hyundai-ioniq-5-front

Hyundai Ioniq 5

1 / 4
hyundai-ioniq-5-front
hyundai-ioniq-5-front
hyundai-ioniq-5-side
hyundai-ioniq-5-back

Sterke punten

  • Zeer ruim interieur met voldoende hoofd- en beenruimte
  • E-GMP-Platform biedt grote voordelen op het gebied van prestaties en rijbereik
  • Ultrasnel opladen dankzij 800 volt-systeem

Zwakke punten

  • Geen achterruitenwisser
  • Stuurwiel ontneemt voor een deel het zicht op het digitale instrumentarium
  • Stevig prijkaartje

Hyundai IONIQ 5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai IONIQ 5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 14.417,-*
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Ioniq 5: een kloeke elektrische retro-crossover

De Ioniq 5 is het allereerste model van het nieuwe label van Hyundai, Ioniq, dat zich puur en alleen richt op 100 procent elektrische auto’s. De EV van het Koreaanse automerk is sinds 2021 op de markt en verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. Zijn retro-design is een knipoog naar auto-ontwerpen uit de jaren zeventig en dan in het bijzonder de Hyundai Pony.

Interesse in een Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 occasions
Hyundai Ioniq 5 nieuwe auto's

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Tof (retro)design, anders dan we van Hyundai gewend zijn
  • Vrij behoorlijke elektrische actieradius
  • Opladen van 10 tot 80 procent in slechts 18 minuten
  • Een van de betere elektrische caravantrekkers

Technische gegevens

Motorisatie

  • De Ioniq 5 biedt razendsnel laden (10→80 % in 18 min, +100 km bereik in 5 min) op het E-GMP-platform (Electric Global Modular Platform).
  • Dit platform is schaalbaar voor verschillende modelklassen en zorgt voor comfort en stabiliteit, met RWD of optioneel AWD.
  • Er zijn twee accu-motorcombinaties: de 77,4 kWh vierwielaandrijving (0–100 km/u in 5,1 s) en de 58 kWh achterwielaandrijving (0–100 km/u in 8,5 s).

E-GMP-platform en razendsnel laden

De Ioniq 5 is gebaseerd op Hyundais eigen Electric Global Modular Platform (E-GMP), dat zowel 400 V- als 800 V-laadinfrastructuur ondersteunt (standaard 800 V). Dankzij een 350 kW-snellader laad je de batterij in slechts 18 min van 10 % naar 80 %, en binnen 5 min krijg je al 100 km extra bereik – ideaal voor snelle stops onderweg.

Flexibele afmetingen en comfortabel rijgedrag

Het schaalbare E-GMP-platform vormt de basis voor allerlei carrosserievarianten, van ruime cross-overs tot sportieve SUV’s. Door de uitgebalanceerde gewichtsverdeling over voor- en achteras ervaar je zowel in Nederlandse binnensteden als op de snelweg een vlak en stabiel rijgedrag. Standaard is de Ioniq 5 vierwielaandrijving, maar voor optimale grip op onze wisselvallige wegen is er ook een achterwielaandrijving-uitvoering beschikbaar.

Aandrijfopties 2025 en prestaties

Hyundai levert de Ioniq 5 in 2025 in drie hoofduitvoeringen:

  • Standard Range AWD (58 kWh): 170 pk en 350 Nm, 0–100 km/u in 8,5 s
  • Long Range AWD (77,4 kWh): 325 pk* en 605 Nm*, 0–100 km/u in 5,1 s*
  • Long Range RWD (77,4 kWh): 325 pk* en 605 Nm*, 0–100 km/u in 5,3 s*
  • voor de krachtigste uitvoering – de snelste sprint (0–100 km/u in circa 5,1 s) blijft voorlopig het record in de reguliere Ioniq 5-lijn.

Efficiëntie en kostenbesparing

Dankzij de zuinige elektromotoren verbruikt de Long Range vierwielaandrijving-versie gemiddeld circa 14 kWh per 100 km, wat – met de huidige elektriciteitsprijzen – neerkomt op ongeveer € 4,20 per 100 km (op basis van € 0,30/kWh). De achterwielaandrijving-variant ligt iets hoger, rond de 15 kWh/100 km. Daarmee is de Ioniq 5 een aantrekkelijke keuze voor zowel forenzen als weekendrijders die groen én voordelig willen rijden.

