Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-ulysse-l-01.jpg

Fiat Ulysse

1 / 4
fiat-ulysse-l-01.jpg
fiat-ulysse-l-02.jpg
fiat-ulysse-l-03.jpg
fiat-ulysse-l-04.jpg

Sterke punten

  • Ideale auto voor grote gezinnen
  • Ergonomisch, comfortabel
  • Zeldzaam, maar voordelig als occasion

Zwakke punten

  • Verwarming
  • Vrij saai, weinig onderscheidend
  • Slechte voetgangersbescherming

Fiat Ulysse : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Ulysse, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat Ulysse: Ruimte voor vijf, zes en zelfs zeven personen

Fiat lanceert in 1994 de Ulysse, een grote MPV. In 2002 brengt Fiat de tweede generatie op de markt en in 2022 de derde. Die laatste is niet meer zozeer een MPV, maar een elektrisch personenbusje en een kloon van de Stellantis-broertjes Opel Zafira Life, Citroën Spacetourer en Peugeot Traveller. Lees meer.

Interesse in een Fiat Ulysse

Fiat Ulysse occasions
Fiat Ulysse nieuwe auto's
Fiat Ulysse dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Fiat Ulysse is zeer geschikt voor grote gezinnen – of veel vrienden
  • Comfortabel interieur maakt de Ulysse geschikt voor lange reizen
  • Zeldzame auto, maar mede daardoor vrij voordelig als occasion
  • Veilig: Euro NCAP-score van vijf sterren

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste Fiat Ulysse is het product van de samenwerking van Fiat en Peugeot – de Ulysse is er daarom ook als Peugeot 806, Citroën Évasion en Lancia Zeta. De motoren – allemaal viercilinders – zijn afkomstig van het Peugeot-concern. De benzinemotoren hebben een cilinderinhoud van 1.761 en 1.998 cm3 (de laatste ook met turbo), vermogens van 74 tot 108 kW (100-147 pk), koppel tussen 147 en 270 Nm. De turbodiesels meten tussen de 1.905 en 2.088 cm3, met vermogens van 66 tot 80 kW (90-109 pk). Het koppel loopt op van 196 tot 270 Nm. Alle versies zijn voorzien van voorwielaandrijving in combinatie met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, alleen de 2.0 16V is er ook met een viertrapsautomaat.

Ook de tweede generatie van de Fiat Ulysse komt volgens hetzelfde recept voort uit samenwerking met Peugeot – zijn nieuwe broers heten Peugeot 807, Citroën C8 en Lancia Phedra. Ook nu wordt de Fiat weer door Peugeots benzine- en dieselmotoren aangedreven. Bij de benzinemotoren is keuze uit een 1.998 cm3 viercilinder zestienklepper met 100 kW (136 pk) en 190 Nm trekkracht, en een 2.946 cm3 V6-motor met 150 kW (204 pk) en 285 Nm. De eerste is er met handmatig te bedienen vijfversnellingsbak en beide met een viertrapsautomaat. Bij de turbodiesels is er keuze uit 1.997 en 2.179 cm3 viercilinders met vermogens van 74 tot 125 kW (110-170 pk). Het koppel loopt op van 270 tot 370 Nm. Een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak is standaard, behalve voor de sterkste versie, de 2.2 Multijet Bi-Turbo, die is voorzien van een zesbak. De minst sterke diesel is optioneel met een viertrapsautomaat geleverd.

Sinds 2022 is de Fiat Ulysse terug, nu volledig elektrisch als E-Ulysse en meer als personenbusje dan MPV. Maar hij is nog niet in Nederland geleverd. Met de fusie van Fiat Chrysler Automobiles en Groupe PSA tot de Stellantis Group verschijnen bepaalde modellen onder meerdere merknamen. De Fiat E-Ulysse is een kloon van de Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller, Opel Zafira Life en de Toyota Proace Verso. De elektromotor heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en een accupakket van 50 of 75 kWh.

Afmetingen

De eerste generatie van de Fiat Ulysse is een kleine vierenhalve meter lang, de tweede generatie vanaf 2002 meet 4,75 meter, maar de wielbasis van beide is gelijk. Ook de breedte en hoogte ontlopen elkaar niet veel. Opvallend is dat de variabele bagageruimte van de oude Ulysse net wat groter is dan die van de nieuwere.

De belangrijkste specificaties op een rij

Fiat Ulysse
Marktintroductie 1994 (2002)
Lengte x breedte x hoogte 4,45 x 1,83 x 1,71 m (4,75 x 1,86 x 1,75 m)
Wielbasis 2,82 m
Inhoud bagageruimte 340-3.300 l (324-2.948 l)
Ledig gewicht 1.420-1.587 kg (1.545-1.759 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht 2.085-2.385 kg (2.380-2.540 kg)
Cilinderinhoud 1.761-2.088 cm3 (1.998-2.946 cm3)
Vermogen 66-108 kW (90-147 pk) (74-150 kW (110-204 pk)
Koppel 147-270 Nm (190-370 Nm)
Topsnelheid 160-195 km/u (167-205 km/u)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,1-15,1 sec (10,2-15,1 sec)
Tankinhoud 80 l
Verbruik 6,8-11,1 l/100 km (7,0-11,5 l/100 km)
CO₂-uitstoot 182-246 g/km (186-275 g/km)

Varianten

De Fiat Ulysse is er in feite in drie generaties, die van 1994, die van 2002 tot 2007 en de nog niet in Nederland geleverde E-Ulysse.

