Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-l.jpg

Porsche Panamera Sport Turismo

Sterke punten

  • Extra veelzijdig dankzij grote bagageruimte
  • Indrukwekkende prestaties
  • Ongekende luxe

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Niet meer in productie
  • Duur in onderhoud

Porsche Panamera : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche Panamera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche Panamera Sport Turismo: stationwagon met sportwagen DNA

De Porsche Panamera Sport Turismo is de luxe en ruime stationwagon van Porsche. Deze versie biedt een bagageruimte van 515 liter. Hij is verkrijgbaar geweest met legio motorvermogens. In 2023 ging deze variant uit productie vanwege tegenvallende verkoopcijfers. Lees meer.

Interesse in een Porsche Panamera Sport Turismo

Porsche Panamera Sport Turismo occasions
Porsche Panamera Sport Turismo nieuwe auto's
Porsche Panamera Sport Turismo dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Luxe stationwagen voor mensen die een ruime Porsche willen
  • Verkrijgbaar in bijzonder chique of zeer sportieve uitstraling
  • Je zit nooit verlegen om vermogen
  • Exclusiviteit: de kans dat je buurman er ook een heeft is klein

Technische gegevens

Motorisatie

De Porsche Panamera Sport Turismo is leverbaar geweest tussen 2017 en 2023. Tussendoor, in 2020, werd de auto voorzien van een facelift. In 2017 debuteerde de Panamera 4 Sport Turismo met alle motoren die ook in de ‘normale’ Panamera verkrijgbaar waren. Dat betekent dat iedere versie voorzien is van een automatische transmissie met acht versnellingen en er standaard vierwielaandrijving is.

De instapper is een 243 kW (330 pk) sterke V6 is met 340 Nm koppel. Uiteraard is dit niet de meest zuinige aandrijflijn met zijn gemiddelde verbruik van 10,8 liter op 100 km, maar daar koop je dan ook geen Panamera voor.

Wie aan het vermogen van de instapper niet genoeg heeft, kan kijken naar de Panamera 4S Sport Turismo. Hij heeft een vermogen van 324 kW (440 pk) en 550 Nm aan koppel. Ook beschikt hij over permanente vierwielaandrijving voor optimale grip. Dit vermogen komt wederom uit een geblazen 2,9-liter V6.

Nog hoger op de ladder wat betreft vermogen staat de Panamera GTS Sport Turismo. Deze versie haalt zijn vermogen niet uit een V6, maar uit een 4,0-liter V8. Hij levert een maximum vermogen van 338 kW (460 pk) en 620 Nm. De GTS is overigens een speciale editie die later werd toegevoegd aan het gamma. Die was dus niet direct bij de introductie van het model leverbaar.

Het absolute topmodel is de Porsche Panamera Turbo Sport Turismo. Onder de motorkap ligt een dezelfde V8 als in de GTS, maar in dit geval levert hij 404 kW (550 pk) en een maximum koppel van 770 Nm. Dat vermogen komt met een nadeel, want de auto heeft een verbruik van gemiddeld 12,4 l/100 km.

Gelukkig biedt Porsche twee efficiëntere versies van de Panamera Sport Turismo, namelijk een hybride en een diesel. Die laatste, de 4S Diesel Sport Turismo beschikt over een 4,0-liter V8 dieselmotor met 310 kW (422 pk) en 850 Nm en deze scoort een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km. De Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo is een plug-in hybride en combineert een benzine V6 met een elektromotor. Daarmee is het mogelijk om zo’n 40 kilometer volledig elektrisch te rijden. Deze aandrijflijn is goed voor 340 kW (462 pk) en 700 Nm en presteert het om een verbruik van 3,3 l op 100 km te behalen.

Wat het vermogen betreft is de Panamera Turbo S E-Hybrid het topmodel. Deze plug-in hybride aandrijflijn beschikt over een totaalvermogen van maar liefst 500 kW (680 pk) en een koppel van 850 Nm. Na de facelift in 2020 wijzigt er motorisch niet zoveel. De facelift heeft vooral betrekking op esthetisch vlak.

Afmetingen

De Porsche Panamera Sport Turismo heeft een lengte van 5,05 meter, een breedte van 1,94 meter en een hoogte van 1,42 meter. De unieke eigenschap van de Sport Turismo ten opzichte van de sedan is de grotere bagageruimte. Zo heeft de stationwagon variant 515 liter bagageruimte, 1.483 liter met de achterbank naar beneden geklapt, tegenover 495 tot 1.384 liter in de gewone Panamera. De hybride varianten verliezen ongeveer 100 liter door de plaatsing van het accupakket.

Waar de sedanversie van de Panamera een echte vierzitter, kan in de Panamera Sport Turismo iemand in nood plaatsnemen op de middelste plek op de tweede zitrij. Erg comfortabel is het niet, dus voor langere afstanden zit je daar niet al te best.

Porsche Panamera Sport Turismo
Marktintroductie 2017
Lengte x breedte x hoogte 5,05 x 1,94 x 1,42 m
Wielbasis 2,95 m
Inhoud bagageruimte 515 – 1.384 l
Ledig gewicht 1.855 – 2.385 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.550 – 2.885 kg
Cilinderinhoud 2.995 – 3.996 cm3
Vermogen 243 - 500 kW (330 – 680 pk)
Koppel 340 – 850 Nm
Topsnelheid 259 - 310 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,5 - 5,5 sec
Tankinhoud 75 – 80 l
Verbruik 3,3 – 12,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 77 – 281 g/km

Varianten

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen valt er een hoop te kiezen wat betreft de motor bij Porsche voor de Panamera Sport Turismo. De aankleding van de uitvoeringen is sterk afhankelijk van de gekozen motor. Zo is de instapversie duidelijk minder aangekleed dan de Panamera GTS Sport Turismo, de meest dynamische uitvoering.

