Ga naar hoofdinhoud
Charade 3-drs

Daihatsu

1 / 4
Charade 3-drs
daihatsu copen
Sirion 2
Terios

Daihatsu

Vind het model dat bij je past

Daihatsu is een oud bedrijf, maar pas sinds 1951 gebruikt het officieel de naam Daihatsu. In 1969 verscheen Daihatsu op de Nederlandse markt. Het staat bekend om zijn compacte stadsauto’s en was een betaalbaar alternatief in het A- en B-segment. Sinds 2013 is Daihatsu van de Europese markt verdwenen. Lees meer.

daihatsu-cuore-m-02
daihatsu-leeza-spider-m-03
daihatsu-miracab-m-04

Overzicht van de populairste Daihatsu modellen

Interesse in een Daihatsu

Daihatsu occasions

Bijzonderheden van het automerk Daihatsu

  • Japanse pionier is al sinds 1907 actief en is een van de oudste autofabrikanten van Japan, met wortels in productie van allerhande motoren
  • Gespecialiseerd in compacte voertuigen; eerst driewielers, later stadsauto’s en lichte SUV’s vormden jarenlang de kern van het merk
  • Daihatsu werkte sinds de jaren zestig samen met Toyota, sinds 2016 is het volledig overgenomen door dat concern
  • Daihatsu stond bekend om zijn lichte en zuinige benzineauto’s met lage onderhoudskosten

Historie Daihatsu

Daihatsu is oorspronkelijk geen auto- maar een motorenfabrikant. In maart 1907 richtten ingenieurs Yasanuga en Tsurumi in Osaka de Hatsudoki Seizo Corporation op. Aanvankelijk lag de focus op de productie van stationaire verbrandingsmotoren voor industrie, scheepvaart en spoorwegen. De onderneming bouwde in de jaren 20 van de vorige eeuw ook dieselmotoren voor vrachtauto’s en ontwierp stoommotoren voor de nationale spoorwegen.

Pas in de jaren 30 maakte Hatsudoki Seizo de stap naar gemotoriseerde voertuigen: als eerste waren dat driewielige transportmotorfietsen. De eerste echte hit kwam in 1930 met de Daihatsu Go, een driewieler met laadbak die in korte tijd 30% marktaandeel wist te behalen in Japan.

De Tweede Wereldoorlog onderbrak de productie. Maar na de oorlog pakte Daihatsu de draad weer op. In 1951 veranderde het bedrijf zijn naam officieel in Daihatsu Kōgyō. Dat jaar verscheen ook de eerste ‘personenauto’: de Bee, een coupé met drie wielen. De verkoop bleef steken op slechts driehonderd stuks. Meer succes volgde in 1957 met de Midget, een driewielige mini-bedrijfsauto die Daihatsu decennialang in productie heeft gehouden.

De eerste volwaardige vierwielige personenauto kwam in 1963: de Compagno. Daihatsu maakte van deze kleine sedan ook varianten als cabriolets, pick-ups en bestelauto’s. Dankzij het succes in Japan en de redelijk succesvolle export naar het Verenigd Koninkrijk – waar ze net als in Japan links rijden zodat de auto’s niet hoefden te worden omgebouwd – groeiden bij Daihatsu ook plannen voor een Europees avontuur.

In 1969 kwam Daihatsu voor het eerst naar Nederland. De Campagno werd in Nederland echter geen succes. Daihatsu verkocht maar een klein aantal auto’s en trok zich weer terug. Na de oliecrisis van 1973 en met hulp van Toyota kreeg het merk een nieuwe kans. Vanaf 1978 volgde een herintroductie met de Daihatsu Charmant – een sedan gebaseerd op de Toyota Corolla. In 1989 verscheen de Applause, maar Daihatsu werd geen gigantisch succes. Pas vanaf de jaren 90 kreeg Daihatsu een bescheiden voet aan de grond met modellen als de Charade, Cuore en Sirion.

Toch bleef grootschalig succes uit. In 2013 trok Toyota de stekker uit de Europese activiteiten van Daihatsu. De modellen voldeden moeilijk aan de steeds strengere Europese emissie-eisen, en het merk kon zich als kleine speler niet goed onderscheiden.

In 2016 nam Toyota het merk volledig over. In Japan is het sindsdien nog altijd actief, onder meer als producent van kei cars – ultracompacte stadsauto’s specifiek voor de Japanse markt – en kleine SUV’s.

Modellen en varianten

Daihatsu was in Nederland actief in het A- en B-segment en stond bekend om compacte stadsauto’s met zuinige benzinemotoren en lichte SUV’s. Elektrificatie heeft bij Hyundai in Europa nooit plaatsgevonden, al produceert Daihatsu in Japan inmiddels wel hybride en volledig elektrisch aangedreven modellen onder de Toyota-vlag.

De modellen van Daihatsu in Nederland waren vooral functioneel, goedkoop in de aanschaf, betrouwbaar en eenvoudig en voordelig in het onderhoud. Modellen als de Cuore, Charade, Sirion en de kleine SUV Terios zijn nog altijd redelijk populaire occasions.

