


Sterke punten
- Goed dagelijks inzetbaar
- Actieradius 665 kilometer (WLTP)
- Ruim vanbinnen
Zwakke punten
- Aantal waterstoftankstations nog beperkt
- Niet veel aanbod van gebruikte exemplaren
- Auto kan geen aanhanger trekken
Hyundai Nexo : een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de Hyundai Nexo : een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
Interesse in een Hyundai Nexo
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Review – Hyundai Tucson (2025): lekker veelzijdig

Test Hyundai Kona Electric - Moet je doorsparen voor een Hyundai Ioniq 5?

Review – Hyundai Santa Fe: ruime SUV met slimme plug in techniek

Review – Hyundai Inster: compact, elektrisch en goede actieradius

TEST – Deze onbekende elektrische suv maakt de Hyundai Ioniq 5 het leven zuur

Hyundai Ioniq 6 test: waarom een elektrische sedan met een laag stroomverbruik sexy is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Elektrisch rijden met de voordelen van een conventionele auto
- Met vijf zitplaatsen prima geschikt als comfortabele, ruime gezinsauto
- Grote puur elektrische actieradius
- Veel trekkracht dankzij elektrische aandrijving
Technische gegevens
Motorisatie
De Nexo is er alleen als FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) – een waterstof-elektrische auto ofwel een brandstofcelauto. De Hyundai wordt op de voorwielen aangedreven. De elektromotor in de Nexo heeft een vermogen van 120 kW (163 pk) en een trekkracht van 395 Nm. Een versnellingsbak is met elektrische aandrijving niet nodig, de auto heeft een zogenoemde vaste overbrenging. De actieradius bedraagt 665 kilometer (WLTP). Brandstof verbruikt de Nexo natuurlijk niet, maar met een waterstoftank van 156 liter (zo’n 6,3 kilo waterstof) is het verbruik 0,95 kilo waterstof op 100 kilometer (met waterstof reken je in kilo’s in plaats van in liters). De CO2-emissie is 0 g/km; een waterstofauto stoot alleen waterdamp uit.
Afmetingen
De Hyundai Nexo is een middelgrote SUV en meet 4,76 meter in de lengte, 1,86 meter in de breedte en 1,63 meter in de hoogte. De wielbasis is 2,79 meter en de spoorbreedte vóór is 1,62 meter en achter 1,63 meter. Het hart van de auto wordt gevormd door de brandstofcel en de elektromotor. Maar hij heeft ook drie waterstoftanks aan boord (één onder de achterbank en twee onder de vloer van de bagageruimte). Daardoor is de kofferbak met 461 liter misschien wat bescheidener dan je zou verwachten.
| Hyundai Nexo | |
|---|---|
| Marktintroductie | september 2018 |
| Lengte-breedte-hoogte | 4,76 m-1,86 m-1,63 m |
| Wielbasis | 2,79 m |
| Inhoud bagageruimte | 461 l |
| Ledig gewicht | 1.789 kg |
| Toelaatbaar totaalgewicht | 2.340 kg |
| Cilinderinhoud | n.v.t. |
| Maximaal koppel | 395 Nm |
| Topsnelheid | 177 km/u |
| Acceleratie 0-100 km/u | 9,2 sec |
| Tankinhoud | 156 l |
| Verbruik | 1 kg waterstof/100 km |
| CO2-uitstoot | 0 g/km |
Varianten
In 2018 introduceerde Hyundai de Nexo en hij is er sindsdien in maar één variant. Er zijn wel twee uitvoeringen, de Plus-versie is nog wat rijker uitgerust.
Prijzen
De Nexo staat vanaf 69.995 euro op de prijslijst. Voor ondernemers die fiscaal voordelig willen investeren in een milieuvriendelijke auto is deze Hyundai een goede keuze. Als ondernemer kun je namelijk gebruikmaken van subsidies als de Milieu investeringsaftrek, ook wel de MIA-subsidieregeling genoemd, en de VAMIL. Hiermee kan een bedrijf de zakelijke investering op een willekeurig moment afschrijven. In tegenstelling tot waterstofauto’s komen ‘gewone’ elektrische personenauto’s niet meer in aanmerking voor de MIA/Vamil.
Design
Buitenkant
