


Sterke punten
- Hoogwaardige afwerking
- Overtuigende veiligheidsuitrusting
- Stevig vermogen
Zwakke punten
- Premium prijskaartje
- Stevig onderstel
- Onderhoudskosten
Audi SQ7 : een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de Audi SQ7 : een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
Interesse in een Audi SQ7
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Review – Audi A6 Avant e-tron (2025): elektrische stationwagen met premium flair

Review – Audi Q3 (2025): compacte SUV met een volwassen karakter

TEST Audi TT vs. Toyota GR Supra: tussen genot en hartverzakking

Review: zo verpest Mercedes het feestje van de plug-in hybride Audi A8 60 TFSI e

Review – Audi Q6 e-tron (2025): elektrische SUV met sportieve roots

Audi RS 5 Competition Plus test (2023): hoe een saaie sportwagen transformeerde in een pretpakket
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Prettig sturende SUV
- Ruimte voor het hele gezin
- Zeer hoogwaardige afwerking binnen en buiten
- Tiptronic-transmissie, zowel met automatische als handgeschakelde versnellingsbak
Technische gegevens
Motorisatie
Bij zijn introductie had de SQ7 een 4,0-liter V8 TDI-motor voorin liggen, goed voor 435 pk en 900 Nm aan koppel. Deze diesel-SUV heeft 4,8 seconden nodig voor een 0-100-sprint. Pas bij 250 km/u stopt hij met versnellen. Met een gecombineerd verbruik van 7,2 l/100km is hij relatief zuinig, maar het is dan ook een dieselversie.
In 2020 kreeg de SQ7 een facelift en verdween de dieselmotor. Een 4,0-liter V8 TFSI-motor nam zijn plaats in. Deze benzinemotor is goed voor 507 pk en 770 Nm koppel. De 0-100-sprint gaat iets sneller: 4,1 seconden. De topsnelheid bedraagt wederom 250 km/u. Het verbruik ligt uiteraard hoger: 11,9 l/100km.
Dankzij de elektrisch aangedreven compressor is het maximale koppel van 770 tot 900 Newtonmeter al beschikbaar bij een zeer laag toerental. De resulterende vermogensafgifte zal elke sportieve rijder gegarandeerd bevallen. Uitwijkmanoeuvres of invoegen op de snelweg verlopen altijd soepel.
De SQ7 laat ook niets te wensen over op het gebied van stabiliteit en besturing. Dankzij de actieve elektrische rolstabilisatie worden schokken in bochten bijna volledig geëlimineerd. In combinatie met all-wheel drive leidt dit tot een rijervaring waarbij maximale grip op elk oppervlak wordt gehaald. De besturing biedt voldoende feedback en is perfect afgestemd op de rijeigenschappen. Met behulp van Audi's Tiptronic-technologie kan de automatische transmissie ook handmatig worden bediend.
Afmetingen
De Audi SQ7 is 5,06 meter lang, 1,97 meter breed en 1,74 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2,99 meter. Hierdoor hebben passagiers op de tweede zitrij meer dan voldoende beenruimte. Dankzij de doorlopende daklijn zit het ook wel goed met de hoofdruimte. In de bagageruimte past maar liefst 803 liter aan spullen. Hierdoor is de SQ7 een echte pakezel. De auto is wel een zwaargewicht, met een ledig gewicht van 2.175 kg.
De volgende gegevens hebben betrekking op de Audi SQ7 4.0 TFSI
| Audi SQ7 | |
|---|---|
| Marktintroductie | 2020 |
| Lengte x breedte x hoogte | 5,06 x 1,97 x 1,74 m |
| Wielbasis | 2,99 m |
| Inhoud bagageruimte | 803 l |
| Ledig gewicht | 2.175 kg |
| Toelaatbaar totaalgewicht | 2.925 kg |
| Cilinderinhoud | 3.993 cm³ |
| Vermogen | 373 kW (507 pk) |
| Koppel | 770 Nm |
| Topsnelheid | 250 km/h (305 km/u onbegrensd) |
| Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,1 s |
| Tankinhoud | 85 l |
| Verbruik | 12,1 l/100km |
| CO₂-uitstoot | 276 g/km |
Varianten
De Audi SQ7 is een sportievere variant van de Q7. Er zijn twee versies: de pre-facelift SQ7 met dieselmotor en post-facelift SQ7 met benzinemotor. In beide gevallen heeft de motor een slagvolume van 4,0-liter, maar de diesel zorgt uiteraard voor meer koppel en de benzinemotor voor meer pk’s.
Prijzen
De prijzen voor een nieuwe Audi SQ7 TDI (diesel) begonnen rond 2016 bij 130.000 euro. Het model was te koop van 2016 tot 2020. In zijn laatste verkoopjaar moest je minimaal 145.000 euro betalen voor een nieuw exemplaar. In 2020 kwam de faceliftversie op de markt, met TFSI-benzinemotor. Voor de vernieuwde SQ7 moest je in 2020 minimaal 180.000 euro overmaken naar Audi.
