Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-325-l-01.jpg

BMW 325

1 / 4
bmw-325-l-01.jpg
bmw-325-l-02.jpg
bmw-325-l-03.jpg
bmw-325-l-04.jpg

Sterke punten

  • Rijeigenschappen
  • Balans tussen prestaties en dagelijkse bruikbaarheid
  • Zowel benzine als diesel

Zwakke punten

  • Niet de ruimste in zijn segment
  • Verbruik in de stad
  • Hoge onderhoudskosten

BMW 325 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 325, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 325: meer heb je ook eigenlijk niet nodig

De BMW 325 is aanvankelijk het topmodel van de BMW 3 Serie. Later werd hij meer het middelste model. De 325 vormt de perfecte balans tussen prestaties en dagelijkse bruikbaarheid. Hij is er voor mensen die een auto in de middenklasse zoeken en van sportief rijden houden. Lees meer

Interesse in een BMW 325

BMW 325 occasions
BMW 325 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veelal met een smeuïge zes-in-lijn motor
  • Als 325i benzine en als 325d diesel
  • Rijeigenschappen die je niet bij een ander merk zult vinden
  • Hoge restwaarde

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 325 verscheen voor het eerst in 1985, twee jaar na de introductie van de E30, de tweede generatie van de 3 Serie. Deze aandrijflijn beschikte over een vermogen van 125 kW (170 pk) en 226 Nm koppel uit een 2,5-liter zes-in-lijn benzinemotor. Voor deze generatie van de 3 Serie was de 325i het topmodel, op de BMW M3 na. De BMW 325iX beschikt over dezelfde aandrijflijn, maar krijgt het vermogen op de weg via vierwielaandrijving. Ook bood BMW de 325e aan, een minder krachtige versie van de 325i met 95 kW (129 pk) die gericht was op een zuiniger verbruik.

In 1991 bracht BMW de derde generatie 3 Serie op de markt, de E36, met wederom een 325i in het gamma. De motor is compleet nieuw ontworpen en beschikt over 141 kW (192 pk) en 245 Nm koppel uit een 2,5-liter zescilinder benzinemotor. In deze generatie is er ook voor het eerst een 325td leverbaar, een 2,5-liter turbodieselmotor met 85 kW (116 pk) en 222 Nm koppel. Later kwam daar ook een 325tds bij met 105 kW (143 pk).

De BMW 3 Serie E46 kwam in 1998 op de markt. De BMW 325i in deze generatie beschikt over dezelfde motor als zijn voorganger. Een dieselvariant 325 ontbreekt in deze generatie.

Hij keert terug bij de E90, de vijfde generatie van de BMW 3 Serie. Daar is de 325d een teruggeschroefde 330d. Hij beschikt dus over hetzelfde motorblok, maar voor gunstige belasting is het vermogen aangepast. Hij beschikt daarom niet over 170 kW (231 pk) maar over 145 kW (197 pk). Er is uiteraard ook een benzine BMW 325i leverbaar geweest in de E90 generatie. Deze leverde 160 kW (218 pk) en 250 Nm koppel.

De F30-generatie van de BMW 3 Serie biedt enkel nog de 325d als optie in het gamma. Deze valt tussen de 320d en de 330d in. Hij levert een vermogen van 160 kW (218 pk) en een lekker koppel van 450 Nm. Hij heeft daarbij een gemiddeld verbruik van zo’n 1 op 20 km.

Afmetingen

Wat betreft afmetingen verschilt de 325 niet per se met de 3 Series die een andere motor hebben. Wat wel duidelijk is geworden door de jaren heen is het verschil in afmetingen tussen de eerste generatie van de 325 en de meest moderne. Ook valt het toegenomen gewicht door de jaren heen op en de gegroeide wielbasis: van 2,57 m bij de E30 tot aan 2,81 m bij de F30.

BMW 325
Marktintroductie 1983
Lengte x breedte x hoogte 4,32 – 4,62 x 1,64 – 1,81 x 1,38 – 1,42 m
Wielbasis 2,57 - 2,81 m
Inhoud bagageruimte 404 – 480 l
Ledig gewicht 1.115 – 1.465 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.585 - 2.040 kg
Cilinderinhoud 1.995 - 2.494 cm3
Vermogen 85 - 160 kW (116 – 218 pk)
Koppel 226 – 450 Nm
Topsnelheid 198 - 245 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,6 – 12,0 sec
Tankinhoud 55 – 57 l
Verbruik 4,6 – 8,9 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b – 221 g/km

Varianten

De BMW 325 is in legio generaties verkrijgbaar geweest en in een verscheidenheid aan carrosserievormen. Zo vind je een 325 als coupé, sedan, stationwagon (Touring), hatchback (Compact) en als cabrio. Verder is de 325 ook bij sommige generaties beschikbaar geweest met xDrive vierwielaandrijving.