Overigens hoef je je niet te schamen voor de instapversie van de Panamera Sport Turismo. Standaard wordt deze auto geleverd met een hoop functionaliteiten zoals actieve schokdempers, LED-verlichting, dual zone airconditioning, cruise control, rijstrookassistent, vierwielaandrijving en de supersnelle automaat. Vanaf de hogere uitvoeringen krijg je zaken als luchtvering, adaptieve cruise control, climate control voor meerdere zones, panoramadak, grotere wielen etc. Ongeacht de uitvoering kun je uiteraard diverse opties aanvinken uit de optielijst. Deze zijn vaak aanzienlijk hoog geprijsd. Denk bijvoorbeeld aan speciale kleuren, bekleding, veiligheidssystemen of keramische remmen.

Prijzen

Wie in de markt is voor een nieuwe Panamera Sport Turismo heeft helaas pech, want Porsche heeft besloten om het model niet meer te voeren vanwege tegenvallende verkoopresultaten. Je zult dus moeten uitwijken naar de occasionmarkt. Nieuw kostte de auto minimaal 124.000 euro. Voor die prijs kocht je de Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo. De duurste versie is de Panamera Turbo S Sport Turismo die voor minimaal 277.000 euro mocht verlaten.

Op de occasionmarkt zijn modellen te vinden die minder duur zijn. Maar echt goedkoop wordt het eigenlijk niet. Voor occasions beginnen de prijzen bij ongeveer 65.000 euro voor de exemplaren met relatief veel kilometers. Prijzen voor de meest jonge Sport Turismo’s kruipen wel richting de 300.000 euro. Maar dit zijn wel de dikste exemplaren met zulke lage kilometerstanden dat je ze nieuw kunt noemen.

Design

Buitenkant

De Porsche Panamera Sport Turismo en de normale Panamera zijn tot de aan de b-stijl vrijwel identiek. Waar bij de normale Panamera de daklijn vanaf daar licht daalt richting de kont van de auto, gaat bij de Sport Turismo de daklijn vlakker naar achter. Verder wordt de Sport Turismo gekenmerkt door de zwartgekleurde dakspoiler. Afhankelijk van de gekozen uitvoering heeft de Sport Turismo ook specifieke exterieurdetails. Zo is de vorm van de uitlatenuiteinden anders bij de verschillende versies, heeft de hybrideversie limegroene accenten rondom de typeaanduiding en hebben de sportievere versies andere velgen en bumperpartijen.

Binnenkant

Binnenin de Porsche Panamera Sport Turismo is het goed toeven. Zelfs in de basisversie heb je eigenlijk geen klagen. Van een groot centraal display tot aan de makkelijk te bereiken fysieke knoppen, het maakt het leven in de Panamera Sport Turismo erg fijn. Afhankelijk van de uitvoering – of aangevinkte opties – is de Sport Turismo uitgevoerd met leder of een combinatie van leder en alcantara bekleding. Optioneel is de auto uitgerust met een panoramadak dat een ruimtelijk gevoel geeft aan een toch wel donkere omgeving. Na de facelift voegde Porsche enkele aanraakgevoelige knoppen toe aan het interieur. Het ziet er fraai uit, maar ergonomisch zijn die knoppen niet altijd even handig.

Veiligheid

De veiligheid van de Panamera is niet getest door Euro NCAP. Hoewel de Porsche Panamera Sport Turismo standaard stabiliteitscontrole, ABS, rijstrookassistent, verkeersbordenherkenning en airbags biedt, moet je wel degelijk extra betalen voor meer veiligheidssystemen, zoals automatisch noodremassistent. Opties die bij goedkopere auto’s vaak al standaard zijn.

Alternatieven

De Porsche Panamera Sport Turismo is toch wel een vreemde eet in de bijt. De markt van zogenaamde ‘powerstationwagons’ is niet heel breed en kent slechts enkele opties. Eén daarvan, en toch wel de bekendste, is de Audi RS6. Verder heeft Mercedes-Benz de E63 in het gamma en voorheen verkocht Ferrari de FF en GTC4 Lusso.

In het eigen aanbod biedt Porsche de gewone Panamera als alternatief, maar ook de Cayenne en de volledig elektrische Taycan Sport Turismo kunnen gezien worden als alternatief.

FAQ

Hoeveel pk heeft een Porsche Panamera Sport Turismo?
Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn kan het vermogen variëren van 243 kW (330 pk) tot 500 kW (680 pk).
Wat kost de Porsche Panamera Sport Turismo?
De Porsche Panamera Sport Turismo is niet meer nieuw leverbaar. Prijzen voor exemplaren op de occassionmarkt bewegen zich tussen de 65.000 euro tot 275.000 euro.
Wat is het verschil tussen de Porsche Panamera en de Porsche Panamera Sport Turismo?
Het grootste verschil is de achterkant. Daar biedt de Porsche Panamera Sport Turismo net wat meer bagageruimte dan de ‘gewone’ Panamera.

Beoordelingen voor Porsche Panamera

15 Beoordelingen

4,8