Ga naar hoofdinhoud
tata indica 1

Tata

1 / 3
tata indica 1
tata nano
tata safari

Tata

Het Indiase automerk Tata staat in Europa vooral bekend om zijn stadsauto’s, maar ook door zijn overname van Jaguar Land Rover en Daewoo. Het merk maakt wereldwijd een indrukwekkende groei door. Tata was in Nederland actief met de Indica en de pick-up Xenon, maar is inmiddels van de markt verdwenen. Lees meer.

tata-nano-m-01

Overzicht van de populairste Tata modellen

Interesse in een Tata

Tata occasions

Bijzonderheden van het automerk Tata

  • Tata is sinds 2008 eigenaar van luxemerken Jaguar en Land Rover
  • De Tata Nano was jarenlang de goedkoopste auto ter wereld
  • Tata Motors is een van de grootste autoproducenten van India en bouwt ook militaire voertuigen, bussen en trucks
  • Tata Motors is onderdeel van de Tata Group, waar ook Tata Steel (IJmuiden) onder valt

Historie Tata

Tata Motors werd in 1945 opgericht als TELCO (Tata Engineering and Locomotive Company) in Mumbai, India. Aanvankelijk produceerde het bedrijf locomotieven, vrachtauto’s en andere industriële voertuigen. In 1991 veranderde de naam in Tata Motors Limited. Het bedrijf groeide uit tot een van de vijf grootste autofabrikanten van India, met een breed aanbod van voertuigen en bouwmachines.

Tata Motors is onderdeel van de grote Tata Group, het grootste particuliere conglomeraat van India. Onder deze paraplu vallen ook bedrijven als Tata Steel (met een grote vestiging in IJmuiden) en Tata Chemicals.

Overname van Jaguar Land Rover

Een belangrijke stap in Tata’s internationale expansie kwam in 2008, toen Tata premiummerken Jaguar en Land Rover overnam. Met de overname, ter waarde van ongeveer 1,7 miljard euro, kreeg Tata toegang tot hoogwaardige technologie, Europese designkennis en een wereldwijd distributienetwerk. Tata investeerde in nieuwe modelreeksen zoals de Jaguar XE, XF en F-Type en de vernieuwde Range Rover-lijn. Tata liet Jaguar Land Rover opereren als zelfstandige eenheid, met behoud van het Britse erfgoed.

Overname van Daewoo Commercial Vehicles

In 2004 nam Tata het Zuid-Koreaanse Daewoo Commercial Vehicle Company over. De overname was gericht op het versterken van Tata’s positie in de markt voor zware trucks. Dankzij Daewoo was Tata minder afhankelijk van hoofdzakelijk de Indiase truckmarkt.

Tata in Nederland

Tata Motors was begin deze eeuw ook korte tijd actief op de Nederlandse markt. Hier bood het onder meer de Indica, de Indigo, de Xenon en de Safari aan. De Indica is een compacte hatchback in het budgetsegment. De auto biedt verrassend veel ruimte, maar haalt qua rijcomfort en afwerking niet het niveau van Europese concurrenten. De Indigo is de sedanvariant van de Indica.

De Tata Xenon is een robuuste pick-up met vierwielaandrijving en viel op door zijn scherpe prijs. Hij is er met enkele en met dubbele cabine. De Tata Safari is een grote SUV, geschikt voor ruiger terrein. Dit was een nichemodel en werd slechts mondjesmaat verkocht.

Ondanks deze modellen kwam Tata in Nederland niet van de grond. De merkbekendheid was niet alleen laag, de modellen haalden het qua kwaliteit, design en technologie niet bij de gevestigde merken. Daarom trok Tata zich na enkele jaren terug van de Nederlandse markt. Vandaag de dag zijn Tata’s alleen nog als zeldzame occasion te vinden.

Modellen en varianten

Alleen de Indica, Indigo, Xenon en Safari zijn in Nederland verkocht.

  • Tata Indica – 5-deurs hatchback, met keuze uit 1,4-liter benzine- en dieselmotoren. Eenvoudige techniek, verrassend ruim en een lage prijs

  • Tata Indigo – de vierdeurs sedanversie van de Indica

  • Tata Xenon – pick-up met 2,2-liter dieselmotor en optionele vierwielaandrijving, specifiek gericht op de bouwbranche en licht terreinwerk

  • Tata Safari – SUV met ladderchassis en dieselmotor, geschikt voor het terrein. Minder verfijnd dan Europese SUV’s, maar zeer robuust.

Internationaal was en is Tata actief in veel meer segmenten, denk aan stadsauto’s, compacte sedans, SUV’s en vooral lichte en zware bedrijfsvoertuigen. In India is Tata dominant in het openbaar vervoer en als taxiproducent. De modellen zijn vaak eenvoudig, robuust en gericht op lage kosten in het gebruik.