Op de 325e en de 325tds na zijn er geen speciale versies geweest van de 325 door de jaren heen. Ook hanteert BMW niet echt speciale uitvoeringen voor zijn ‘minder speciale’ modellen. Wie in de markt is voor een 325 en op zoek is naar speciale opties of functionaliteiten, doet er goed uit te kijken naar modellen met een uitgebreide optielijst of naar modellen die bij BMW individual zijn geweest voor personalisatie.

Prijzen

Wie een nieuwe 325 wenst moeten we helaas teleurstellen. Die is sinds 2015 namelijk niet meer terug te vinden in het aanbod van de Duitse fabrikant. Je moet dus naar de occasionmarkt te begeven. Maar gelukkig is de BMW 325 daar goed vertegenwoordigd. Je vindt al een BMW 325i voor een paar duizend euro. Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit wel gaat om de exemplaren met flink wat ervaring en die een hoop kilometers op de teller hebben. Dat hoeft overigens niet direct een reden te zijn om een 325i bij voorbaat af te schrijven. De zes-in-lijn motor van BMW zijn, mits goed onderhouden, goed voor honderdduizenden kilometers.

Knappe exemplaren kosten zo’n 10.000 euro. Deze modellen blijven goed hun waarde behouden aangezien BMW geen atmosferische motoren meer levert. In die zin kan de 325i – van bijvoorbeeld de E36 generatie – gezien worden als één van de laatste der Mohikanen.

Design

Buitenkant

Gedurende zijn ontwikkeling heeft het exterieur van de BMW 325 ingrijpende veranderingen ondergaan. Desalniettemin is de sportieve, tegelijkertijd elegante en dynamische uitstraling altijd behouden gebleven. Opvallend zijn vandaag de dag nog steeds de langgerekte motorkap en de karakteristieke BMW-grille op de neus.

Binnenkant

Het interieur van de BMW 3 Serie is bij de eerste generaties nog vrij old school, met alleen het hoognodige aan boord. Bij nieuwe generaties zie je steeds meer en vooral grotere digitale displays verschijnen. Ook de connectiviteit ging er bij de laatste twee modelgeneraties sterk op vooruit. BMW houdt wel vast aan een traditionele opzet van het dashboard, waarbij er nog een centrale draaiknop op de middenconsole zit voor het bedienen van het multimediasysteem. De ruimte in het interieur hangt af van de generatie. Een ruimtewonder is de 3 Serie in ieder geval nooit geweest, met name niet op de achterbank.

Veiligheid

Niet alle 325-modellen ontvingen de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Dat komt omdat een groot deel van de 325’s al bestonden voordat de test werd uitgevoerd. Dat wil overigens niet zeggen dat de auto’s onveilig zijn. Qua veiligheidsuitrusting kun je ze uiteraard niet meer vergelijken met moderne auto’s, maar voor die tijd zijn ze zeer solide. Je kunt wel stellen: hoe ouder de BMW 325, hoe minder veiligheidsvoorzieningen de auto heeft. Wat dat betreft laten alle generaties van de 3 Serie goed zien hoe voertuigveiligheid zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld.

Alternatieven

Bij BMW zelf zijn er heel wat alternatieven zoals de 320i, 328i of 330i als je een alternatief zoekt voor de 325i en de 320d of 330d voor de 325d. Ook als je een maatje groter zoekt dan de 3 Serie kun je bij BMW terecht, bij bijvoorbeeld de 5 Serie, die met dezelfde motoren geleverd is. Bij de Duitse premiumconcurrenten zijn er uiteraard ook alternatieven, in de vorm van de Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Deze zijn ook te verkrijgen met soortgelijke motoren en vergelijkbare vermogens.

FAQ

Wat is de BMW 325e?
De BMW 325e is een geknepen versie van de 325i uit de E30 generatie. Hij levert minder vermogen en was gericht op een efficiënter verbruik.
Klopt het dat de E30 325i een grotere motor heeft dan de E30 M3?
Als je puur kijkt naar het aantal cilinders en het volume, dan heeft de E30 325i een grotere motor dan de E30 M3, die een viercilinder heeft. Toch heeft de M3 van die generatie wel meer vermogen.
De BMW 325i en 328i van de E36 hebben maar 1 pk verschil. Hoe kan dat?
Dat heeft te maken met de Duitse regelgeving toentertijd. Om te voldoen aan bepaalde belastingvoordelen mocht een auto niet meer vermogen hebben dan 193 pk, het vermogen van de 328i. In de praktijk bleek de auto veel meer vermogen te hebben. Het vermogen van beide modellen ligt dus verder uit elkaar dan op papier staat.

Beoordelingen voor BMW 325

108 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Speciaal

Meer links