Fiat 500 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Retro of een echte oldtimer, de Fiat 500 is in beide varianten een cultobject.


Slechts twee fabrikanten zijn er in geslaagd om cultvoertuigen uit voorgaande decennia opnieuw uit te brengen en hiermee de markt voor lifestyle auto’s te veroveren. Dit is BMW gelukt met de Mini, en Fiat doet dit met de Fiat 500. De Fiat 500 is gekozen tot Auto van het Jaar 2008, en werd precies 50 jaar na de introductie van zijn eerdere naamgenoot geintroduceerd, in juni 2007. De oude 500 werd als Nuova 500 van 1957 tot 1975 gebouwd. Kogelrond en met pretoogjes veroverde de Fiat 500 de harten van autoliefhebbers, vooral in Italie. Het was het boegbeeld van „la bella italia“, en leidde aldaar het tijdperk van de massaproductie van auto’s in, zoals ook de VW Kever dat in Duitsland deed. De Fiat 500 is van een gebruiksvoorwerp toen naar een gekoesterde klassieker nu geworden.


De nieuwe Fiat 500 heeft al snel na zijn introductie ook een cultstatus bereikt. De productieaantallen van de lifestyle-auto spreken voor zich: alleen in het eerste jaar zijn er al 200.000 gebouwd, dat is bijna twee keer zoveel als werd verwacht.


500.000 Fiat 500 varianten.


Het succes van de retromodellen in de autoindustrie is een gevolg van de klassieke vormgeving in combinatie met een modern onderstel en een moderne aandrijflijn. Op straat is de Fiat 500 duidelijk te herkennen als nakomeling van de Fiat 500 uit de jaren 50 van de vorige eeuw, dankzij de ronde vorm van de carrosserie. Doordat het design aansluit bij het traditionele ontwerp is hij ook makkelijk in de massa te onderscheiden. De Fiat 500 is ook bijna oneindig te individualiseren: bijna een half miljoen verschillende optievarianten zijn er samen te stellen.


Veiligste kleine hatchback, met computerondersteuning voor de bestuurder.


Technisch ontleent de Fiat 500 veel aan de Fiat Panda, maar heeft een beter verbruik, en heeft een betere score bij de Euro- NCAP test. De Fiat 500 is namelijk de eerste auto in zijn klasse die de maximaal-score van 5 sterren heeft behaald. Standaard zijn dan ook ABS, ESP en zeven airbags. Sinds eind 2008 is er ook een groene versie met start-stoptechniek op de markt, die met een 1.2 liter motor met 62 pk een verbruik van 4.8 liter per honderd kilometer realiseert. (113 g/km CO2) Wie nog zuiniger en milieuvriendelijker wil rijden dan kan op de website van de fabrikant een programma genaamd Ecodrive op een usb-stick zetten, en die aansluiten op het optionele Blue&Me-systeem. Het systeem registreert dan continu alle relevante data, zodat vervolgens thuis tips gegeven kunnen worden door het programma over de rijstijl van de bestuurder, zodat deze nog zuiniger en milieuvriendelijker kan gaan rijden.


De verschillende modellen


De Fiat 500 wordt aangeboden met 2 verschillende benzinemotoren, en met een dieselvariant, die is voorzien van een roetfilter. De 1.4 liter versies zijn uitgerust met een handgeschakelde 6-bak, de 1.2 moet het doen met 5 verzetten. Beide zijn te voorzien van een halfautomaat. Ook is er een sportversie verkrijgbaar, als Abarth 500, deze heeft een sportiever onderstel, en een vermogen tot 160 pk. De serie wordt in de Fiat-fabriek in Tychy in Polen gebouwd, de volgende versies zijn te krijgen:


  • Fiat 500 1.2l: Een viercilinder achtklepper met 69 pk en een topsnelheid van 160 km/u. Deze kleinste Fiat 500 gaat in 12,9 seconden naar de 100 km/u en heeft een verbruik van 5,1 liter per 100 km (119 g/km CO2).

  • Fiat 500 1.4l: viercilinder zestienklepper met 100 pk en een topsnelheid van 182 km/u. Deze versie gaat in 10,5 seconden naar de 100 km/u en heeft een verbruik van 6,3 liter per honderd kilometer (149 g/km CO2).

  • Fiat 500 1,3 Diesel Multijet: viercilinder met 75 pk en een topsnelheid van 165 km/u. Deze diesel gaat in 12,5 seconden naar de 100 km/u en heeft een verbruik van 4,2 liter diesel per honderd kilometer (111g/km CO2).
  • Mehr anzeigen