Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-l200-front

Mitsubishi L200

1 / 3
mitsubishi-l200-front
mitsubishi-l200-side
mitsubishi-l200-back

Sterke punten

  • Tomeloos werkpaard, ook in het terrein
  • Stoere, onverwoestbare uitstraling
  • Comfortabeler en luxueuzer dan je verwacht
  • Verkrijgbaar in verschillende varianten

Zwakke punten

  • Niet het meest comfortabel op asfalt
  • Luidruchtig tijdens accelereren
  • Geen achterbank (sommige varianten)
  • Gedateerd interieur

Mitsubishi L200 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi L200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mitsubishi L200: pick-up voor het ruige werk

‘Ruig is voor ons niet ruig genoeg’, aldus de slogan van Mitsubishi voor de L200, die elders ter wereld bekend staat als Mitsubishi Triton. Wie vandaag de dag nog altijd een werkpaard pur sang zoekt in de (stoere) gedaante van een pick-up kan eigenlijk niet om de L200 heen. Lees meer.

Interesse in een Mitsubishi L200

Mitsubishi L200 occasions
Mitsubishi L200 nieuwe auto's
Mitsubishi L200 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Begrip onder de pick-ups
  • Ook buiten het klussen te gebruiken
  • Stoer en robuust, zowel qua bouw als design

Technische gegevens

Motorisatie

Nederland is en zal waarschijnlijk wel nooit een omvangrijke afzetmarkt voor pick-ups zijn. Toch is de populariteit van de ‘terreinauto met open laadbak’ ook hier de laatste decennia flink toegenomen. Elders ter wereld is de middelgrote pick-up altijd al gewild geweest, met name in Australië, Afrika en Zuid-Amerika. En Mitsubishi was er als de kippen bij, waardoor de L200 kan bogen op een rijke historie van meer dan vier decennia en een actuele mondiale afzetmarkt van maar liefst 120 landen.
Ondanks het beperkte animo behoorde Nederland hier ook bij tussen 2012 en 2020. In dat afscheidsjaar kondigde het Japanse merk aan het Europese toneel te verlaten vanwege tegenvallende verkoopresultaten en te veel overlap met Renault en Nissan, de twee andere merken van de alliantie. Niet veel later kwam het Frans-Japanse autoconcern hierop terug, maar dat nieuws kwam al te laat voor de L200; de schepen met nieuw aanwas voor Europa waren al omgekeerd.

2020 is ook het jaar waarin Mitsubishi een facelift bij de L200 doorvoerde. Jammer dat we hier niet bijster veel van hebben meegekregen. Sindsdien ziet de L200 er namelijk nog stoerder en gemener uit. Al mag de pre-facelift er ook nog altijd zijn wat betreft looks en ‘drang naar hard werken’.

Onder de kap van de laatste in ons land geleverde Mitsubishi L200 gaat een moderne 2,2-liter dieselmotor schuil, goed voor een vermogen van 150 pk en een koppel van 330 Nm. Er zijn krachtigere versies, maar niet geleverd in ons land. Elke motorisering is te koppelen aan een zestraps automaat of aan een handgeschakelde bak. In het geval van die laatste beschikt de L200 over shift-by-wire-techniek, waarbij er geen fysieke verbinding meer is tussen de versnellingspook en de transmissie. Daarnaast valt er te kiezen tussen twee- of vierwielaandrijving.

Voor de facelift (2015 – 2020) had de Mitsubishi L200 een 2,4-liter turbodiesel met 154 of 181 pk in het vooronder. Het koppel lag op respectievelijk 380 Nm of 430 Nm. Een handgeschakelde zesbak was standaard, maar voor meer comfort was er destijds de optionele vijftraps automaat. Inschakelbare vierwielaandrijving voorzien van een lage gearing was sowieso standaard.

Nog verder terug in het verleden was de L200 beschikbaar met een 2,5-liter turbodieselmotor, goed voor 136 pk en koppel van 315 Nm. Voor in het ruigere werk meer dan voldoende vermogen, zo lang je je niet laat verleiden tot het strekken van sprintjes. Met een acceleratietijd naar 100 km/u in 15 seconden is de L200 nu eenmaal geen strepentrekker. Daar is hij ook niet voor gemaakt, overigens.

