-C3 bovendien in aanmerking voor overheidssubsidie van 2.950 voor particulieren, waarmee het model nog aantrekkelijker wordt. Deze subsidie geldt ook bij private lease.
Design
Buitenkant
De C3 is het populairste model van Citroën. Sinds de lancering van de eerste generatie in 2002 zijn er al meer dan 5,6 miljoen exemplaren verkocht. De C3 vertegenwoordigt 29% van het Europese verkoopvolume van Citroën en veroverde in 2022 maar liefst 11% van de Europese B-segment.
Met de nieuwe volledig elektrische ë-C3 luidt Citroën een nieuwe merkidentiteit in. Het model is bijvoorbeeld de eerste Citroën met een ovaal chevron-logo en de nieuwe designtaal van het merk. Het ontwerp van deze hatchback wordt getekend door strakke lijnen, scherp gesneden led-koplampen en een algehele zelfverzekerde houding.
De twee uitvoeringen You en Max zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden. Zo heeft de instapversie geen dakrails, getinte ramen en mistlampen. Ook led-achterlichten, 17-inch lichtmetalen velgen en een two-tone lakkleur ontbreken. De Max is voorzien van zilverkleurige skidplates die zijn robuuste karakter benadrukken. Ook zijn vrolijk gekleurde strips geplaatst op de C-stijl en in de voorbumper.
Binnenkant
Aan de binnenzijde maakt de Citroën ë-C3 een goed uitgedachte en verrassend ruime indruk. Hij is binnenin in bijna alle opzichten ruimer dan zijn voorganger. Dankzij de extra hoofdruimte is het ook achterin goed toeven. Afhankelijk van de gekozen trim is het interieur afgewerkt met harde kunststoffen of soft-touch materialen. In beide gevallen kijkt de bestuurder uit over een strak vormgegeven dashboard en zijn er veel opbergmogelijkheden.
Het instrumentarium bestaat uit een mooi weggewerkt en minimalistisch beeldscherm. Multimedia kan middels het stuurwiel bediend worden en zaken als cruise control, handmatig bediende airconditioning, automatische verlichting, parkeersensoren en elektrisch bedienbare buitenspiegels zijn standaard aanwezig.
In tegenstelling tot de You-uitvoering is luxere Max voorzien van de populaire ‘Citroën Advanced Comfort’-stoelen die het zitcomfort verbeteren dankzij extra schuimvulling. Daarnaast kun je ook rekenen op automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels, led-achterlichten, getinte achterruiten, automatische airconditioning, een achteruitrijcamera, automatische dimmende achteruitkijkspiegel en elektrisch bedienbare ramen achter.
Ook springt het 10,25-inch centrale beeldscherm met touchscreen en allerlei multimediafuncties direct in het oog, maar alleen bij de uitvoering Max. De You heeft dit centrale scherm niet. In plaats daarvan krijg je een telefoonhouder waarbij infotainment via je smartphone met de ‘My Citroën Play’-app geregeld kan worden.
Veiligheid
Ondanks de scherpe prijsstelling van de ë-C3 streeft Citroën naar het hoogst haalbare qua veiligheid. De ë-C3 is dan ook uitgerust met een groot aantal veiligheidssystemen, waaronder botspreventiesysteem, een rijstrookassistent, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordenherkenning. Op het moment van schrijven is de Citroën ë-C3 nog niet getest door het veiligheidsinstituut Euro NCAP om zijn veiligheidsniveau te kunnen vergelijken met andere modellen.
Alternatieven
Elektrisch rijden in het B-segment wordt steeds gemakkelijker dankzij het sterk groeiende aanbod van interessante alternatieven. Citroën is met de ë-C3 wel het eerste merk in deze met een elektrische auto onder de 25 mille en een actieradius boven de 300 kilometer.
In deze prijsklasse kent de ë-C3 geen concurrenten. Alternatieven zijn er in de vorm van de kleinere Dacia Spring met een prijs vanaf een kleine 22 mille, maar ook met een actieradius. De elektrische Fiat 500e komt qua specificaties iets meer in de buurt, maar kost 10.000 euro meer. Ander alternatief is de nieuwe, 100% elektrische Renault 5. Die is in de loop van 2025 ook leverbaar voor een bedrag rond de 25 mille.