Afmetingen

De Ioniq 5 is 4,64 m lang, 1,89 m breed en 1,61 m hoog, met een indrukwekkende wielbasis van 3,0 m (de langste in zijn klasse) die zorgt voor een ruim interieur. Daarmee is hij groter dan een Hyundai Kona of Tucson en verslaat hij qua afmetingen ook de Volkswagen ID.4. De bodemvrijheid is ongeveer 16 cm, waardoor je eenvoudig over drempels, kuilen en andere obstakels kunt rijden zonder de onderkant te raken. Dankzij verstelbare zitrijen en slimme opbergruimtes is hij praktisch voor zowel gezin als avontuur.

Vergelijking met de Kia EV6

De Kia EV6 is iets langer (4,68–4,695 m) en iets lager (1,545–1,550 m), met een breedte van 1,88–1,89 m en een wielbasis van 2,90 m. De Ioniq 5 blijft dus iets compacter in lengte, maar biedt door z’n hoogte extra hoofdruimte.

Binnenmaten

  • Beenruimte: voorin circa 1,06 m, achterin circa 1,00 m
  • Hoofdruimte: voorin 0,99–1,02 m, achterin 0,97–0,99 m
  • Schouderruimte: voor- en achterin ongeveer 1,47 m

Bagageruimte

  • Standaard: 531 liter
  • Met neergeklapte achterbank: 1.587 liter
  • Frunk (voorruimte): 57 liter (RWD) of 24 liter (AWD)
  • Verstelbare tweede zitrij: 135 mm schuifbaar voor meer been- of bagageruimte

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai Ioniq 5
Marktintroductie 2021
Lengte x breedte x hoogte  4,64 x 1,89 x 1,61 m
Wielbasis  3,0 m
Inhoud bagageruimte  531 + 57 (24) l
Ledig gewicht  1.805-2.020 kg
Toelaatbaar totaalgewicht  2.370-2.560 kg
Vermogen 125 kW (170 pk)-239 kW (325 pk)
Maximaal koppel  350-605 Nm
Topsnelheid  185 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 8,5-5,1 sec
Batterijcapaciteit  58-77,4 kWh
Verbruik 16,7-17,9 kWh/100 km
Actieradius  384-481 kilometer

Varianten

De Ioniq 5 is leverbaar met keuze uit 6 uitvoeringen:

  • De Pure Edition is de instapversie van de Ioniq 5. Hij is al uitgerust met 19-inch lichtmetalen velgen, privacyglas en een 12,3-inch multimediascherm met navigatie.
  • De N Line-variant voegt sportieve styling toe, zoals een strakker bumperdesign, speciale 20-inch velgen en sportstoelen. Hierdoor rijdt de auto net wat straffer en ziet hij er dynamischer uit.
  • De N Line Business combineert de sportieve uitstraling van de N Line met extra zakelijke opties, zoals verwarmbare voorstoelen, parkeerhulp en geavanceerde rijhulpsystemen. Perfect voor wie zowel stijl als comfort belangrijk vindt.
  • De Style-uitvoering draait om design en extra comfort. Zo krijg je LED-verlichting, aluminium interieuraccenten en optioneel een panoramadak. Zo voelt het interieur nog luxer aan.
  • Met de Connect-uitvoering profiteer je van uitgebreide connectiviteitsfuncties: Apple CarPlay, Android Auto, Bluetooth en over-the-air updates voor het multimediasysteem. Zo blijf je onderweg altijd verbonden.
  • Connect+ bevat alle features van de Connect en voegt daar live verkeersinformatie, slimme laadtips en bediening via de Hyundai-app aan toe. Handig voor wie altijd up-to-date wil blijven.

Beste actieradius Connect+ heeft dankzij het 77,4 kWh-accupakket de grootste actieradius, tot circa 480 km volgens WLTP. Met zo’n groot bereik hoef je minder vaak te stoppen om op te laden, ideaal voor lange ritten.

Populairste uitvoering De Style-variant is het populairst, omdat hij een mooi evenwicht biedt tussen uitstraling, comfort en prijs. Veel kopers kiezen Style vanwege de strakke looks en prettige extra’s in het interieur.