Afmetingen

De nieuwere Mitsubishi L200 is een behoorlijk gevaarte met een lengte van 5,30 meter, breedte van 1,82 meter en hoogte van 1,78 meter. De wielbasis bedraagt 3 meter en de bodemvrijheid is eveneens riant met 200 mm. De eerdere generaties zijn weliswaar iets compacter, maar maken nog altijd een statement qua formaat. Als laadvermogen geeft Mitsubishi een waarde van 1,1 ton op, bij een trekvermogen van 3,1 ton. Dit is minder dan het maximale trekgewicht van 3,5 voor een bestuurder met rijbewijs B, maar evengoed nog altijd verdienstelijk en toereikend voor zwaardere aanhangers of opleggers. Op de weegschaal legt de L200 een gewicht tussen de 1.850 en 2.000 kilogram, afhankelijk van de modelgeneratie en uitvoering.

Een populaire carrosserievariant is de Double Cab. Echter in tegenstelling tot wat je zou verwachten heeft ook deze variant geen achterbank wegens de fiscale regels in ons land. In plaats daarvan is er achter de voorstoelen een tussenschot geplaatst. Achter dit schot is nu een extra opbergruimte gecreëerd met een diepte van 92 centimeter. Deze ruimte is toegankelijk via de achterste zijdeuren en biedt een handige plek om spullen – uit het zicht – te vervoeren die je liever niet in de laadbak stalt.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de laatste generatie Mitsubishi L200 (Double Cab):

Mitsubishi L200
Marktintroductie 2012
Lengte x breedte x hoogte 5,3 x 1,82 x 1,78 m
Wielbasis 3,0 m
Laadvermogen 1.100 kg
Ledig gewicht 2.005 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.110 kg
Cilinderinhoud 2.268 cm3
Vermogen 110 kW (150 pk)
Koppel 400 Nm
Topsnelheid 174 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,4 sec
Tankinhoud 75 l
Verbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 199 g/km

Varianten

De Mitsubishi L200 die sinds 2020 (na de facelift) op de markt is, bestaat als Club Cab (tweedeurs) en Double Cab (vierdeurs) variant. Elders ter wereld is de L200 ook nog beschikbaar als Single Cab. In alle gevallen is de 2.2 DI-D Cleartec Invite de basisuitvoering. Gaan we een uitrustingsniveau omhoog, dan is er voor de tweedeurs Club Cab meer luxe beschikbaar middels de Intense-variant. Bij de vierdeurs Double Cab heet deze topversie Instyle, en die is verrassend luxueus uitgerust. Zo zijn onder meer adaptieve cruise control. Active Stability & Traction Control, Lane Change Assist, dodehoekdetectie en Active Yaw Control van de partij. Ook beschikt de L200 Instyle over leren bekleding en leder op het stuur, pook en delen van het dashboard. Een multimediasysteem met Apple Carplay en Android Auto ontbreekt eveneens niet. Het geeft aan dat ook pick-ups met de tijd meegaan.

Prijzen

De nieuwste generatie Mitsubishi L200 had in Nederland een vanafprijs van zo’n 26.000 euro ex BTW. Voor dat geld kocht je de Club Cab-variant in Invite-uitvoering. Bijna elk exemplaar wordt in Nederland echter geleverd met dubbele cabine. Prijzen daarvan begonnen bij 31.500 euro. De luxere uitvoeringen vergden een extra investering van zo’n 5.000 euro.

Wie zijn geluk wil beproeven op de occasionmarkt (aan de hand van een ouder exemplaar) is minstens 7.000 euro kwijt. Gezien de geringe afzetmarkt voor pick-ups is het aanbod in Nederland uiterst summier. Bijzonder is het dan ook dat er op moment van schrijven een piekfijn geconserveerde Mitsubishi L200 uit 2001 wordt aangeboden op Autoscout24. Tegen de prijs van 4.500 euro. Zo’n exemplaar kom je zelden nog tegen. De meeste L200 hebben een zwaar leven gekend, precies waarvoor ze zijn gebouwd.

