Lasten Transporter

De Volkswagen LT is een Bedrijfswagen die door Volkswagen voor het eerst werd geproduceerd in 1974 en dit onder de benaming LT1. In 1996 werd de LT1 dan opgevolgd door de LT2, die samen met Mercedes werd ontwikkeld. Tenslotte werd in 2006 de Volkswagen Crafter onder de doopvont gehouden, eveneens het product van een samenwerking met Mercedes. LT is de afkorting voor ‘lasten transporter’. Achter de twee letters staat een numerieke aanduiding die de toegestane maximummassa van de wagen aangeeft. Een LT 35 heeft dus bijvoorbeeld een toegestane maximummassa van ongeveer 3,5 ton. De Volkswagen Transporter bestaat in verschillende uitvoeringen zoals de open of gesloten bestelwagen, de bus, de pick-up en de chassiscabine. Ook is hij verkrijgbaar met verschillende wielbasissen.

Motor

De eerste LT had slechts een lijnmotor met 4 cilinders. Deze motor, identiek aan degene van de Audi 100, had een inhoud van 2.0 liter bij 55 kW. De LT is in feite de grotere broer van de Volkswagen Transporter, iets wat erg opvalt bij de Transporter T3. De komst van de Volkswagen LT luidde ook het einde in van de luchtgekoelde motoren die achterin geplaatst werden. Vanaf 1983 werd de LT1 alleen nog maar uitgerust met benzine- en dieselmotoren met 6 cilinders en bij 55 kW of 75 kW. De productie van de LT1 stopte in 1995 en in 1996 werd de LT2 geboren. Dit was meteen ook goed voor de komst van een aantal nieuwe motoren. Er was nog altijd keuze uit benzine- en dieselmotoren: 4-cilinder benzine en diesel, 5-cilinder diesel, 4-cilinder turbodiesel en 5-cilinder turbodiesel.

Uiterlijk

Door de jaren heen werden er wat aanpassingen gedaan aan het ‘uiterlijk’ van de Volkswagen LT. Midden jaren ’80 werden de ronde koplampen bedankt voor bewezen diensten en vervangen door rechthoekige. Bij het laatste model werd de grillpartij vooraan op de carrosserie gemonteerd. Ook werden de bumpers iets dikker en de achterlichten kregen een extra rand in kunststof. Door deze aanpassingen zag de Volkswagen LT er meteen een stuk jonger uit. Omdat Volkswagen gekantelde motoren ging gebruiken, moest ook de cabine aangepast worden. Door het gebruik van een lage motorkap was er een hoogteverschil van 15 à 20 centimeter. Dit maakte dat er een zogenaamd bijrijdersbankje geïnstalleerd kon worden. Gelijktijdig kreeg de Volkswagen LT ook een nieuw dashboard. Het werd rechthoekig in plaats van rond, met duidelijkere en meer uitgebreide meters en controlelampjes.
Naar boven