Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-m8-gran-coupe-front

BMW M8 Gran Coupé

1 / 3
bmw-m8-gran-coupe-front
bmw-m8-gran-coupe-side
bmw-m8-gran-coupe-back

Sterke punten

  • Echte GT
  • Bloedsnelle V8
  • Dagelijks bruikbaar

Zwakke punten

  • Hoge prijs
  • Stevig verbruik
  • Relatief kleine koffer

BMW M8 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW M8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW M8 Gran Coupé: een echte Gran Turismo

De originele BMW 8 Serie uit de jaren 90 kreeg nooit een volwaardige M-versie, laat staan 4 deuren. Dat is nu rechtgezet, met de nieuwe 8 Serie, gebaseerd op de 7 Serie maar met de nodige aanpassingen. Nu is er niet alleen een echte M-badge, maar ook een vierdeurs versie: de Gran Coupé. Lees meer

Interesse in een BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé occasions
BMW M8 Gran Coupé nieuwe auto's
BMW M8 Gran Coupé dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s voorin zorgt niet alleen voor 600 pk, maar ook voor een sprinttijd naar 100 km/u in minder dan 4 seconden.
  • Wie het allemaal graag nog net iets scherper en sneller wil, kiest voor de M8 Competition, die het vermogen nog een fractie opdrijft tot 625 pk.
  • Fan van de klassieke look? Dan is er de Coupé. Liever dakloos? Kies dan voor de Cabrio. Neem je wat extra passagiers mee? Dan is er de Gran Coupé.
  • De M8 mag dan wel 600 tot 625 pk hebben, de nodige rijmodi zorgen ervoor dat je deze potente sportieveling ook dagelijks ontspannen kunt rijden.

Belangrijke gegevens

Motoren

Ook de M8 Gran Coupé krijgt een Steptronic- automaat, 8 overgangen en die stuurt het vermogen naar de 4 wielen, met het gekende xDrive. Wie echter de Sportmodus inschakelt en zijn tractiecontrole uitschakelt, rijdt met een achterwiel aangedreven auto.

Op het stuur kan je 2 M-knoppen vinden en daarmee stel je het gewenste rijgedrag in. Wie wil kan alles uit de kast halen en in de Competition versie is de Gran Coupé in 3.2 s aan 100 km/h vanuit stilstand.

De M8 heeft naast de slimme xDrive ook een meesturende achteras en een dynamische stuurbekrachtiging en dat zorgt samen met het M-chassis voor een wegligging die je allerminst van een auto met die afmetingen zou verwachten.

Want probeer hem maar eens te parkeren, dat is met alle camera’s en sensoren die het manoeuvreren helpen, niet makkelijk. Met de 4-deuren zwaaien de voorste portieren minder breed uit, dat helpt.

Afmetingen

De BMW M8 Gran Coupé is flink langer dan zijn broers: met een lengte van 5,10 meter, breedte van 1,94 meter en hoogte van 1,42 meter is hij de grootste van zijn broers. De wielbasis bleef wel gelijk: 3,03 m. Ondanks de grotere afmetingen beschikt de M8 Gran Coupé niet over een veel grotere koffer: 440 liter in totaal. In de tank kan 68 l.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de M8 Gran Coupé

Productie
Lengte, breedte, hoogte 5,10 m, 1,94 m, 1,42 m
Wielbasis 3,03 m
Inhoud bagageruimte 440 l
Ledig gewicht 1.970 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.440 kg
Cilinderinhoud 4.395 cm³
Maximaal koppel 750 Nm
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 3,3 s
Tankinhoud 68 l
Verbruik 10,7 l/100km
CO2-uitstoot 244 g/km

Varianten

De BMW M8 is beschikbaar in twee uitvoeringen: de ‘gewone’ M8 en de M8 Competition. De basisversie krijgt sowieso al de dieper uitgesneden M-voorbumper en achterbumper met diffusor, en de dubbele uitlaat aan weerszijden. Standaard staat de M8 op 19-duimsvelgen. De M8 Competition krijgt niet alleen meer vermogen, maar ook een anders afgestelde ophanging en stuurinrichting, en standaard 20-duimsvelgen. De buitenkant krijgt verder nog een sportuitlaat en glanzend zwarte accenten in plaats van chromen accenten.

