Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
subaru-solterra-banner

Subaru

1 / 15
subaru-solterra-banner
Subaru Solterra (2023) banner
Subaru Solterra (2022) banner
subaru_xv_e-boxer (3).jpeg
subaru-xv-front
subaru_xv_e-boxer (5).jpeg
subaru-outback-front
subaru-outback-side
Subaru-Outback-2021-Hero
Subaru-Forester-Side
Subaru-Forester-Front
Subaru-Forester-e-Boxer-Dynamic
subaru-impreza-wrx-sti-front
subaru-justy-side
subaru-trezia-front

Subaru

Vind het model dat bij je past

Subaru

Subaru heeft naam opgebouwd als fabrikant van oerdegelijke auto’s met vierwielaandrijving en boxermotoren. De rallysport heeft ook een grote rol gespeeld in de historie van het Japanse merk. Subaru is in Nederland misschien geen groot speler op de automarkt, het heeft een zeer trouwe klantengroep. Lees meer

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van het automerk Subaru

  • Oerdegelijke Japanse kwaliteit en zeer goede betrouwbaarheidsstatistieken
  • Ook op gebied van veiligheid scoort het merk goed
  • Terecht een merk met zeer trouwe klantengroep

Historie Subaru

Het Japanse automerk Subaru is onderdeel van de Subaru Corporation, een groot industrieel bedrijf dat voorheen de naam Fuji Heavy Industries droeg. ‘Subaru’ is de Japanse naam van het Zevengesternte, dat ook in het merklogo is te zien. De autoproductie van Subaru begon in 1954, met de introductie van de Subaru 1500, maar dat was nog niet direct een succes. In 1958 kwam Subaru met een heel modellenoffensief, met de kenmerkende Subaru 360 en nog een reeks andere compacte modellen. Subaru bleef sterk in het compacte segment, maar experimenteerde ook als een van de eerste fabrikanten met vierwielaangedreven auto’s die verder geen terreinwagen waren. Zo was Subaru een van de eerste merken met een vierwielaangedreven stationwagon. Ook boekte Subaru in de jaren ’80, ’90 en na de eeuwwisseling de nodige rallysuccessen.

In 2000 ging Subaru een samenwerking aan met het Amerikaanse General Motors, maar alweer in 2005 werd Toyota grootaandeelhouder van Subaru. Dat leverde intensieve samenwerkingen op met Toyota en het bijbehorende merk Daihatsu. Binnen deze samenwerking is Daihatsu uiteindelijk het merk voor de compacte modellen geworden en is Subaru vooral het merk van de robuuste auto’s met vierwielaandrijving en een ‘outdoor’ karakter. Ook het gebruik van de boxermotor is een typisch Subaru-kenmerk. Zo af en toe maakte Subaru ook sportauto’s, zoals de in samenwerking met Toyota ontwikkelde Subaru BRZ.

Modellen en varianten

De laatste jaren richt Subaru zich nadrukkelijk op de middenklasse. Tegenwoordig bestaat het modelaanbod uit een hatchback, een stationwagon en twee SUV-modellen. De iconische Impreza-modellijn (sedan, stationwagen en/of hatchback, afhankelijk van modelgeneratie) wordt vanwege teruglopende verkoop niet meer in Nederland geleverd. Wel is er de Subaru XV (hatchback), de offroad-versie van de Impreza hatchback. Daarboven staat de Forester, een wereldwijd zeer succesvolle en relatief compacte SUV. Ook de Outback is een bekende naam, die nog altijd hoort bij een ruime stationwagen. Eerdere versies van deze auto zijn beter bekend als de Legacy. Al deze modellen zijn in Subaru-traditie voorzien van vierwielaandrijving en boxermotoren. Ook Subaru moet met de tijd mee en levert sinds 2022 de Solterra, een volledig elektrisch SUV-model.

Model Carrosserievarianten Aandrijving Cilinderinhoud Vermogen Leeggewicht
XV 5-drs. hatchback Benzine 1,6-2,0 l 84-110 kW (114-150 pk) 1.400-1.554 kg
Forester 5-drs. SUV Benzine 2,0 l 110 kW (150 pk) 1.631-1.660 kg
Outback 5-drs. stationwagon Benzine 2,5 l 124 kW (169 pk) 1.641-1.647 kg
Solterra 5-drs. SUV Elektrisch - 160 kW (218 pk) 2.010-2.035 kg

subaru-outback-front

Prijzen

Nieuwprijzen

De combinatie van vierwielaandrijving en boxermotoren maakt Subaru vrijwel uniek en is een van de redenen dat het merk zo’n trouwe schare klanten heeft. In Europa vooral in de Alpenlanden, waar de vierwielaandrijving goed tot zijn recht komt. Een nadeel van deze aandrijflijn is het relatief hoge verbruik, wat er ook voor zorgt dat de overheid een hoge bpm (aanschafbelasting) voor de modellen rekent. Dat maakt Subaru in Nederland een duur merk. Bij de volledig elektrische Solterra is de bpm niet van toepassing, maar daar is het de relatief nieuwe elektrotechniek die de prijs opdrijft.

