- Homepage
 - Auto
 - Citroen
 - Citroën C4
 - Citroen C4 Picasso
 



Sterke punten
- Erg comfortabel
 - Veel ruimte
 - Goed overzicht
 
Zwakke punten
- Niet heel betrouwbaar
 - Vage besturing
 - Duur in de wegenbelasting
 
Citroen C4 Picasso : een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de Citroen C4 Picasso : een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
Citroen C4 Picasso aanbiedingen
Interesse in een Citroen C4 Picasso
Alle artikelen

Review - Citroën C5 Aircross

Review – Citroën C3 Aircross Hybrid (2025): ruim, comfortabel én geëlektrificeerd

Review – Citroën ë-C3 (2025): betaalbare EV met Franse charme

Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt

Review – Ford Explorer EV (2025): elektrische SUV met vertrouwde naam

Review – Mini Aceman: speelse elektrische crossover tussen Cooper en Countryman
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Erg fijne auto voor langere ritten
 - Ruim en veelzijdig in te delen interieur
 - Ook geleverd met hoge uitrustingsniveaus
 - Relatief betaalbaar als occasion
 
Technische gegevens
Motorisatie
De Citroën C4 Picasso is gedurende zijn levensloop geleverd met een aantal bekende – en soms notoire – motoren uit de rekken van PSA (tegenwoordig opgegaan in Stellantis). De C4 Picasso is op te delen in twee generaties, waarvan de eerste in 2006 op de markt kwam. Die eerste generatie C4 Picasso is geleverd met de betrouwbaarste motoren, de 1.6 VTi, 1.8 16V en de 2.0 16V. Ook stond er toen een meer beruchte motor op de lijst: de 1.6 THP. Dit is een motor die bekendstaat om een grote lijst problemen. Overmatig olieverbruik is het euvel dat zich het vaakst aandient. Daarnaast stonden er nog drie dieselmotoren op de prijslijst: de 1.6 HDiF 110, 2.0 HDiF 138 en de 2.0 HDiF 150.
Na de facelift van de Citroën C4 Picasso bleef van de atmosferische benzinemotoren alleen nog de 1.6 VTi over, die werd omgedoopt tot VTi 120. Daarboven kwam de THP 155 te staan, die in feite identiek is aan de 1.6 THP. De veelvuldig voorkomende problemen verdwenen daarmee dus ook niet, hoewel de latere bouwjaren doorgaans betrouwbaarder zijn. Van de dieselmotoren bleven de HDi 110, e-HDi 110 en HDi 150 over. De e-HDi is de versie met zestraps semi-automaat.
Bij de tweede generatie Citroën C4 Picasso veranderden er een aantal zaken in het motorenaanbod. De betrouwbare atmosferische VTi moest namelijk plaatsmaken voor de 1.2 PureTech 130, de nieuwe instapmotor van de Citroën C4 Picasso. Dat is bepaald geen probleemloze stap gebleken, want net als de THP-motor is ook de 1.2 PureTech berucht om zijn problemen. Overigens hield Citroën wel vast aan de THP met de iets krachtigere THP 165. Ook op het vlak van diesels bleef er voldoende keuze in de vorm van de BlueHDi 120 en BlueHDi 150.
Afmetingen
De Citroën C4 Picasso is ruim 4,4 meter lang en 1,80 meter breed. Een wielbasis van bijna 2,8 meter draagt bij aan de forse binnenruimte. Naast de C4 Picasso leverde Citroën ook nog de Grand C4 Picasso, die 4,59 meter lang is en een wielbasis van 2,84 meter heeft. Wil je meer weten over die grotere versie? Lees dan via de bovenstaande link het artikel dat we daarover schreven.
De beschikbare bagageruimte in de Citroën C4 Picasso is door de verschuifbare tweede zitrij flexibel in te delen. 537 liter wordt als maximum opgegeven. Klap je de stoelen plat, dan krijg je uiteraard nog veel meer ruimte. Het maximum trekvermogen van de Citroën C4 Picasso is 1.750 kilogram geremd of 750 kilogram ongeremd, dus ook met caravans of zwaardere aanhangers kan deze MPV wel uit de voeten.
Citroën C4 Picasso
| Citroën C4 Picasso | |
|---|---|
| Marktintroductie | 2008 | 
| Lengte x breedte x hoogte | 4,43-4,47 m | 
| Wielbasis | 2,73-2,79 m | 
| Inhoud bagageruimte | 500-537 l | 
| Ledig gewicht | 1.285-1.433 kg | 
| Toelaatbaar totaalgewicht | 1.930-2.030 kg | 
| Cilinderinhoud | 1.199-1.997 cm3 | 
| Vermogen | 88 kW (120 pk)-121 kW (165 pk) | 
| Koppel | 160-370 Nm | 
| Topsnelheid | 186-210 km/u | 
| Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,3-8,4 sec | 
| Tankinhoud | 55-60 l | 
| Verbruik | 3,9-6,2 l/100 km | 
| CO₂-uitstoot | 112-174 g/km | 
Varianten
Zoals eerder vermeld is de Citroën C4 Picasso ook geleverd als grotere Grand C4 Picasso, maar die variant laten we in dit artikel even links liggen. De laatst geleverde Citroën C4 Picasso heeft de uitrustingsniveaus Start, Live, Business, Feel en Shine, oplopend in luxe. Bij de Shine kreeg de koper onder meer een glazen dak, luxe bekleding en climate control. Andere verschillen tussen deze varianten van de Citroën C4 Picasso zijn onder meer de wielen en de aankleding van het exterieur. Wat voor alle uitrustingsniveaus hetzelfde is, is het 3D Citroën Connect Nav-systeem met 7-inch touchscreen.
Prijzen
Nieuw is de Citroën C4 Picasso sinds 2018 niet meer leverbaar. Sinds 2018 gaat het model door het leven als C4 Space Tourer, die in 2023 weer uit productie ging. Kortom, we moeten hier naar de prijzen van Citroën C4 Picasso occasions kijken. Wat opvalt is dat het prijsbereik enorm groot is. Exemplaren uit de eerste modeljaren kun je al oppikken voor rond de 1.000 euro, al valt het dan natuurlijk te betwisten of je met een betrouwbare auto thuiskomt. Vanaf zo’n 5.000 euro wordt het aanbod al een stuk beter en kun je voor relatief weinig geld een enorm ruime auto voor de deur hebben staan. De duurste C4 Picasso occasions komen uit de laatste bouwjaren en zijn in 2024 nog zo’n 20.000 euro waard.
Design
Buitenkant
De Citroën C4 Picasso is vanbuiten een typische MPV qua silhouet. Dat betekent dat de motorkap relatief kort is en van opzij vrij stijl omhoog loopt, en de achterzijde juist weer relatief rechtop staat. Zoals het een ware Citroën betaamt, domineren de dubbele Chevrons de voorzijde. De tweede generatie C4 Picasso oogt zelfs nog wat markanter, met onder meer koplampen die uit twee lagen zijn opgebouwd. Een ander onderscheidend stijlelement van de Citroën C4 Picasso is de grote hoeveelheid glas die is gebruikt. Niet alleen beschikt de C4 Picasso over grote zijruiten en een A-stijl die bijna geheel uit glas bestaat, ook loopt de voorruit door in het glazen panoramadak. Dat draagt weer bij aan het ruimtelijke gevoel in het interieur.
Binnenkant
Het eerste wat opvalt in het interieur van de Citroën C4 Picasso, is de enorme ruimte. De eerder aangehaalde grote panoramische voorruit biedt uitstekend zicht op het verkeer. De stoelen zijn zeer comfortabel en hebben in sommige gevallen verwarming of zelfs een massagefunctie. Typisch zijn de centrale instrumenten, waaronder de digitale snelheidsmeter en later ook het beeldscherm voor de navigatie. Dit kan in het begin even wennen zijn, maar zorgt voor een opgeruimde indruk. Bovendien is er door het centraal geplaatste scherm veel opbergruimte in de rest van het interieur.
Veiligheid
Het veiligheidsniveau in de Citroën C4 Picasso is hoog. Dit wordt ook bevestigd door het resultaat in de Euro NCAP-crashtest. De auto werd in 2013 getest en kreeg een topwaardering van vijf sterren. De latere modeljaren van de Citroën C4 Picasso beschikken logischerwijs over veel meer veiligheidssystemen dan de vroegere versies van de eerste generatie. Denk hierbij onder meer aan Speed Limit Sign Recognition, Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning, Active Safety Brake, Driver Attention Alert en Active Blind Spot Monitoring.
Alternatieven
De Renault Scenic is een goed alternatief voor de Citroën C4 Picasso en biedt ook veel comfort. Wel is het zo dat de Scenic minder ruim is dan de Citroën. Daarnaast kun je ook denken aan de Espace die zeker als occasion in dezelfde prijsklasse valt als de C4 Picasso. Een ander alternatief uit Frankrijk is de Peugeot 3008. Opties buiten Frankrijk zijn de Ford C-Max, Opel Zafira en de BMW 2-serie Active Tourer.





