De afgelopen jaren zien we een sterke modernisering. Tata heeft zijn modellen qua design en technologie fors verbeterd. Er zijn zelfs elektrische varianten geïntroduceerd, zoals de Tigor EV en Nexon EV. De huidige Tata-modellen zijn daardoor volwaardige concurrenten van merken als Hyundai en Suzuki in Azië.

Tata Nano – ultiem goedkope stadsauto, ontworpen voor de massa en gepresenteerd als ’s werelds goedkoopste auto

Tata Tiago – populaire hatchback, leverbaar met benzine- en CNG-motoren.

Tata Tigor – sedanvariant van de Tiago, ook als EV verkrijgbaar.

Tata Altroz – hatchback in het B-segment met moderne technologie.

Tata Safari – ruime SUV met drie zitrijen, naamgever aan het Tata-erfgoed.

Tata Punch – mini-SUV met hoge zit en compacte afmetingen.

Tata Nexon – compacte SUV, beschikbaar als benzine, diesel en volledig elektrisch.

Tata Harrier – middelgrote SUV met stoer design, gebaseerd op Land Rover-techniek.

Tata Ace – lichte bedrijfswagen/minitruck, nog steeds erg populair in Azië.

Tata 407 – licht commercieel voertuig, al decennia lang een klassieker in India.

Technische specificaties per model

Model Carrosserie Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Leeggewicht
Indica Hatchback Benzine / Diesel 1.4 l 51-55 kW (69-75 pk) 980 kg
Indigo Sedan Benzine / Diesel 1.4 l 51-55 kW (69-75 pk) 1020 kg
Xenon Pick-up Diesel 2.2 l 110 kW (150 pk) 1830 kg
Safari SUV Diesel 2.0-2.2 l 103-125 kW (140-170 pk) 1920 kg
Nano Hatchback Benzine 624 cc 28 kW (38 pk) 600 kg
Tiago Hatchback Benzine / CNG 1.2 l 63 kW (86 pk) 982 kg
Tigor Sedan Benzine / EV 1.2 l / EV 63 kW (86 pk) 1040 kg
Altroz Hatchback Benzine / Diesel 1.2 – 1.5 l 66-88 kW (90-120 pk) 1036-1150 kg
Punch Mini-SUV Benzine 1.2 l 63 kW (86 pk) 1000 kg
Nexon SUV Benzine / Diesel / EV 1.2 – 1.5 l / EV 88-96 kW (120-130 pk) 1250-1400 kg
Harrier SUV Diesel 2.0 l 125 kW (170 pk) 1700 kg
Ace Pick-up / LCV Diesel / EV 0.7 – 0.8 l 16-25 kW (22-34 pk) 835 kg
407 LCV Diesel 3.0 l 63-75 kW (86-102 pk) 2950 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Tata is al zo’n twintig jaar van de Nederlandse markt verdwenen, dus actuele nieuwprijzen ontbreken en de prijzen van destijds zijn niet meer relevant. Maar traditioneel zijn Tata’s zeer scherp geprijsd. De Tata Nano werd destijds geïntroduceerd als de goedkoopste auto ter wereld, met een nieuwprijs van destijds slechts 1.500 dollar. In Europa zijn er momenteel geen nieuwe Tata’s te koop.

Prijzen voor occasions

Op de Nederlandse markt zijn Tata-occasions zeer schaars maar ze zijn wél goedkoop. Een gebruikte Tata Indica of Indigo is – voor wie er écht eentje wil hebben – te vinden voor prijzen rond de 1.000 euro. De Tata Xenon pick-up en de Safari SUV zijn natuurlijk wat duurder in aanschaf, gemiddeld tussen 3.500 en 6.000 euro. De Nano is een zeldzaamheid, maar af en toe is er een te koop voor rond de 2.000 euro. Dankzij hun eenvoudige techniek zijn Tata’s over het algemeen betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk.

Alternatieven

Zoek je iets soortgelijks als een Tata? Denk dan ook eens aan merken als Dacia, Suzuki, Hyundai en Fiat. Voor voordelige lichte bedrijfsauto’s zijn ook de merken Piaggio, Renault en Dacia en de Stellantis-merken Citroën, Peugeot, Fiat en Opel mogelijk interessant.

Veelgestelde vragen

Is Tata nog actief op de Nederlandse automarkt?
Nee, Tata verkoopt op dit moment geen nieuwe auto’s meer in Nederland. In het verleden waren de modellen Indica, Indigo, Xenon en Safari te koop.
Zijn Tata-auto’s betrouwbaar als occasion?
Ja, maar bedenk wel dat gebruikte Tata’s al minstens zo’n twintig jaar oud zijn.
Waarom is juist de Tata Nano zo beroemd?
De Tata Nano werd in 2009 gelanceerd als de goedkoopste auto ter wereld. Voor 1.500 dollar kon de gemiddelde Indiase motorrijder overstappen naar een ‘volwaardige’ auto.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Meer details