Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Dodge Viper

Met de Viper brengt Dodge in 1992 een moderne muscle car op de markt

Met modellen als de SuperBee en de Challenger hoorde het merk Dodge van het Amerikaanse autoconcern Chrysler begin jaren '70 tot de aanbieders van krachtig gemotoriseerde coupés en cabrio's die als pony cars en muscle cars de autogeschiedenis ingingen. Lees meer

Alternatieve modellen

Een cilinderinhoud van meer dan 7,0 liter was in deze voertuigklasse altijd al vanzelfsprekend totdat de eerste oliecrisis vanwege het hoge benzineverbruik van deze auto's hier een eind aan maakte. Voortaan concentreerde men zich bij Dodge eerder op sportieve auto's uit de middenklasse, grote MPV's, Pick-ups en Sport Utility Vehicles (SUV). Sportcoupés van Dodge kwamen in de jaren ?80 alleen nog maar van Chrysler-partner Mitsubishi. Door het kopen van de Italiaanse autofabrikant Lamborghini in 1987 zag Chrysler de kans om zich eindelijk weer in de prestigieuze markt van geweldig presterende sportauto's te mengen. Met motortechnische ondersteuning van de Italianen ontstond het concept van een moderne muscle car, die in 1992 als Dodge Viper op de Amerikaanse markt verscheen en in Europa als Chrysler Viper verkocht werd. Passend bij de naam kreeg het model een eigen logo, in plaats van de merktypische Dodge-ram werd het een slangenkop in aanvalshouding.

Als eerste model van de Dodge Viper verschijnt de tweezitter cabrio

Een sportauto met bezieling, deze boodschap wilde ook het design van de Dodge Viper overbrengen. Dit design werd bepaald door de imposante, uitgestrekte voorkant met koplampen in de vorm van slangenogen. Als eerste model rolde in Amerika de bijna 4,50 meter lange tweezits cabriolet met stoffen dak onder de naam Viper RT/10 van de band. Deze kwam dankzij het gebruik van lichte bouwmaterialen zoals glasvezelversterkt kunststof voor de carrosserie en aluminium voor het motorblok op een gewicht van minder dan 1,6 ton. Technici van Lamborghini zorgden ervoor dat de aangepaste V10-motor van Chrysler in de Viper met zijn cilinderinhoud van 8,0 liter een prestatievermogen van 300 kW (408 pk) had. De met een handschakeling met zes versnellingen uitgeruste sportauto bereikte met deze motor een topsnelheid van 264 km/u. Bij de modellen vanaf 1998 werd het prestatievermogen verhoogd naar 335 kW (456 pk).

De tweede generatie van de open Dodge Viper toont nog meer bezieling

Nog meer bezieling toonde de in 2003 geïntroduceerde tweede cabrio generatie. Deze kreeg onder de regie van Daimler-Chrysler een verbeterde V10-motor met een cilinderinhoud van 8,3 liter. Het design werd slechts behoedzaam veranderd, maar de open Viper beschikte voortaan wel over 372 kW (506 pk). Hiermee kon hij een topsnelheid van meer dan 300 km/u halen. In 2008 voegde Chrysler een 8,4 liter motor aan de modelserie toe. Deze had een prestatievermogen van 441 kW (600 pk), hiermee kon de cabriolet tot 325 km/u bereiken. De Viper bleef in deze vorm echter voorbehouden aan de Amerikaanse markt. 

De coupé-versies van de Dodge Viper

Twee jaar na de start van de nieuwe modelserie presenteerde Chrysler in 1996 met de Dodge Viper GTS een gesloten versie van de sportauto. Deze werd in de eerste twee productiejaren uitgerust met een V10-motor met 282 kW (384 pk). In 1998 werd deze motor ook bij de coupé vervangen door een topmotor met 335 kW (456 pk). De Viper GTS bereikte met deze uit de samenwerking van Chrysler en Lamborghini stammende motor een maximumsnelheid van 295 km/u. De tweede generatie van de onder de typebenaming Viper SRT aangeboden coupé verscheen in 2006 met de motoruitrusting van de open versie. In Europa was de nieuwe coupé aanvankelijk alleen als importauto verkrijgbaar.

Sportief rijplezier zonder elektronische hulp

Viper-bestuurders hadden niet persé race-ervaring nodig, zolang hun Viper maar niet opgevoerd werd en de standaard met een maximale koppel van 760 newtonmeter(Nm) werkende 600 pk motor een nog hoger prestatievermogen kreeg. Enige ervaring met het besturen van een sportauto kan echter erg nuttig zijn voor men met de Viper de straat op gaat. De ontwikkelaars hebben aanvankelijk namelijk bewust afgezien van het inbouwen van elektronische remhulp en stabilisatiecontrole. Pas vanaf 2001 werd de Viper voortaan met een ABS-remsysteem uitgerust.

Beoordelingen voor Dodge Viper

1 Beoordelingen

5,0