Prijzen

De catalogusprijzen van de BMW M8 beginnen bij 210.665 euro voor de M8 Gran Coupé, de M8 Cabrio heeft op zijn beurt een prijskaartje van 223.975 euro en de M8 Coupé heeft tot slot een catalogusprijs van 212.504 euro.

Occasionprijzen voor de BMW M8 profiteren ook nu weer van de waardevaste reputatie van de Duitse premiummerken. De M8 is een groter nicheproduct dan de M3, M4 of M5, waardoor het aanbod relatief beperkt is. Toch mag je rekenen op een minimumprijs van 134.980 euro.

Design

Exterieur

De BMW M8 maakt zowel als Coupé, Cabrio en als Gran Coupé het visuele verschil met de gewone 8 Serie natuurlijk in de sportievere aankleding. Die herken je aan de bumpers, de spoilers en de uitlaten, en aan de lichtmetalen velgen. Het sportievere kleedje van de BMW M8-modellen is in de eerste plaats herkenbaar aan het niervormige radiatorrooster, dat dubbele spijlen krijgt. De voorbumper krijgt grotere luchtinlaten, de flanken hebben bredere wielkasten met kieuwvormige luchtsleuven net achter de voorste wielkasten. Standaard zijn die gevuld met 19-duimsvelgen. Achteraan is de kofferklep voorzien van een discrete spoiler, een diffusor in de achterbumper en een dubbele uitlaat aan weerszijden. De M8 Competition vervangt heel wat chromen accenten door glanzend zwarte en zet de M8 op 20-duims lichtmetaal.

Interieur

Binnenin zijn de sportzetels van de M8 overtrokken in een eigen lederen bekleding, en net als de rest van het interieur voorzien van de nodige M-logo's. De middenconsole krijgt specifieke sneltoetsen voor de rijparameters, de sportuitlaat en de schakeltijden van de automatische versnellingsbak. Twee programmeerbare knoppen op het stuur laten toe om individuele rijmodi te bewaren. Zij worden, net als de startknop en nog enkele andere details op de middenconsole, in het rood uitgevoerd.

bmw-m8-gran-coupe-interior

bmw-m8-gran-coupe-seats

Veiligheid

Opmerkelijk genoeg kreeg de BMW 8 Serie – en dus ook de M8 - geen score in de crashtests van de Euro NCAP. Maar het leidt geen twijfel dat de M8 de maximumscore van vijf sterren zou wegkapen: als vlaggenschip van het BMW-gamma krijgt hij standaard zowat alle actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen die München te bieden heeft. Sommige daarvan kunnen in de optielijst nog verder worden uitgebreid.

Alternatieven

Bij de klassieke Duitse premiumconcurrent Mercedes zou je de nieuwe Mercedes-AMG SL en de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé als concurrenten kunnen beschouwen. Bij Audi is de RS 7 Sportback een alternatief, en als het volledig elektrisch mag zijn de RS E-Tron GT. Tel gerust ook de Porsche Panamera mee als alternatief voor de Gran Coupé.

FAQ

Wat is het verschil tussen de M8 en de M8 Competition?
De M8 Competition haalt 625 pk uit de 4,4 liter grote V8, houdt er een stevigere afstelling van de ophanging en stuurinrichting op na.
Hoeveel kost de M8 Gran Coupé?
Vreemd genoeg is hij de goedkoopste: hij is al vanaf € 210.665 te kopen.
Is de achterbank echt onbruikbaar, waarom dan 4 deuren?
In de Gran Coupé raak je makkelijker op de achterbank, dat is al winst. Maar ver reizen….

Meer informatie

Meer links