BMW 325 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De 3-serie begon zonder de BMW 325


Toen in 1975 de door de Franse designer Paul Bracq ontworpen BMW 3-serie op de Duitse markt kwam, begon voor de fabrikant met het blauw-witte logo de succesvolste productie uit zijn geschiedenis. De middenklasse auto’s werden allereerst alleen als tweedeurs sedans verkocht met motoren met een cilinderinhoud van 1,6 tot 2,3 liter. De BMW 325 behoorde pas vanaf de tweede bouwserie E30 vanaf 1982 tot de 3-collectie. Hij begon met een 170 pk motor (125 kW) waarmee de auto bijna 200 km/u haalde.


De eerste cabriolet in 15 jaar was een BMW 325


De BMW 325 haalde de krantenkoppen toen hij drie jaar na de eerste sedan in 1985 als cabrio geïntroduceerd werd. De BMW 325i was het eerste open model van de autofabrikant uit München sinds 1960. De autofabrikanten hebben het niet in de laatste plaats aan de BMW 325 te danken dat de middenklasse hun voorliefde voor open auto’s met een stoffen dak ontdekte. Tegen een meerprijs was het dak van de BMW 325 cabriolet elektrisch verstelbaar. Men kon bovendien ook voor een hardtop kiezen, deze werd echter eerder zelden besteld.


De eerste auto met vierwielaandrijving uit de geschiedenis van BMW was een BMW 325


De BMW 325 scheef om nog een reden geschiedenis. De BMW 325 werd in de jaren ’80 als combi en sedan met de toevoeging BMW 325iX aangeboden. De X staat bij BMW voor vierwielaandrijving en de BMW 325 was het eerste voertuig dat de fabrikant uit München met de X in de modelbenaming op de markt bracht. Met de bouwserie E36 van 1990 tot 2000 verdwenen de vierwielaangedreven modellen van de 3-serie tijdelijk uit de collectie. Pas vanaf 2001 werden ze weer geproduceerd en sindsdien zijn ze een vast onderdeel van de 3-serie.


Het succes van de sportieve Special Edition BMW 325e


Eind jaren ’80 werd de BMW 325 in een Special Edition als BMW 325e op de markt gebracht. Deze voertuigen hadden een M-techniek sportchassis, een sportstuur en spoilers. Van deze e-editie van de BMW 325 verkocht BMW bijna evenveel voertuigen als van de reguliere BMW 325i. De sportiefste versie van de BMW 325 werd echter met de BMW Z1 verwezenlijkt. De roadster kreeg weliswaar een eigen carrosserie, het chassis stamde echter van de BMW 325i af. De Z1 werd als één van de exclusiefste modellen van de BMW 325 tussen 1989 en 1991 in nauwelijks 8000 exemplaren bij carrosseriebouwer Baur in Stuttgart geproduceerd. Baur produceerde ook de op de 3-serie gebaseerde hardtop cabrio TC met rolbeugel.


Milieutechniek voor de BMW 325


In de modelserie vanaf 2008 is de BMW 325 als coupé verkrijgbaar en in drie sedan- en drie combi-versies, namelijk als zescilinder benzinemodel, als diesel en met vierwielaandrijving. De zuinigste versie is de BMW 325d met 145 kW (197 pk). Deze verbruikt 5,7 liter diesel per 100 kilometer en heeft een CO2-uitstoot van 153 g/kg. Sinds 2007 is de BMW 325 uitgerust met een zuinig start-stopsysteem en de dieselversies zijn sinds 2006 standaard uitgerust met een roetfilter.

Mehr anzeigen