Daihatsu Applause

Daihatsu Charade

Daihatsu Charmant

Daihatsu Copen

Daihatsu Cuore

Daihatsu Feroza

Daihatsu Gran Move

Daihatsu Materia

Daihatsu Move

Daihatsu Rocky

Daihatsu Sirion

Daihatsu Terios

Daihatsu Trevis

Daihatsu Valera

Daihatsu YRV

Model Carrosserie Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Leeggewicht
Applause Haychback, 5-deurs Benzine 1.6 73-77 kW (99-105 pk) 963-1.000 kg
Charade Hatchback 3/5-deurs Benzine 1,0 – 1,3 l 40–63 kW (55–86 pk) 750 – 890 kg
Charmant Sedan 4-deurs Benzine 1,3 – 1,6 790 – 930 kg
Copen Cabrio 2-deurs Benzine 0,7 – 1,3 l 47–64 kW (64–87 pk) 830 – 870 kg
Cuore Hatchback 3/5-deurs Benzine 0,8 – 1,0 l 22–51 kW (30–69 pk) 575 – 745 kg
Feroza SUV 3-deurs Benzine 1,6 l 63–70 kW (86–95 pk) 1.180 – 1.325 kg
Materia MPV 5-deurs Benzine 1,3 – 1,5 l 67–76 kW (91–103 pk) 1.000 – 1.075 kg
Move/Gran Move MPV 5-deurs Benzine 0,8 – 1,6 l 31–67 kW (42–91 pk) 720 – 995 kg
Rocky SUV 3/5-deurs Diesel/Benzine 2,0 – 2,8 l 54–67 kW (73–91 pk) 1.433 – 1.588 kg
Sirion Hatchback 5-deurs Benzine 1,0 – 1,,3 l 51–76 kW (70–103 pk) 865 – 970 kg
Terios SUV 5-deurs Benzine 1,3 – 1,5 l 63–75 kW (86–102 pk) 1.170 – 1.250 kg
Trevis Hatchback 5-deurs Benzine 1,0 l 43 kW (58 pk) 790 kg
Valera Sedan 4-deurs Benzine 1,5 l 66 kW (90 pk) 859 – 899 kg
YRV MPV 5-deurs Benzine 1,0 – 1,3 l 44–66 kW (60–90 pk) 847 – 902 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Omdat Daihatsu al sinds 2013 geen nieuwe modellen meer levert in Nederland – in Europa zelfs – zijn nieuwprijzen niet meer relevant. We kunnen wel de uitersten noemen. Historisch gezien lag de vanafprijs voor de oudste Daihatsu Charade en Cuore nog onder de 6.000 euro. Aan de andere kant van de schaal kostte een Feroza maximaal ruim 20.000 euro en een Rocky tot wel 36.000 euro. De recentste modellen – Materia, Copen, Terios en Sirion – kostten nieuw zo tussen de 16.000 en 30.000 euro.

Prijzen voor occasions

Sinds ongeveer 2013 zijn Daihatsu’s uitsluitend nog als occasion verkrijgbaar. Als je direct op de Daihatsu-occasionpagina op Autoscout24.nl kijkt, zie je dat je al voor zo’n honderd euro een Daihatsu op de kop kunt tikken, maar reken dan wel op schade. Het spreekt vanzelf dat de oude Cuores het goedkoopst zijn, met vraagprijzen vanaf een paar honderd euro. Voor maximaal 15.000 euro kun je echter ook een leuke gebruikte Copen kopen, een klein klassiekertje in de dop – uit Japan! Een regelrechte rariteit is de Daihatsu Taft, een echte terreinauto uit de vroege jaren 80 en dus voor de diehard fans.

Serieuzere auto’s als een Terios van vijftien jaar oud en met weinig kilometers vind je wel voor 12.000 euro. Verder geldt voor alle Daihatsu’s: hoe ouder des te lager de vraagprijs. Maar sowieso zijn Daihatsu’s eenvoudig te onderhouden, en relatief licht en zuinig.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een betaalbare stadsauto of compacte SUV kan ook kijken bij merken met een vergelijkbaar aanbod, veelal uit Japan en Korea:

Suzuki – vooral de Alto, Swift en SJ zijn aannemelijke alternatieven qua formaat en betrouwbaarheid. Wat denk je van de Cappuccino als alternatief voor het minuscule cabrioletje van Daihatsu, de Copen?

Toyota – uiteindelijk het moederbedrijf van Daihatsu, met modellen als de Aygo en de oude Yaris – en dan ook de andere twee van de drieling, de Citroën C1 en de Peugeot 107.

Hyundai – met de i10 en i20 als goed verkrijgbare alternatieven.

Kia – de Picanto en de Rio zijn populaire keuzes voor het A- en B-segment.

Mitsubishi – met de compacte, oude Colt.

Veelgestelde vragen

Waarom is Daihatsu gestopt in Nederland?
Daihatsu trok zich in 2013 terug uit Europa vanwege tegenvallende verkoopcijfers en hoge kosten van modelontwikkeling volgens Europese normen.
Zijn Daihatsu-onderdelen nog verkrijgbaar?
Ja, voor de meeste modellen zijn onderdelen nog goed te vinden, online via de Daihatsu-organisatie en gespecialiseerde dealers. Ook universele garages kunnen je dus nog helpen.
Wat zijn goede tweedehandsmodellen van Daihatsu?
Populaire keuzes zijn de Cuore vanwege zuinigheid, de Sirion als compacte alleskunner, de Terios als mini-SUV en de Copen voor wie iets bijzonders zoekt.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Speciaal

Meer details