Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
seat-ibiza-front

SEAT Ibiza

1 / 4
seat-ibiza-front
seat-ibiza-side
seat-ibiza-side
seat-ibiza-back

Sterke punten

  • Zuinige motoren
  • Stijlvol design
  • Frivool interieur

Zwakke punten

  • Motoren zijn niet bijzonder krachtig
  • Hard onderstel
  • Instapversie heeft geen airco

SEAT Ibiza : een overzicht

4,5 (317 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de SEAT Ibiza, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Seat Ibiza: veel waar voor je geld

De Ibiza is het bestverkochte model van het Spaanse merk Seat. De compacte hatchback weet al jaren de Nederlandse kopers te overtuigen met zijn uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Seat bracht meerdere generaties op de markt. De vijfde generatie is er sinds 2017. Lees verder

Interesse in een SEAT Ibiza

SEAT Ibiza occasions
SEAT Ibiza nieuwe auto's
SEAT Ibiza dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Verkrijgbaar met reeks efficiënte benzinemotoren
  • Ruim occasionaanbod
  • Ook te bestellen met zeer gebruiksvriendelijke DSG-automaat
  • Verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en keuze uit veel opties

Technische gegevens

Motorisatie

Seat heeft het motorengamma van de Ibiza beperkt. Waar de Ibiza voorheen ook nog leverbaar was met een zeer zuinige dieselmotor, is de Ibiza nieuw alleen nog leverbaar met benzinemotoren. De instapversie van de Ibiza wordt geleverd met een 1,0-liter MPI-benzinemotor met 59 kW (80 pk). De driecilinder turbomotor is enkel leverbaar in combinatie met een handgeschakelde vijfbak.

Voor wie meer vermogen wil, is er de Seat Ibiza met een 1,0-liter EcoTSI aandrijflijn met 70 kW (95 pk). Ook deze versie is enkel met een handgeschakelde vijfbak te verkrijgen. Dezelfde driecilindermotor is ook leverbaar met een vermogen van 81 kW (110 pk), altijd in combinatie met een automatische DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven versnellingen.

De krachtigste Seat Ibiza beschikt over een 1,5-liter TSI-benzinemotor met vier cilinders en een vermogen van 110 kW (150 pk). Ook deze versie van de Ibiza heeft altijd een DSG-automaat met dubbele koppeling. Deze versie is echter geschrapt bij de facelift van 2022. Seat biedt geen geëlektrificeerde aandrijflijnen voor de Ibiza.

Afmetingen

De vijfde generatie van de Seat Ibiza is 4,05 m lang en 1,78 m breed. Verder is de Ibiza 1,44 m hoog en meet de wielbasis 2,56 m. De bagageruimte is met 355 liter zeker niet klein en met de achterbank neergeklapt komt de Ibiza zelfs tot 1.165 liter. Waar de Ibiza in voorgaande bouwjaren nog bestempeld kan worden als kleine hatchback, is de vijfde generatie uitgegroeid tot een volwaardige middenklasser. Sterker nog, de Ibiza is net zo groot als de eerste generatie Seat Leon.

De belangrijkste specificaties op een rij

Seat Ibiza
Marktintroductie 2017
Lengte, breedte, hoogte 4,05 m, 1,78 m, 1,44 m
Wielbasis 2,56 m
Inhoud bagageruimte 355 l
Ledig gewicht 1.011-1.131kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.630-1.720 kg
Cilinderinhoud 999-1.498 cm3
Vermogen 59 kW (80 pk) - 110 kW (150 pk)
Koppel 93 Nm - 250 Nm
Topsnelheid 170-216 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,1-15,3 sec
Tankinhoud/batterijcapaciteit 40 l
Verbruik 5-5,2 l/100 km
CO₂-uitstoot/Actieradius 119-120 g/km

Varianten

De Seat Ibiza van de vijfde generatie is er louter als vijfdeurs. Vorige generaties waren wel beschikbaar in andere carrosserievormen. Zo was er bijvoorbeeld een driedeurs hatchback verkrijgbaar evenals een stationwagen variant. De vijfde generatie heeft dus vijf deuren, iets waar de meeste klanten juist behoefte aan hebben.

De Ibiza is er in meerdere uitvoeringen: Reference, Style. Style Business Connect, FR, FR Business Connect en FR Plus Connect. De basisuitvoering (Reference) is behoorlijk basaal. Zo wordt hij bijvoorbeeld geleverd zonder airco en heeft hij ook geen in hoogte verstelbare stoelen, elektrische ramen achter en middenarmsteun. Verder staat hij op 15-inch stalen velgen met wieldoppen. Overigens heeft de auto wel standaard led-verlichting, in de carrosseriekleur gespoten spiegelkappen, USB-aansluitingen en DAB+ radio.

De sportiefste uitvoering is de Seat Ibiza FR. Hoewel de sportiviteit zich beperkt tot het uiterlijk, is het wel de meest leuke Ibiza om te zien. Zo krijg je sportief vormgegeven bumpers en velgen, speciale stoelen en zwarte hemelbekleding.

De meest rijke uitrusting is de Seat Ibiza FR Plus Connect. Deze uitvoering biedt onder meer 17-inch lichtmetalen velgen, speciale signatuur voor de led-verlichting, suède-look bekleding, multimediasysteem met Apple Carplay en Android Auto, Keyless Entry & Go, Virtual Cockpit instrumentencluster, regensensor en achteruitrijcamera.