Facelifts in 2025 In 2025 kreeg de Ioniq 5 een facelift met vernieuwde koplampen, een strakkere grille en een moderner dashboard met extra touchscreen-functies. Deze updates geven de auto een frisse, eigentijdse uitstraling.

Goedkoopste variant De Pure Edition is de goedkoopste uitvoering van de Ioniq 5, met een scherpe instapprijs en alle basisvoorzieningen die je nodig hebt. Voor wie op de prijs let, biedt de Pure Edition een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding zonder in te leveren op veiligheid

Prijzen

De Ioniq 5 is er vanaf € 49.295. Voor dat toch wel behoorlijk forse bedrag kruip je achter het stuur van de achterwielaangedreven Ioniq 5 met 58 kWh-batterij in de uitvoering Style. Op de prijslijst staan ook de achterwielaangedreven Ioniq 5 met 77,4 kWh-batterij en de vierwielaangedreven Ioniq 5 met 77,4 kWh-batterij.

Design

Buitenkant

  • De Ioniq 5 valt op door zijn retro-pixeldesign met vierkante LED-lampen voor en achter en een brede, schelpvormige motorkap.
  • De 20-inch Parametric Pixel-velgen verbeteren de aerodynamica én maken hem uniek binnen Hyundai en vergeleken met andere elektrische auto’s.
  • Hij is leverbaar in opvallende kleuren zoals Digital Teal, Cyber Gray Metallic en Gravity Gold Matte, naast klassiekere tinten als White en Black.

Van alle modellen die Hyundai in de afgelopen decennia heeft gemaakt, is de Ioniq 5 waarschijnlijk het meest opvallend. Met zijn retro-design is deze elektrische auto een kleine revolutie binnen Hyundai. De Ioniq 5 is gebaseerd op de 45 Concept EV, die in 2019 indruk maakte op de autoshow van Frankfurt. Die conceptauto was op zijn beurt weer een eerbetoon aan de Pony Coupé Concept uit de jaren 70.

Op de Ioniq 5 zie je LED-koplampen met allemaal vierkante pixels, hetzelfde pixel-thema vind je terug in de vierkante achterlichtunits. De velgen hebben ook het Parametric Pixel-design en met 20 inch zijn het de grootste wielen ooit onder een elektrische Hyundai. Bovendien loopt de schelpvormige motorkap door tot over de volledige breedte van de neus.

Voordelen en nadelen van het design

Het grootste voordeel van het Ioniq 5-design is de unieke retro-look die meteen opvalt in het straatbeeld. De pixelvormige lampen en strakke lijnen geven een frisse, futuristische sfeer. Ook zorgt de brede schelpvormige motorkap voor een sportieve uitstraling. Nadeel kan zijn dat dit gewaagde ontwerp niet ieders smaak is en dat de opvallende pixel-lampen bij reparatie of vervanging iets duurder kunnen uitpakken dan standaardkoplampen.

Design van de wielen

De 20-inch velgen van de Ioniq 5 zijn een showstopper op zich. Ze dragen het Parametric Pixel-design, met vierkante uitsparingen die aansluiten bij de verlichtingsthema’s van de auto. Door hun grootte en vorm lijken de wielen bijna te zweven, terwijl ze met hun gesloten vlakken bijdragen aan een betere aerodynamica en daardoor aan de rij-efficiëntie.

Wat maakt dit design uniek?

Tussen andere Hyundai-modellen springt de Ioniq 5 eruit dankzij het gedurfde pixel-concept en de retro-inspiratie, iets wat je bij een Kona of Tucson niet ziet. Vergeleken met andere elektrische auto’s in zijn klasse (zoals de Ford Mustang Mach-E of de Kia EV6) heeft hij juist een subtieler, minder sportief profiel, maar wint hij op originaliteit door de verwijzingen naar klassieke conceptcars.

Bijzondere kleuren

Hyundai biedt de Ioniq 5 aan in opvallende, frisse kleuren die je niet snel bij andere merken ziet. Denk aan Digital Teal (regenboogparelmoer), Cyber Gray Metallic, Gravity Gold Matte en Biophilic Green. Voor wie het liever wat ingetogener heeft, zijn er ook Atlas White en Phantom Black Pearl. Die combinatie van onderscheidende én klassieke tinten versterkt het unieke karakter van de Ioniq 5.