Model Vanafprijs (2023)
XV 54.700 euro
Forester 59.795 euro
Outback 63.450 euro
Solterra 56.395 euro

Prijzen voor occasions

Voor de invoering van de bpm was Subaru ook in Nederland een populair merk, wat ervoor zorgt dat het aanbod Subaru occasions best ruim is. Wat een Subaru occasion kost, is sterk afhankelijk van het specifieke model en de uitvoering. De heel compacte Subaru Justy is altijd wel goed voor betaalbaar vervoer. Al voor ruim onder de 1.000 euro kan je er een vinden en de prijzen lopen zelfs voor nette exemplaren niet veel meer op dan tot 5.000 euro. Een populair model zoals de Impreza is te vinden vanaf zo’n 2.500 euro voor een ‘gewone’ uitvoering met veel kilometers tot liefst 80.000 euro voor een goed bewaard gebleven WRX STi in originele staat. Een Subaru Forester of Legacy/Outback is te vinden vanaf 2.000 euro. Daarmee zijn het occasions die best veel voor weinig bieden.

Subaru’s staan bekend als zeer degelijke auto’s. Zolang het onderhoud goed is uitgevoerd, hoeven hoge kilometerstanden dus zeker geen probleem te zijn. Wel moet je het hogere verbruik voor lief nemen, net als de wegenbelasting die vaak hoger dan gemiddeld is. De kenmerkende vierwielaandrijving zorgt namelijk voor een hoger wagengewicht. Dat je voor relatief weinig geld een goed exemplaar kunt vinden, maakt echter een hoop goed.

subaru-forester-e-boxer-front

Alternatieven

De combinatie van vierwielaandrijving en boxermotor vind je bij weinig tot geen andere merken. Toch zijn er genoeg alternatieven voor een Subaru te bedenken, zeker wanneer je verder kijkt dan de aandrijflijn. De tegenhanger van de iconische Subaru Impreza is bijvoorbeeld de Mitsubishi Lancer. Verder bieden de andere Japanse merken Nissan en Toyota ook genoeg modellen die een directe concurrent vormen voor de modellen van Subaru. Uiteindelijk is het middensegment voor hatchbacks, stationwagens en SUV’s altijd populair geweest en daarmee druk bevochten qua aanbieders. Onder de streep zijn de andere Japanse merken de meest directe concurrent, omdat ook zij bekend staan als zeer betrouwbaar.

Gaat het je om de praktische eigenschappen en/of het bieden van veel voor weinig, kijk dan ook eens bij Hyundai en Kia, of de Europese merken Citroën, Opel, Peugeot en Renault. Vind je vooral de luxe aan boord en/of de rijeigenschappen belangrijk, dan komen de duurdere Duitse merken zoals BMW, Audi en Mercedes-Benz in beeld. Vergeleken met recente Subaru occasions is dat ook dezelfde prijsklasse. Hebben de offroad-eigenschappen voor jou prioriteit, kijk dan vooral ook eens bij de andere typische offroad-merken zoals Jeep en Land Rover.

FAQ

Waarom zijn Subaru’s zo duur?
Nieuwe Subaru’s zijn vooral zo duur vanwege een groot bedrag bpm (aanschafbelasting) bovenop de nieuwprijs van de fabrikant. De bpm is van zichzelf al een hoog bedrag, maar valt bij Subaru extra hoog uit vanwege het relatief hoge verbruik en daarmee de relatief hoge emissie van de auto’s.
Waar komt Subaru vandaan?
Subaru is een Japanse autofabrikant en is nog altijd in dat land gevestigd.
Is Subaru een goed merk?
De auto’s van Subaru zijn relatief duur in aanschaf en/of gebruik, maar voor de rest zijn er weinig argumenten tegen het merk. Subaru staat bekend om zijn robuuste modellen en scoort regelmatig goed in de betrouwbaarheidsstatistieken.
Wat maakt Subaru speciaal?
Subaru voorziet (bijna) al zijn modellen standaard voor vierwielaandrijving en een boxermotor. Dat is een combinatie die bij bijna geen ander merk voorkomt. Sowieso zijn er maar weinig merken die gebruikmaken van boxermotoren. Ook was Subaru een van de eerste autofabrikanten die vierwielaangedreven versies aanbod van zijn modellen, ook als het geen typische terreinwagens waren.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Het actuele (2023) Subaru-modelaanbod bestaat uit de: