Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
maserati-3200-l-01.jpg

Maserati 3200

1 / 2

Maserati 3200 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Maserati 3200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 81.050,-*
Occasions vanaf:€ 6.000,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Maserati 3200 wordt tussen 1998 en 2001 gebouwd

Toen het Italiaanse Fiat-concern vanaf 1987 sportwagenfabrikant Maserati aan zijn merkimperium toevoegde, was het onduidelijk welke weg Maserati in de toekomst in zou slaan. Maserati's entree in het middenklassesegment met de in de jaren '80 gepresenteerde Maserati Biturbo had niet voor het gewenste economische succes gezorgd en dreigde het imago van het edele merk te beschadigen. Lees meer

Interesse in een Maserati 3200

Alle artikelen

Alternatieve modellen

En de klassieker Maserati Quattroporte, die als sportieve sedan sinds de jaren ’60 in de collectie was opgenomen, kon in zijn eentje niet voor voldoende omzet zorgen. Daarom greep Fiat terug naar Gran Turismo’s, waarmee Maserati met modellen als de 3500 GT of de 5000 GT in de jaren ’60 bekend was geworden. Bij de ontwikkeling van een nieuwe vierzits sportcoupé uit de luxe klasse (de opvolger van de als braaf bekritiseerde Maserati Shamal), stond er hulp klaar van Fiat-dochter Ferrari. Uit deze samenwerking tussen de sportautospecialisten ontstond de Maserati 3200, die in 1998 op de markt gebracht werd en tot 2001 geproduceerd werd. Daarna werd het model afgelost door de simpelweg Maserati Coupé genaamde opvolger.

Met de Maserati 3200 krijgt het merk Maserati een nieuw gezicht

Het design van de nieuwe coupé stamde af van de Italiaan Giorgetto Giugiaro, die ook al voor Fiat en Ferrari gewerkt had en voor Maserati reeds één van de eerste Gran Turismo’s uit de jaren ’60, de Maserati 5000 GT, evenals de succesvolle derde generatie van de Maserati Quattroporte ontworpen had. Na de wat saaie vormen die alle modellen van Maserati sinds de invoering van de Biturbo-serie in de jaren ‘80 hadden, koos Giurgiaro bij de nieuwe Maserati 3200 weer voor klassieke elegantie. Dit was vroeger lange tijd kenmerkend voor sportauto’s van Maserati. Het opnieuw toepassen van dit concept, wat later ook bij de nieuwe oplage van de Maserati Quattroporte in 2003 gebeurde, droeg eraan bij dat Maserati weer een succesvol merk werd. Alleen de vormgeving van de achterkant kreeg een extravagant kenmerk van de ontwerper: hij gaf de Maserati 3200 boogvormige achterlichten, die doen denken aan een boemerang.

Een V8-motor met biturbo techniek voor de Maserati 3200

Aan de motoren die de constructeurs op het oog hadden voor de Maserati 3200 hadden zij minder te veranderen. Met de V8 biturbo motor stond er een motor ter beschikking die reeds gebruikt werd voor de Maserati Quattroporte en het potentieel had om in de nieuwe coupé tot een beter prestatievermogen te komen. De 3,2 liter motor werd zodanig aangepast voor de Maserati 3200 dat hij de circa 1,5 ton zware en 4,51 meter lange sportcoupé een prestatievermogen van 272 kW (370 pk) ter beschikking kon stellen. Daarmee bereikte de Maserati 3200 een topsnelheid van circa 285 kilometer per uur. Dankzij de toegepaste biturbo techniek accelereerde de Maserati 3200 in 5,2 seconden van nul naar honderd.