Renault R19 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Het beste paard van stal

Ferrari koos de Frankfurt Motor Show van 2009 om de opvolger van de F430 te presenteren. Er was al een tijdje reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe V8 modellijn en de persberichten beloofden veel goeds. Als naam werd gekozen voor 458 Italia, waarbij 458 staat voor de 4,5 liter V8 motor die, zoals gebruikelijk in Ferrari V8 modellen, midscheeps is geplaatst. De eerste reacties waren erg enthousiast en aspirant kopers moesten dan ook direct al rekening houden met een lange levertijd.

Ferrari 458 Italia Specs

Hoewel de 458 qua plaatsing binnen het Ferrari aanbod de plaats van de F430 in nam, was er sprake van een totaal nieuwe auto. Het design van Pininfarina is vooral gericht op aerodynamica en downforce. Hierbij is gewerkt met data en kennis uit de Formule 1, zoals dat ook in de Ferrari Enzo was gedaan. Het resultaat is een downforce van bijna 140 kilo bij een snelheid van 200 km/u. Dat dit geen overbodige luxe is, blijkt wel uit de topsnelheid van 325 km/u. Deze snelheid wordt gehaald dankzij de nieuwe 4,5 liter V8, de eerste direct ingespoten V8 in een Ferrari productiemodel, die goed is voor 570 pk en pas hoeft te schakelen als de toerenteller op 9000 staat. Dit schakelen gebeurt met flippers die verbonden zijn met een automaat met 7 versnellingen.

Voor het eerst in de geschiedenis van Ferrari is het niet mogelijk voor klanten om een handbak te kiezen en de beroemde versnellingsbak met zijn open sleuven verdwijnt hiermee dan ook uit beeld. De reden die Ferrari hiervoor geeft is simpel: de nieuwe dual-clutch versnellingsbak reageert sneller dan wanneer iemand handmatig schakelt. Ferrari zou het zonde vinden dat de auto hierdoor niet zijn volledige potentieel zou benutten. Daarbij komt dat Ferrari denkt dat bijna alle klanten hier sowieso voor zouden hebben gekozen.

Rijden in een 458 Ferrari is een bijzondere ervaring. Niet alleen is de 0-100 tijd van 3,3 seconden overweldigend, ook het stuurgevoel en de hoeveelheid grip in de bochten is fenomenaal. Om dit te bereiken is wederom beroep gedaan op beschikbare technieken uit de formule 1 techniek. Sommige onderdelen daarvan, zoals traction control, zijn daar rechtstreeks van overgenomen. Het door Michael Schumacher ontworpen interieur voelt als de cockpit van een gevechtsvliegtuig, maar laat zich gemakkelijk bedienen. Om veilig tot stilstand te komen wordt de 458 standaard geleverd met keramische remschijven die de auto bij 100 km/u in iets meer dan 30 meter compleet tot stilstand brengen.

Spider

Zoals gebruikelijk bij Ferrari komt er, een paar jaar na de coupé, een spider of cabriolet op de markt. In 2011 was het dan ook tijd voor de Ferrari 458 Spider. Deze spider is voorzien van een aluminium hardtop en dus niet van een stoffen dak, zoals voorgaande modellen. Het dak opent en sluit in 14 seconden en verdwijnt geheel onder de motorkap, zonder de lijnen of het uitzicht op de V8 te verstoren. Naast dit sterk staaltje techniek is het Ferrari ook nog eens gelukt om de spider zo stijf te maken, zonder veel gewicht toe te moeten voegen, dat de rondetijden en prestaties ongeveer gelijk zijn gebleven.

Speciale en Speciale Aperta

Zoals we gewend zijn van Ferrari wordt er altijd een tot in het extreme ontwikkeld model aan de lijn toegevoegd. Bij de 360 was dit de Stradale en bij de F430 de Scuderia. In het geval van de 458 bood men de Speciale aan aan klanten voor wie een gewone Ferrari 458 Italia niet snel genoeg was. 607 pk, minder gewicht en een compleet nieuw design op het gebied van stroomlijn en downforce, maken het tot een geheel dat zich beter thuis voelt op een circuit dan op de openbare weg. Als toetje kwam er in 2014 nog een open versie van de Speciale: de Aperta. Deze in een gelimiteerde opgave van 499 stuks gebouwde spider is de snelste open Ferrari ooit gebouwd.

Een 458 kopen

Wie in de markt is voor een tweedehands Ferrari 458 dient vooral goed te letten op de onderhoudsgeschiedenis. Een volledig ingevulde historie is immers een groot voordeel wanneer hij later weer verkocht wordt. Concurrentie is er nauwelijks. Alleen de Lamborghini Huracan en de McLaren MP4-12 komen qua prestaties in de buurt. Deze zijn echter een stuk duurder en komen qua beleving en emotie duidelijk te kort in vergelijking met de 458 Ferrari. De prijs van tweedehands Ferrari's met een V8 is redelijk stabiel te noemen, dit in tegenstelling tot de gemiddelde tweedehands auto met een V12 van dit merk. Over het algemeen daalt de waarde wel als er een opvolger bekend wordt gemaakt. Dit is dan ook het ideale moment om een tweedehands exemplaar aan te schaffen. Vaak zien we echter ook dat de waarde daarna lange tijd stabiel blijft of zelfs weer stijgt. Dit maakt zo'n tweedehands auto dan ook niet alleen een leuke, maar ook nog eens een goede investering.