


Sterke punten
- Achterwielaangedreven rijplezier
- Zuinige basismotor
- Verschillende koetswerkversies
Zwakke punten
- Hoge prijzen
- Loopt niet over van karakter
- Gematigde prestaties
BMW 316 : een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de BMW 316 : een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
Interesse in een BMW 316
Onze expertise over jouw zoekopdracht

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

TEST - BMW i4 geeft winst uit handen op dit voor BMW uitgemaakte testonderdeel

Review – BMW X3 (2025): sportieve alleskunner in premiumvorm

BMW i7 (2023) test: kan een auto ook te luxe zijn?

BMW iX M60 test - Kan een 2700 kilo zware stekker-suv sportief zijn?

TEST - BMW i4, hoe ook deze elektrische BMW rijden geweldig maakt
Alternatieve modellen
Alle belangrijke gegevens over de BMW 316
Motoren
Bij zijn debuut in 1975 kreeg de eerste generatie BMW 3-Serie (E21) al een 316. Dat was een 1,6 liter grote viercilinder van 90 pk met carburateurs, die later in zijn carrière zijn cilinderinhoud zag toenemen tot 1,8 liter. Het vermogen bleef ongewijzigd. De tweede generatie 3-Serie (E30) bood diezelfde motor enkele jaren aan, om hem dan als 316i te voorzien van directe injectie en 102 pk. Later in zijn carrière werd de cilinderinhoud teruggebracht tot 1,6 liter, ook het vermogen nam af tot 99 pk.
In de derde generatie BMW 3-Serie (E36) vormde de 316i opnieuw de basismotor. Het ging om een evolutie van het blok uit zijn voorganger, met 1,6 liter en aanvankelijk 99 pk. Na enkele jaren steeg het vermogen in het doorontwikkelde blok tot 102 pk. Op het einde van zijn carrière steeg de cilinderinhoud naar 1,9 liter, het vermogen naar 105 pk. De vierde generatie (E46) gebruikte enkele jaren dezelfde motor met hetzelfde vermogen. Bij de facelift werd de cilinderinhoud teruggebracht naar 1,8 liter, maar het vermogen steeg naar 115 pk.
De vijfde generatie (E90) bood de 316i pas na enkele jaren aan als instapmotor, met 1,6 liter grote viercilinder van 122 pk. Voor het eerst was de BMW 316 er ook als diesel: de 316d gebruikte een 2,0 liter grote viercilinder van 116 pk. De zesde en vorige generatie (F30) gebruikte de 316i de eerste jaren als basismotor, met 1,6 liter grote viercilinder van 136 pk. Zijn rol werd nadien overgenomen door de 318i met driecilinder. Ook de 316d was weer van de partij, opnieuw met 2,0 liter grote viercilinder van 116 pk. De huidige generatie van de BMW 3-Serie (G20) biedt de 316 niet meer aan. De basismotoren zijn hier de 318i en 318d.
Occasionprijzen
De occasionprijzen van de BMW 316 profiteren enerzijds volop van de populariteit van de BMW 3-Serie en het sterke Duitse merkimago, maar blijven anderzijds naar BMW-normen relatief bescheiden omdat het ‘maar’ om de instapmotoren gaat. Voor de eerste generaties mag je afhankelijk van de staat en kilometerstand bijvoorbeeld rekenen op prijzen van 5.000 tot 17.000 euro.
De derde en vierde generatie zijn als 316i iets minder populair, waardoor hun prijzen meestal onder 10.000 euro blijven. Dat is ook het geval voor de vijfde generatie. De vorige en laatste generatie van de BMW 316 is nog relatief recent, en heeft daardoor prijzen die beginnen vanaf zo’n 9.000 euro en doorlopen tot ongeveer 22.000 euro.
Alternatieven
Binnen het gamma van de BMW 3-Serie zelf kun je altijd uitwijken naar krachtigere motorversies. De BMW 318i en 318d liggen daarbij voor de hand, al kunnen ook de 320i en 320d alternatieven zijn. Bij de Duitse premiumconcurrenten vind je ook alternatieven in de vorm van de Audi A4 en de Mercedes-Benz C-Klasse.








