- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Sharan



Sterke punten
- Veel binnenruimte-
- Zuinige motoren
- Praktische schuifdeuren
Zwakke punten
- Te lange optielijst
- Opletten met TSI-motoren
- Niet meer in productie
Volkswagen Sharan : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Sharan, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volkswagen Sharan
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Rijtesten: Volkswagen Tiguan – Conceptstudie

Is de Volkswagen Golf 8 nog steeds een allemansvriend?

Review Volkswagen Golf R: de sterkste Golf ooit in 5 vragen

Test occasion: Volkswagen Golf VI – Occasion videotest Volkswagen Golf VI

Review Volkswagen Tiguan: de bestverkochte Volkswagen ter wereld
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Aan boord van de Volkswagen Sharan is plaats voor 7 personen, zelfs de derde zitrij is toegankelijk voor volwassenen dankzij de flexibele indeling van de zitplaatsen.
- De tweede generatie Sharan is ook een stuk praktischer dan zijn voorganger, niet alleen door zijn grotere formaat, maar vooral door twee schuifdeuren en volledig neerklapbare zetels, die voor een vlakke laadvloer zorgen.
- Onder de motorkap zitten de moderne turbomotoren van Volkswagen, die voor redelijke prestaties in combinatie met een relatief laag verbruik zorgen. Na de facelift van 2015 werden alle motoren voor Euro 6 gebruik aangepast.
- De Sharan kon naar wens worden aangekleed, met op de meest luxueuze versies zelfs een volledig lederen interieur.
- Volkswagen had met deze Sharan als doel een weggedrag dat vergelijkbaar is met de Passat te halen. Hoewel je nog duidelijk een verschil voelt, heb je achter het stuur niets te klagen qua stabiliteit en ook het lawaai blijft binnen de perken.
Belangrijke gegevens
Motoren
De Volkswagen Sharan was in de laatste generatie (2015-2019) leverbaar met 4 motorversies: een 1.4 TSI-benzinemotor van 150 pk, een 2.0 TSI van 200 pk en een 2.0 TDI-dieselmotor van 150 of 185. De 1.4 TSI is echter een motor die nogal last heeft van kettingproblemen en andere betrouwbaarheid issues. Het is dus beter om voor een later model te kiezen met deze motor. Een handgeschakelde zesbak was standaard, optioneel kon je kiezen voor een DSG-automaat met dubbele koppeling en zes versnellingen. Vierwielaandrijving was optioneel leverbaar op de krachtigste dieselmotoren.
Afmetingen
De tweede generatie Volkswagen Sharan werd een stuk groter dan zijn voorganger: 4,85 meter lang (+ 22 cm), 1,92 meter breed (+ 9,2 cm) en 1,72 meter hoog (- 1,2 cm). Het gewicht bleef wel min of meer hetzelfde. Dit zorgde voor meer binnenruimte, en gaf de Sharan bovendien de mogelijkheid om een vlakke laadvloer te verkrijgen zonder de stoelen te moeten verwijderen. De koffer is 267 liter groot met alle 7 zitplaatsen overeind, 809 liter met 5 zitplaatsen en 2.430 liter met alle stoelen neergeklapt.
Aan boord had je ook de nodige flexibiliteit, met een verschuifbare achterbank en de mogelijkheid om te kiezen tussen 7 zitplaatsen, of 6 zitplaatsen met twee comfortzetels op de tweede zitrij. Tenslotte kan je ook een flinke aanhangwagen trekken met de Sharan: het maximale trekgewicht ligt tussen de 1,8 en 2,2 ton, afhankelijk van de motor.
Uitvoeringen
De instapversie van de Volkswagen Sharan was de Easyline, met daarboven de Trendline, de Comfortline en de Highline. Na de facelift werd het aanbod versimpeld en had je enkel nog de Comfortline en de Highline. Ook de duurste versies hadden echter nog een lange optielijst, waarmee de prijs flink kon worden opgeschroefd.
Prijzen
De Volkswagen Sharan is niet meer in productie en is dus ook niet meer nieuw te bestellen. Nieuw betaalde je zo’n 36.000 euro voor een instapmodel, tot wel 60.000 euro voor een goed uitgerust exemplaar met een krachtigere motor.
Op de occasionmarkt vind je een tweede generatie Sharan vanaf ongeveer 8.000 euro, dit zijn vroege exemplaren met een dieselmotor en een (zeer) hoge kilometerstand. Pas bij zo’n 14.000 euro vind je exemplaren met een lagere kilometerstand. Voor 17.000 euro heb je een Highline met meer opties en een automaat. De benzinemotoren zijn veel zeldzamer en werden pas populair in de laatste modeljaren, toen diesel aan populariteit verloor, en kosten minstens 27.000 euro.
Design
Exterieur
De nieuwere Sharan was niet langer gebaseerd op hetzelfde platform als de Ford Galaxy en kreeg dus meer een eigen design, dat in lijn lag met het familiegezicht van de Passat, Touran en de latere Golf Sportsvan. Wel was er nog steeds een technisch identieke Seat Alhambra, die maar heel lichtjes afweek qua uiterlijk. In 2015 werd een facelift doorgevoerd die eigenlijk bijna niets veranderde aan het uiterlijk: een nieuwe LED-lichtsignatuur in de achterlichten was het grootste verschil.
Interieur
Aan boord is het design ook typisch Volkswagen, met een dashboard dat bijna identiek is aan dat van de Passat uit die tijd. Je zit wel hoger en natuurlijk is er veel meer binnenruimte voor handen, met 5, 6 of 7 zitplaatsen en een gigantische koffer als de achterzetels zijn neergeklapt. De facelift van 2015 bracht hier wel enige verandering met zich mee, het stuur is nieuw en heeft nu de bediening van de cruise control geïntegreerd, terwijl het infotainmentsysteem ook een generatie nieuwer werd en zelfs Android Auto en Apple CarPlay ondersteunt. Het sfeertje aan boord varieert van saai maar degelijk in de basisversie tot redelijk luxueus in de hogere uitrustingsniveaus.
Veiligheid
De Sharan werd nog in 2019, kort voor zijn exit uit het Volkswagen gamma, getest door Euro NCAP en haalde 4 sterren. De bescherming van volwassen inzittenden en kinderen aan boord blijft goed, maar de bescherming van voetgangers en de aanwezige veiligheidssystemen liepen achter vanwege de leeftijd van het model, al bracht de facelift onder meer een dodehoek-monitor met zich mee.
Alternatieven
Een rechtstreeks alternatief voor de Volkswagen Sharan is zijn technisch identieke neef, de Seat Alhambra, die vooral qua uitrusting wat verschilt. Verder is de Ford Galaxy vergelijkbaar, die sinds deze generatie niet meer verwant is aan de VW en de Seat. Inmiddels is de klassieke MPV zo goed als uitgestorven en moet je voor een ludospace zoals de Citroën Berlingo, een busje zoals de Volkswagen Caddy of een SUV zoals de Skoda Kodiaq gaan om zeven zitplaatsen te krijgen in een auto met aangenaam rijgedrag.