Beide generaties van de Fiat Ulysse zijn er in vier uitvoeringen – in oplopende uitgebreidheid van de uitrusting – L (alleen in combinatie met de 1,8-liter basismotor), S, EL en HL (alleen met de tweeliter turbobenzinemotor). De tweede generatie van de Ulysse is er als Active, Dynamic, Emotion en Admiral.

Prijzen

In 1994 verschijnt de Fiat Ulysse met tweelitermotoren voor prijzen vanaf een kleine 25.000 euro. Met de 1,8-litermotor daalt de vanafprijs naar 22.500 euro. Door de jaren heen lopen de prijzen op tot bijna 33.000 euro. De tweede generatie van de Fiat Ulysse zit nieuw tussen de 31.500 en 42.250 euro.

Als je specifiek een Fiat Ulysse als occasion wilt aanschaffen, dan is de keuze heel beperkt. Maar voor minder dan 2.500 euro worden ze al aangeboden. Je kunt ook kijken naar de broertjes van Lancia (vanaf 2.250 euro), Peugeot (vanaf 3.500 euro) en Citroën (vanaf 1.500 euro).

Design

Buitenkant

De Fiat Ulysse is – net als de versies van Lancia, Peugeot en Citroën – een traditionele, wat grotere MPV. De motorkap gaat vrijwel naadloos over in de voorruit en het vlakke dak loopt door tot aan de verticale achterzijde. Niets opzienbarends dus, of het moeten de verticale portiergrepen zijn – vooral voor de schuifdeuren is dat een praktisch detail. Ze staan broederlijk naast elkaar aan weerszijden van de Ulysse van de eerste generatie. Die van de tweede generatie zijn horizontaal geplaatst en sluiten als één geheel op elkaar aan – ook een fraaie oplossing.

Binnenkant

Ook aan de binnenkant is de Fiat geheel gelijk aan de equivalenten van Peugeot en Citroën. De MPV is geleverd met vijf, zes en zelfs zeven zitplaatsen. En terwijl de eerste generatie een vrij traditioneel dashboard heeft, is de tweede generatie voorzien van een dashboard waarin het instrumentarium in het midden is geplaatst – dat was toen een beetje mode.

Veiligheid

De eerste generatie van de Fiat Ulysse komt niet voor in de resultaten van Euro NCAP. ABS is vóór de facelift van 1998 een optie, net als een passagiersairbag, maar een bestuurdersairbag is standaard.

Ook de tweede generatie van de Ulysse komt niet voor, maar tweelingbroer Peugeot 807 wél en die scoort het maximum van vijf sterren. De Fiat Ulysse is standaard voorzien van ABS, remkrachtverdeling en remassistent, stabiliteitsregeling is voor bepaalde versies een optie, voor andere is die standaard. Voor-, zij- (voorin) en gordijnairbags zijn ook standaard.

Alternatieven

Alternatieven voor de Fiat Ulysse zijn natuurlijk de Lancia Phedra, de Peugeot 806 en 807 en de Citroën Évasion. Maar óók de Renault Espace, de Ford Galaxy, de Volkswagen Sharan en de SEAT Alhambra. Misschien ben je ook geïnteresseerd in de Lancia of Chrysler Voyager … Er is volop keuze als het gaat om grotere MPV’s.

FAQ

Is de Fiat Ulysse een betrouwbare auto?
In het algemeen is een goed onderhouden Fiat Ulysse – net als zijn broertjes van Peugeot, Citroën en Lancia – een betrouwbare auto. Wel hebben deze auto zwakke punten, zoals kwetsbare deurgrepen en storingen in de elektronica. Controleer ook altijd de staat van de draagarmen, want die vervangen is kostbaar. En het schuim van de stoelen verpulvert in de loop der tijd.
Wat betekent JTD bij sommige dieselvarianten?
JTD staat voor UniJet Turbo Diesel. De dieselbrandstof verbrandt dankzij de inspuiting beter en er zijn minder trillingen in vergelijking met andere dieselmotoren. Latere motorgeneraties heten Multijet en Multijet II.
Hoeveel passagiers kunnen er in de Fiat Ulysse plaatsnemen?
De Ulysse heeft een flexibel interieur en biedt afgezien van de bestuurder plaats aan één tot zes passagiers. Alle stoelen in de Ulysse zijn individueel te verwijderen.

Beoordelingen voor Fiat Ulysse

13 Beoordelingen

4,2