Binnenkant

Materiaal en kwaliteit

In het interieur van de Hyundai Ioniq 5 vind je materialen van hoge kwaliteit die ook goed zijn voor het milieu. De stoelen zijn bekleed met natuurlijk gelooid leder, geverfd met lijnzaadolie. Andere oppervlakken voelen zacht aan dankzij textiel gemaakt van suikerriet, wol en gerecyclede garens. Die duurzame keuzes geven zowel een luxe uitstraling als een lange levensduur.

Licht

Overdag valt er veel daglicht naar binnen door het grote panoramadak en de brede zijruiten. ’s Avonds kun je de sfeerverlichting instellen in verschillende kleuren en helderheden. Zo zorg je altijd voor de juiste sfeer, of je nu wilt ontspannen of juist een gezellig praatje wilt voeren met passagiers.

Comfort

De stoelen van de Ioniq 5 zijn ergonomisch ontworpen voor een goede zithouding. Met één druk op de knop klappen ze in een relaxstand, waarin je achterover kunt leunen en je voeten op een uitklapbaar bankje kunt leggen. Dankzij de verschuifbare middenconsole stap je bovendien extra makkelijk in en uit, terwijl alles er toch strak en modern blijft uitzien.

Beenruimte

Zowel voorin als achterin is er extra veel ruimte voor je benen. Ook lange passagiers kunnen hun knieën comfortabel strekken, zonder dat het krap aanvoelt. Hierdoor zit je altijd ontspannen, zelfs tijdens lange ritten.

AutoScout24-beoordeling

De Hyundai Ioniq 5 is een van de beste elektrische middenklassers op de markt. Dankzij de slimme indeling, hoogwaardige materialen en het comfortabele interieur is dit model een topkeuze voor wie elektrisch wil rijden. Lees hier al onze Hyundai Ioniq 5 tests

hyundai-ioniq-5-interior

hyundai-ioniq-5-seats

Veiligheid

  • De Hyundai Ioniq 5 behaalde bij Euro NCAP én IIHS de hoogste veiligheidswaarderingen, en scoort vergelijkbaar of beter dan concurrenten als de Tesla Model 3.
  • In Nederland liep een terugroepactie voor bouwjaren 2022–2024 vanwege een 12-volt batterijprobleem, met kosteloze vervanging en software-update.
  • Het uitgebreide Hyundai Smart Sense-pakket biedt onder meer Highway Driving Assist 2, bots- en dode-hoekwaarschuwing, adaptieve cruise en parkeersystemen.
  • Voor kinderen zijn er ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste achterstoelen en Top Tether-aansluitingen op alle drie de zitplaatsen.
  • Naast Euro NCAP zijn er crashtests door Korea NCAP en gebruikers melden overwegend positieve veiligheidservaringen, al kan het assistentiesysteem soms te gevoelig werken.

Europe NCAP

Het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP beloonde de Ioniq 5 met de maximumscore van vijf sterren. In alle vier categorieën behaalde hij de hoogste score: - Bescherming van volwassen inzittenden - Bescherming van kinderen in de auto - Voetgangersbescherming - Safety Assist. De Ioniq 5 dankt die goede resultaten aan het uitgebreide pakket veiligheids- en rijassistentiesystemen, genaamd Hyundai Smart Sense, met onder meer Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Dit systeem maakt het rijden op de snelweg veiliger en comfortabeler. HDA 2 houdt de snelheid van de auto en de afstand tot de voorligger constant, terwijl het de auto ook midden in de rijstrook houdt. Daarnaast telt de Ioniq 5 zeven airbags, waaronder een airbag tussen de voorstoelen. Die moet voorkomen dat de bestuurder en bijrijder in geval van een aanrijding elkaar kunnen verwonden.

In vergelijking met andere populaire EV’s zoals de Tesla Model 3 scoort de Ioniq 5 minstens even goed: volgens de Amerikaanse NHTSA hebben beide het maximum van vijf sterren gekregen, maar de Ioniq 5 kreeg bovendien het Top Safety Pick + label van de IIHS, dat de Model 3 niet heeft.