Audi SQ7-occasions zijn er vanaf zo’n 40.000 euro. Je krijgt dan een TDI uit 2016 of 2017, met een relatief hoge kilometerstand (100.000 km of hoger). Voor jongere exemplaren ben je zo’n 50.000 tot 70.000 euro kwijt. Aangezien de TFSI-modellen pas in 2020 op de markt kwamen, zijn deze aanzienlijk duurder. Voor een Audi SQ7 TFSI op benzine ben je minimaal 130.000 euro kwijt. Modellen die helemaal afgeladen zijn met mooie spulletjes, zoals een B&O-audiosysteem en koolstof-keramische remmen, hebben een prijskaartje van 150.000 tot 200.000 euro. Ook als je een koopje weet te vinden, vergeet dan niet dat de gebruikskosten voor de Audi SQ7 gemiddeld vrij hoog zijn.
Design
Buitenkant
Het design van de Audi SQ7 is sterk gebaseerd op dat van de Audi Q7. De SQ7 heeft een krachtig ontwerp dat de sportieve en luxueuze eigenschappen van het merk combineert. Met zijn robuuste en atletische voorkomen straalt de SQ7 kracht en dynamiek uit. Opvallende kenmerken zijn de prominente Singleframe-grille aan de voorzijde, met een sportief honingraatpatroon en het kenmerkende Audi-logo. De scherpe lijnen van de carrosserie en de gebeeldhouwde flanken benadrukken de sportieve aard van de auto. De achterzijde onderscheidt zich van de standaard Q7 met een opvallend dubbel uitlaatsysteem met vier uitlaatpijpen.
Binnenkant
Het interieur van de Audi SQ7 is luxueus en doordacht geconstrueerd met leder en hoogwaardige materialen. Het bedieningsconcept van de functies spreekt grotendeels voor zich en is logisch ingebouwd. De bestuurder kan ervoor kiezen om bepaalde functies via spraakopdrachten of aanraking te bedienen. Bovendien zijn alle knoppen verlicht in het donker. Alleen het infotainmentsysteem vereist een korte gewenningsfase vanwege het aantal menu's. De stoelen in de auto zijn zeer comfortabel en voorin zeer individueel elektrisch verstelbaar. Dit maakt ze perfect voor lange reizen met het hele gezin. Hoewel het onderstel over het algemeen is afgestemd op een sportieve rijstijl, overtuigt het ook met zijn comfort bij een rustige rijstijl.
Aan boord is ook entertainment: het audiosysteem heeft AUX, USB en Bluetooth en een boordcomputer en navigatiesysteem zijn eveneens inbegrepen. DAB+ en een head-up display zijn verkrijgbaar tegen meerprijs.
Veiligheid
Aangezien de Audi SQ7 qua veiligheidsuitrusting vergelijkbaar is met de Audi Q7, kan deze laatste als referentie worden gebruikt. De Audi SQ7 staat dan ook bekend als een uiterst veilige auto en zelfs oudere modellen zijn standaard uitgerust met een reeks essentiële hulpsystemen. Onder deze systemen vallen onder andere ESP, afstandswaarschuwing, waarschuwing voor botsingen, stedelijk noodremsysteem, voorspellend noodremsysteem voor voetgangers, cruise control, snelheidsbegrenzer, vermoeidheidserkenning, automatische alarmlichten voor noodstops, en een bandenspanningscontrolesysteem.
Naast dit al zeer uitgebreide veiligheidspakket biedt de Audi SQ7 ook tal van aanvullende functies, zoals uitwijkassistentie en uitrijwaarschuwing. De uitgebreide reeks assistentiesystemen resulteert in uitstekende prestaties in de Euro NCAP-crashtests. Zowel de diesel- als de benzineversies van de Audi SQ7 behaalden een maximale score van vijf sterren, waardoor de auto een hoog niveau van veiligheid en bescherming biedt voor de inzittenden.
Alternatieven
Een goed alternatief voor de snelle Audi-SUV is de Mercedes-AMG GLE 63 S. Hij biedt ongeveer hetzelfde vermogen en prestaties. De GLE 63 S beschikt over 557 pk en schiet in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid komt overeen met die van de Audi SQ7: 250 km/u. Als occasion is hij er vanaf zo’n 50.000 euro. BMW biedt met de X5 M en X7 M50i twee krachtige concurrenten aan.
De BMW X7 M50d is een snelle diesel-SUV van het Duitse merk. Voor nog sportievere prestaties is er de Porsche Cayenne, die ook leverbaar is met zowel diesel- als benzinemotoren.


