- Homepage
- Auto
- Suzuki
- Suzuki SX4
- Suzuki SX4 S-Cross




Sterke punten
- Tweede generatie SX4
- Hoge instap en zitpositie
- Ook met automaat
Zwakke punten
- Matige afwerking op sommige punten
- Niet de meest betrouwbare techniek
- Pas na de facelift eigen Suzuki-motoren
Suzuki SX4 S-Cross : een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de Suzuki SX4 S-Cross : een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
Suzuki SX4 S-Cross aanbiedingen
Interesse in een Suzuki SX4 S-Cross
Alle artikelen

Review – Suzuki Swift AllGrip (2025): B-segment hatchback met 4x4

Review – Ford Explorer EV (2025): elektrische SUV met vertrouwde naam

Review – Mini Aceman: speelse elektrische crossover tussen Cooper en Countryman

Review – Mercedes-Benz G 580 (2025): elektrisch zwaargewicht

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Review - Citroën C5 Aircross
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ruim interieur en een grote bagageruimte
- Zicht rondom uitstekend dankzij grote ramen
- Relatief zuinige motoren
- Goede standaarduitrusting
Technische gegevens
Motorisatie
Je moet geen grote verscheidenheid aan motoren of een breed scala aan vermogens verwachten als je kiest voor Suzuki SX4 S-Cross. Na de introductie van de auto in 2013 kon hij besteld worden met keuze uit slechts twee motoren: een benzinemotor en een dieselmotor. De viercilinder benzinemotor heeft een vermogen van 88 kW (120pk) en een koppel van 156 Nm. De dieselmotor levert hetzelfde vermogen van 88 kW (120pk), maar met 320 Nm het dubbele aan koppel in vergelijking met de benzineversie.
Standaard werd de benzine Suzuki SX4 S-Cross altijd geleverd met een handgeschakelde vijfbak. Optioneel kon er gekozen worden voor een CVT automatische transmissie. De dieselmotor kon alleen gecombineerd worden met een handbak met zes versnellingen. Voor klanten die meer tractie wensten, bood Suzuki ook vierwielaandrijving voor de crossover. De versie met het vierwielsysteem wordt aangeduid als AllGrip.
Afmetingen
De SX4 S-Cross werd door Suzuki hoger in de markt geplaatst dan zijn voorganger. De SX4 is een B-segmenter, de SX4 S-Cross valt in het C-segment. Dat is ook terug te zien aan de afmetingen van de auto: 4,30 m in lengte, 1,76 m in breedte en hij is 1,57 m of 1,58 m hoog, afhankelijk van de uitvoering. Daarmee is de SX4 S-Cross flink groter dan zijn voorganger. Hij heeft een wielbasis van 2,60 meter en dat is behoorlijk gemiddeld voor het segment waarin hij zich bevindt. De kofferruimte is met 430 liter (875 liter met de achterbank neergeklapt) daarentegen wel ruim voor zijn klasse.
De belangrijkste specificaties op een rij
| Suzuki SX4 S-Cross | |
|---|---|
| Marktintroductie | 2013 |
| Lengte x breedte x hoogte | 4,30 x 1,76 x 1,58 m |
| Wielbasis | 2,60 m |
| Inhoud bagageruimte | 430-875 l |
| Ledig gewicht | 1.160 kg |
| Toelaatbaar totaalgewicht | 1.730-1.870 kg |
| Cilinderinhoud | 1.586-1.598 cm3 |
| Vermogen | 88 kW (120 pk) |
| Koppel | 156-320 Nm |
| Topsnelheid | 165-180 km/u |
| Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,0-13,5 sec |
| Tankinhoud | 50 l |
| Verbruik | 4,2-5,7 l/100 km |
| CO₂-uitstoot | 110-130 g/km |
Varianten
Los van de keuze uit twee verschillende motoren, twee- of vierwielaandrijving en wel of geen automaat, is de SX4 S-Cross leverbaar geweest in meerdere uitvoeringen. Hij was er als Base basisuitvoering, Comfort, Exclusive en High Executive.
De basisuitvoering is vrij summier aangekleed. Zo beschikt de crossover bijvoorbeeld niet over airco, cruise control of een stuurwiel dat in hoogte en diepte verstelbaar is. Veel van deze zaken zijn wel standaard als je kiest voor een niveautje hoger qua uitrusting. De SX4 S-Cross High Executive is de meest luxe versie. Op deze versie krijg je onder meer standaard LED-verlichting, 6 speakers, keyless starten, lederen bekleding, stoelverwarming, verlichting in de kofferbak, 17-inch velgen en een panoramadak.
Prijzen
De prijzen voor de Suzuki SX4 S-Cross begonnen bij 18.000 euro. Voor dat geld kocht je de instapversie (benzine) met handgeschakelde vijfbak. De versie met een CVT-automaat kostte minimaal 26.000 euro en de SX4 S-Cross met AllGrip vierwielaandrijving stond voor minimaal 27.000 euro in de prijslijst. Dieselen was ook mogelijk met de SX4 S-Cross. De basisuitvoering met dieselmotor kostte 26.000 euro. Met vierwielaandrijving kostte hij minimaal 32.000 euro.
Nieuw wordt de SX4 S-Cross niet meer verkocht, dus als je ervoor in de markt bent zul je op zoek moeten naar een occasion. Daar vind je de SX4 S-Cross voor minimaal 10.000 euro. Dit zijn modellen uit de eerste bouwjaren en met al veel kilometers op de klok. De prijzen lopen op tot ver boven de 25.000 euro voor zeer jonge, frisse exemplaren met een automaat en vierwielaandrijving.
Design
Buitenkant
De Suzuki SX4 S-Cross maakt indruk met zijn moderne exterieur. Nieuwe visuele details werden toegevoegd als onderdeel van het herontwerp. Dat geldt bijvoorbeeld voor de lichtsignatuur en de brede, grote grille waarop het merklogo prijkt. De accenten op de dorpels, voor- en achterzijde geven de S-Cross een stoer uiterlijk.
Binnenkant
Ook het interieur is sober, maar strak. In het midden van het dashboard vind je een display voor de infotainment. Ook de kwaliteit van de afwerking en de materialen is veel beter dan bij zijn voorganger. Tegelijkertijd overtuigt de Suzuki SX4 S-Cross met een zeer hoog rijcomfort. Dat geldt bijvoorbeeld voor de comfortabele stoelen en het goede zicht naar buiten. Ook de verhoogde zitpositie komt het rijcomfort duidelijk ten goede; over het algemeen is de Suzuki SX4 S-Cross uitstekend geschikt voor lange ritten.
Veiligheid
In 2013 ontving de auto vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest. Nadien is de test strenger geworden en zal de auto niet meer zo’n score krijgen. Dat komt voornamelijk door het ontbreken van actieve veiligheidssystemen. Wel beschikt de SX4 S-Cross over airbags, ABS en ESP.
Alternatieven
Als het iets groter moet, kun je bij Suzuki zelf terecht voor de Vitara. Het model is een betaalbaar en aantrekkelijk alternatief voor de S-Cross. Gebruikte modellen van oudere generaties (in goede staat) vind je voor bedragen van rond de 5.000 euro. Het model biedt klanten eenzelfde rijcomfort, maar is naar de huidige maatstaven wel een oude auto.
In het segment van de compacte SUV’s doet vooral de Renault Captur het goed. Het betaalbare model kan als nieuwe auto al voor 22.500 euro worden aangeschaft. Hij blinkt uit op het gebied van comfort, wendbaarheid en zuinige motoren. Ook de Opel Mokka, Toyota Yaris Cross en Kia Stonic zijn alternatieven.






