Ook bracht Seat in 2023 een speciale, gelimiteerde versie van de Seat Ibiza, genaamd de 4.OH! Deze versie is alleen bestemd voor de Nederlandse markt om te vieren dat Seat al 40 jaar verkocht wordt in Nederland. De speciale versie valt op door zwarte accenten in het exterieur, verwarmbare voorstoelen, groot infotainmentscherm en cruise control.

Prijzen

Prijzen voor de Seat Ibiza beginnen bij 21.950 euro voor de basisuitvoering Reference met 1,0-liter MPI-benzinemotor. Daarmee is de Seat Ibiza één van de goedkoopste auto’s in het segment. Daartegenover staat uiteraard de relatief karige uitrusting. De Ibiza met 1,0-liter EcoTSI is er vanaf circa 25.000 euro. Een Ibiza met automaat kost minimaal 32.300 euro. Het inmiddels niet meer leverbare topmodel, de 1,5-liter TSI, stond in de prijslijst voor minimaal 31.000 euro.

De Seat Ibiza is een populaire auto. Niet alleen als eerste auto voor jonge mensen die net hun rijbewijs hebben gehaald. Maar ook kleine gezinnen kunnen met een beetje passen en meten goed overweg met de Ibiza. De hatchback is populair vanwege zijn betaalbaarheid en relatief lage kosten om er mee te rijden. Het aanbod Seat Ibiza’s op de occassionmarkt is ruim. Je kunt al een Ibiza kopen voor een paar duizend euro. Frisse, jonge exemplaren zijn nog relatief prijzig, aangezien er veel interesse is in auto’s van dit segment.

Design

Buitenkant

De Seat Ibiza is een leuke auto om te zien. Dat begint al met zijn strakke vormgeving waarmee hij een moderne uitstraling heeft. De led-verlichting aan de voorzijde – en achterzijde bij de hogere uitrustingsniveaus - accentueren dat moderne design. De Ibiza is er in diverse opvallende kleuren, die het design nog beter tot zijn recht laten komen, en met verschillende soorten wielen.

Binnenkant

Vooral in de Seat Ibiza-versies met een rijkere uitrusting kom je als bestuurder niets tekort. Het meest in het oog springend is de Virtual Cockpit, het digitale instrumentencluster voor de neus van de bestuurder. De layout van het scherm is helemaal naar wens aan te passen. Centraal in het dashboard is (vanaf de Style-uitvoering) een digitaal touchscreen te vinden. Via het scherm bedien je bijvoorbeeld het infotainment en de navigatie.

Verder zijn er diverse opties om het interieur naar eigen smaak samen te stellen. Van de kleur rondom de ventilatieroosters tot aan de bekleding van de stoelen. Een glazen panoramadak is enkel leverbaar op de FR Plus Connect, evenals Keyless Entry & Go en draadloze telefoonlader.

seat-ibiza-interior seat-ibiza-seats

Veiligheid

De vijfde generatie van de Seat Ibiza kreeg in 2017 vijf sterren voor veiligheid in de Euro NCAP-crashtest. De Ibiza is dan ook standaard voorzien van een omvangrijke passieve veiligheidsuitrusting. Actieve veiligheidsfeatures zijn onder meer met Afstandscontrolesysteem (Front Assist) met noodremfunctie, file assistent en Travel Assist. Andere zaken zijn de grootlichtassistent, Adaptive Cruise Control, verkeersbordenherkenning, Lane Assist en vermoeidheidsherkenning. Een groot deel van deze systemen is standaard bij hogere uitrustingsniveaus.

Alternatieven

Compacte auto’s in het B-segment blijven populair. Het aanbod is groot en daardoor zijn er genoeg alternatieven voor de Seat Ibiza. Denk aan de Ford Fiesta, Hyundai i20, of de concurrent uit eigen huis in de vorm van de Volkswagen Polo. Ook bij de Franse merken zijn alternatieven te vinden zoals de Renault Clio en de Peugeot 208 – die weer een Duits neefje heeft in de vorm van de Opel Corsa. Eigenlijk heeft elk groot merk wel een model in het B-segment dat een alternatief kan zijn voor de Seat Ibiza.

FAQ

Verkoopt Seat ook dieselversies van de Ibiza?
Seat verkoopt geen Ibiza’s met dieselmotoren meer. In het segment van de Seat Ibiza is er bijna geen vraag meer naar een aandrijving met een dieselmotor. Dit heeft er mee te maken dat de bpm op dit soort auto’s niet in verhouding staat met de aanschafprijs ervan. Daarom heeft ook Seat besloten geen dieselmotoren meer in de Ibiza te leveren. Oudere generaties met dieselmotoren zijn nog wel te vinden als occasion.
Is een Seat Ibiza met een TSI-motor betrouwbaar?
Er zijn veel (negatieve) verhalen te lezen over de TSI-motoren. Seat, onderdeel van de Volkswagen Group, levert ook deze motoren in de Ibiza. Bij normaal gebruik en het hanteren van de juiste onderhoudsintervallen moeten TSI-motoren niet onderdoen voor conventionele verbrandingsmotoren. Natuurlijk is het bij een occasion belangrijk dat het onderhoud goed is bijgehouden en dat het terug te vinden is in de onderhoudshistorie.