VW Golf Cabrio - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De VW Golf Cabrio: van klassieker tot nieuwe oplage

Bij de ontwikkeling van de open versie van de VW Kever werkte autoconcern Volkswagen uit Wolfsburg al samen met constructeur Karmann uit Osnabrück, die de VW Kever Cabrio tot 1980 produceerde. Het lag dan ook voor de hand dat VW voor het ontwerpen van een open variant van de VW Golf, die in 1974 geïntroduceerd werd, weer een samenwerking met cabrioletspecialist Karmann aanging. Zo’n vijf jaar na het verschijnen van het compacte model VW Golf had Karmann de eerste VW Golf Cabrio gereed om in serieproductie te nemen. Deze werd vervolgens van 1972 tot 2002 in twee modelgeneraties geproduceerd. Het duurde vervolgens bijna tien jaar voordat in 2011 de productie van een nieuwe generatie van de VW Golf Cabriolet van start ging in de Karmann-fabriekshallen, die inmiddels door Volkswagen over waren genomen.

De eerste generaties van de VW Golf Cabriolets 1979 - 2002

De tot 1992 gebouwde eerste generatie van de VW Golf Cabrio was ondanks een modelwisseling bij de compacte sedan, gedurende de gehele bouwperiode gebaseerd op de VW Golf I. Pas in 1993 presenteerden Volkswagen en Karmann een nieuwe VW Golf Cabrio, die tot 2002 in de collectie bleef en nu op de Golf III gebaseerd was. Een belangrijk kenmerk van de eerste twee cabrioletgeneraties van de VW Golf was de karakteristieke rolbeugel die bij het openen van het stoffen dak het silhouet van de cabrio bepaalde en die voor de veiligheid van de inzittenden zorgde. Vanaf midden jaren ’90 was de VW Golf Cabriolet ook als turbodiesel met een vermogen van 85 kW (115 pk) verkrijgbaar.

Klassieke cabriolijnen voor de VW Golf cabrio vanaf 2011

Er werd lang over gediscussieerd en vanwege de insolventie van carrosseriebouwer Karmann kwam het productietechnisch gezien op losse schroeven te staan, maar het Volkswagenconcern bracht in 2011 in eigen regie een nieuwe oplage van de VW Golf Cabrio op de markt. De basis hiervoor vormde de zesde generatie van de VW Golf, wat de ingenieurs nu de mogelijkheid gaf een open versie zonder rolbeugel te ontwikkelen. De nieuwe VW Golf Cabrio beschikte voortaan over de automatische veiligheidssystemen die tegenwoordig al lang typisch zijn voor deze klasse. Voor het dak koos VW voor de traditionele oplossing: ook de nieuwe oplage van de VW Golf Cabrio werd uitgerust met een textieldak. Dit dak kan men met één druk op de knop binnen circa tien seconden neer laten zakken in het vak achter de achterste zitplaatsen.

Het motorenaanbod voor de nieuwe VW Golf Cabrio

Het basismodel van de nieuwe generatie van de VW Golf Cabriolet werd uitgerust met een 1,2 liter benzinemotor met een vermogen van 77 kW (105 pk), waarvan eveneens een speciale variant met start-stopsysteem verkrijgbaar is. In deze verbruiksgunstigere versie consumeert de VW Golf Cabrio gemiddeld 5,7 liter brandstof (132 g/km CO2). Het benzine-topmodel werd uitgerust met een 1,4 liter motor met een vermogen van 118 kW (160 pk). Net als in de eerste generaties van de VW Golf Cabrio is ook het nieuwe model weer als diesel verkrijgbaar. De dieselmotor met een vermogen van 77 kW (105 pk) komt in de BlueMotion-versie met milieutechniek op een gecombineerd brandstofverbruik van 4,4 liter (117 g/km CO2).
Mehr anzeigen