De carrosserie van de Hyundai Nexo is aerodynamisch vormgegeven en heeft een vrij spitse neus. De portiergrepen verzinken volledig in de carrosserie als de auto gaat rijden en de wisser van de achterruit is ondergebracht onder de achterspoiler. Opvallend is de LED-dagrijverlichting bóven de driehoekige koplampen. Het glazen zonnedak reikt over bijna de gehele breedte van de kap.
De Nexo is standaard uitgerust met fraaie lichtmetalen 17-inchwielen met banden in de maat 225/60 R 17. Optioneel zijn 19-inchwielen met bandenmaat 245/45 R 19.
Er zijn in Nederland niet héél veel Nexo’s verkocht, ook al is het de bestverkochte waterstofauto. Maar zoals te verwachten was, is zilvergrijs (Cocoon SilverMetallic en Titanium Gray Mat) veruit de populairste kleur, op afstand gevolgd door blauw (Dusk Blue Mica), White Creme Mica en een klein aantal koperkleurige (Copper Metallic) exemplaren.
Binnenkant
Volgens Hyundai is de Nexo de ruimste auto in zijn klasse. Doordat de waterstoftanks onder de achterbank en onder de vloer van de bagageruimte zijn ondergebracht, is de vloer in het interieur van de Nexo volledig vlak. De bestuurder heeft zicht op een heel breed, vlak digitaal scherm, waarin het 7-inch brede instrumentenpaneel en de 12,3-inch brede touchscreen zijn geïntegreerd. De touchscreen dient niet alleen voor navigatie, maar heeft ook een splitscreen-functie zodat je op het tweede scherm tegelijkertijd ook informatie over het energieverbruik, het infotainment en de instellingen van de klimaatregeling kunt raadplegen. Uiteraard ontbreekt de versnellings-/transmissiehendel, want de Nexo is volledig elektrisch en heeft dus geen versnellingsbak. Opvallend is ook de brugvormige middenconsole, die overigens heel veel knoppen bevat, ondanks het grote digitale instrumentenpaneel. Je kunt je iPhone koppelen aan het systeem, met weergave van muziek, telefoon en app-functies op het grote scherm.
Veiligheid
In 2018 testte Euro NCAP de Nexo en kende de auto vijf sterren toe. De auto scoort 94 procent op inzittendenbescherming, 87 procent op de veiligheid voor kinderen in de auto, 67 procent voor de bescherming van kwetsbare medeweggebruikers en 80 procent voor de aanwezige veiligheidssystemen. Euro NCAP noemt onder meer de hoofdairbags voorin en zijairbags voorin en achterin, borst- en heupairbags voorin, gordelspanners met spankrachtbegrenzers op alle zitplaatsen en ISOFIX-bevestigingspunten achterin voor een kinderzitje.
Verder is de Nexo voorzien van Hyundai SmartSense, een pakket innovatieve veiligheidssystemen, met onder meer Forward Collision Assist (om een frontale aanrijding te helpen voorkomen), Lane Keeping Assist (dat helpt te voorkomen dat de auto onbedoeld de rijstrook verlaat en voert zo nodig een stuurcorrectie uit), cruise control met stop en go, Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist (signaleert bij achteruit rijden eventueel kruisend verkeer achter de auto en voert zo nodig een noodstop uit) en Blind Spot Collision Avoidance Assist (dat verkeer in de dode hoeken van de auto signaleert en de bestuurder daarvoor waarschuwt).
Problemen waarmee de Hyundai Nexo te maken heeft gehad, zijn een lekkende waterstoftank en remmen die remvermogen verloren. Voor beide problemen heeft Hyundai de auto’s teruggeroepen. Verder zijn geen belangrijke problemen bekend.
Alternatieven
Er is in Nederland niet veel keuze aan waterstofauto’s. De Hyundai Nexo was de eerste in serie geproduceerde personenauto met brandstofcel. Het enige alternatief is de Toyota Mirai. Dat is ook wel een ruime auto, maar het is geen SUV zoals de Hyundai Nexo.