Terugroepacties

In januari 2024 riep Hyundai wereldwijd ruim 145.000 Ioniq- en Genesis EV’s terug – waaronder de Ioniq 5 bouwjaren 2022–2024 – vanwege een intern probleem met het 12-volt accusysteem dat kan leiden tot onverwacht vermogensverlies en daarmee een verhoogd crashrisico. Nederlandse Ioniq 5 eigenaren werden hierover per post geïnformeerd en krijgen kosteloos een nieuwe accu-eenheid en software-update

Rijhulpsystemen

Naast HDA 2 omvat Hyundai Smart Sense een heel scala aan rijhulpsystemen: Forward Collision-Avoidance Assist, Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Smart Cruise Control met Stop & Go, Intelligent Speed Limit Assist, Remote Smart Parking Assist en meer.

Kinderzitjes

Voor autostoeltjes biedt de Ioniq 5 ISOFIX-bevestigingspunten op de twee buitenste achterstoelen, plus Top Tether-aansluitpunten op de achterzijde van alle drie de rugleuningen. Daardoor kunnen eenvoudig twee ISOFIX-stoelen bevestigd worden, en met een extra gordelbevestiging zelfs drie zitjes achterin.

IIHS en Koreaanse NCAP

Behalve de Euro NCAP-testen is de Ioniq 5 ook door de Amerikaanse IIHS beloond met een Top Safety Pick + in 2024 en kreeg hij bij de Korea NCAP 92,1 van de 100 punten, wat neerkomt op een vijfsterren (Level 1) waardering

Gebruikerservaringen

Gebruikers op het officiële Ioniq 5-forum roemen de stabiele wegligging en het vertrouwen dat het Safety Assist-pakket geeft, maar sommigen klagen dat het systeem soms te veel waarschuwingen geeft of te snel ingrijpt. Daarnaast zijn sommig eigenaren bezorgd over berichten dat de Ioniq 5 kwetsbaar zou zijn voor diefstal met signaalversterkers, waardoor velen extra beveiligingsmaatregelen treffen of wachten op software-updates

Alternatieven

Alternatieven voor de Ioniq 5 zijn er genoeg, maar geen van allen benaderen ze het uiterlijk van de Hyundai. Eigenlijk is de hoekige Ioniq 5 gewoon een uit de kluiten gewassen hatchback, maar voor het gemak noemen het maar gewoon een crossover. En in dat segment kom je dan algauw terecht bij de technisch verwante EV6 van concerngenoot Kia. Andere alternatieven voor de Ioniq 5 zijn de Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron, de Skoda Enyaq, BMW iX3, de Ford Mustang Mach-e en de Tesla Model Y.

FAQ

Kan de Ioniq 5 ook stroom terugleveren?
Met de juiste technologie aan boord kan de Ioniq 5 behalve energie opslaan ook energie terugleveren, bijvoorbeeld aan huizen of bedrijven. Dat noemen we Vehicle-to-Grid, ook wel V2G, en dat staat weer voor bidirectioneel laden. V2G maakt het mogelijk om het traditionele eenrichtingsverkeer van het opladen van auto (energie die van het net naar de batterij van de elektrische auto gaat) om te zetten in tweerichtingsverkeer.
Kun je met de Ioniq 5 een caravan trekken?
Jazeker! De ANWB riep hem zelfs uit tot Trekauto van het Jaar 2022. Vroeger waren dieselauto’s favoriet om een caravan achter te hangen, maar tegenwoordig zijn ook elektrische auto’s populair als trekauto.
Komt er van de Ioniq 5 ook een sportieve uitvoering?
Hyundai’s sportdivisie N legt de laatste hand aan de Ioniq 5 N. Dit is het eerste elektrische high-performance model van Hyundai N en bovendien het eerste productiemodel van Hyundai’s sportieve label dat is voorzien van vierwielaandrijving (AWD). Hyundai combineert in de IONIQ 5 N het E-GMP-platform van de EV (Electrified-Global Modular Platform) met de door N in de autosport ontwikkelde kennis en expertise.

Meer informatie

Meer details

Tips van de redactie