Design

Buitenkant

Pick-ups zijn van origine bonkig en hoekig. Een dergelijk ontwerp resulteert nu eenmaal in de meeste vierkante (laadvloer)meters. Tussen 2015 en 2020 beschikte de L200 over een ronder design, aansluitend bij de toenmalige designtrend in autoland en de overige Mitsubishi-modellen van die jaren. De meeste pick-ups van de nieuwste generatie borduren voort op deze vorm van semi-aerodynamica. Zie bijvoorbeeld de Volkswagen Amarok en Toyota Hilux, maar niet de nieuwste L200. Vanaf 2023 brengt die juist een soort ode aan het origineel met zijn stompe voorkomen die bijna op het potsierlijke af is. De Mitsubishi L200 oogt hierdoor meer uitgesproken dan ooit. Of het fraai is, laten we aan jou over. Opvallend is het zonder meer.

Binnenkant

In het interieur pakt de L200 uit met een dashboard dat in grote lijnen gelijkenissen vertoont met dat in de Eclipse Cross, het compacte SUV-model van het merk. Niettemin doet de aanblik en inrichting ietwat gedateerd aan. Op zich geen ramp in het geval van een pick-up, die is bedoeld als werkpaard, maar indien je deze ook inzet als dagelijks vervoer valt goed voor te stellen dat het best wat moderner en sprankelender had gemogen. Daarin verzuimt de L200, al geldt dat niet op het gebied van gemakken en overige (veiligheid)voorzieningen. Veel toeters en bellen die gemeengoed zijn in een moderne personenauto zijn ook beschikbaar voor de L200.

Veiligheid

In 2015 kreeg de Mitsubishi L200 een score van vier sterren van Euro NCAP, met redelijk goede scores op elk onderdeel. Vanaf de facelift werd ook de veiligheidsuitrusting uitgebreid, met onder meer een 360°-gradencamera, een dodehoeksensor, een noodremhulp, rijstrookassistent, heuvelassistent én een aanhangwagenassistent. Zeven airbags om de inzittenden te beschermen maken het plaatje compleet.

Alternatieven

Ondanks dat Nederland geen pick-upland bij uitstek is, prijken er toch aardig wat middelgrote pick-ups in de lokale showrooms. Denk bijvoorbeeld aan de Ford Ranger, net als de Volkswagen Amarok. Daarnaast is er ook nog de Isuzu D-Max, Nissan Navara, SsangYong Musso en de Toyota Hilux. Wist je trouwens dat de Mitsubishi L200 ook kortstondig door het leven ging als Fiat Fullback en Dodge RAM1500?

FAQ

Hoeveel gewicht mag de Mitsubishi trekken?
De Mitsubishi L200 heeft een trekvermogen van maximaal 3.100 kilogram. Ideaal dus voor mensen die regelmatig op pad gaan met een uit de kluiten gewassen caravan of paardentrailer. Het laadvermogen bedraagt 1.100 kilogram.
Is de Mitsubishi L200 nog leverbaar in Nederland?
Nee, althans niet nieuw. Mitsubishi had in 2020 besloten de Europese markt te verlaten, maar kwam daar laten op terug. Dit kwam echter al te laat voor de L200, die definitief van het Europese toneel verdween. Nieuwe modellen kunnen uiteraard geïmporteerd worden, maar dit maakt de L200 duur(der) in vergelijking tot hier direct beschikbare concurrenten.
Hoe zwaar is een Mitsubishi L200?
De Mitsubishi L200 behoort met een leeggewicht van 2 ton tot de zwaardere auto’s (met verbrandingsmotor). De generatie van 2015 - 2020 legt zo’n 150 kilogram minder op de weegschaal. Iets om rekening mee te houden als je niet al te veel wegenbelasting verschuldigd wilt zijn.

Beoordelingen voor Mitsubishi L200

15 Beoordelingen

4,6