- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz CL-Klasse
- Mercedes-Benz CL 500






Sterke punten
- Krachtige en verfijnde V8-motor
- Comfortabel en stil op hoge snelheid
- Indrukwekkende uitrusting en opties
Zwakke punten
- Onderhoudskosten kunnen flink oplopen
- Beperkte hoofdruimte achterin
- Niet de meest wendbare coupé
Mercedes-Benz CL 500 : een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de Mercedes-Benz CL 500 : een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
Mercedes-Benz CL 500 aanbiedingen
Interesse in een Mercedes-Benz CL 500
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Review – Mercedes-Benz G 580 (2025): elektrisch zwaargewicht

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend

Mercedes GLC review: laat zien waarom suv’s geweldig zijn

Dus jij denkt dat de Mercedes E-Klasse comfortabeler is dan de BMW 5-serie ...

Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ideaal voor het comfortabel afleggen van lange afstanden
- Krachtige en soepele achtcilindermotor
- Rijk uitgerust met hoogwaardige technologie
- Tijdloos coupé-ontwerp
Technische gegevens
Motorisatie
De Mercedes-Benz CL 500 is in meerdere generaties geleverd, altijd met een krachtige V8-benzinemotor. Afhankelijk van het bouwjaar varieert de cilinderinhoud van 4,7 tot 5,5 liter. Het vermogen van deze V8-motoren varieert van 225 kW (306 pk) tot 320 kW (435 pk). Het koppel loopt op tot wel 700 Nm, wat resulteert in indrukwekkende prestaties: de snelste varianten sprinten in minder dan 5,0 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is voor alle modelgeneraties elektronisch begrensd op 250 km/u.
De meeste uitvoeringen zijn standaard uitgerust met een automatische transmissie met vijf, zeven en later zelfs negen versnellingen. Het gemiddelde verbruik ligt tussen de 9,5 en 15,4 liter per 100 kilometer. Opvallend is de combinatie van souplesse en vermogen: de CL 500 rijdt als een comfortabele Gran Turismo, maar heeft tegelijk serieuze trekkracht en acceleratievermogen. Dankzij een grote tankinhoud tot 100 liter is hij geschikt voor lange afstanden.
Afmetingen
De Mercedes-Benz CL-klasse is een tweedeurs coupé op dezelfde basis als de Mercedes-Benz S-klasse. Dat zie je ook aan het formaat. Met een lengte van ongeveer vijf meter is de Mercedes-Benz CL 500 een van de grootste coupés van zijn tijd. De breedte ligt tussen 1,85 en 1,91 meter, de hoogte rond de 1,40 meter. De wielbasis varieert per generatie van 2,86 tot 2,96 meter. Ook de kofferbak is ruim, met een inhoud tussen de 450 en 490 liter.
De royale afmetingen zorgen voor een indrukwekkende uitstraling, maar maken de auto minder wendbaar in krappe ruimtes. De draaicirkel is relatief groot. Toch voelt de auto dankzij luchtvering of Active Body Control in sommige generaties verrassend lichtvoetig aan.
De belangrijkste specificaties op een rij
| Mercedes-Benz CL 500 | |
|---|---|
| Marktintroductie | 1996 |
| Lengte x breedte x hoogte | 4,99 - 5,07 x 1,85 - 1,91 x 1,39 - 1,45 m |
| Wielbasis | 2,86 - 2,96 m |
| Inhoud bagageruimte | 450 - 490 l |
| Ledig gewicht | 1.790 - 2.040 kg |
| Toelaatbaar totaalgewicht | 2.320 - 2.560 kg |
| Cilinderinhoud | 4.663 - 5.461 cm3 |
| Vermogen | 225 kW (306 pk) - 320 kW (435 pk) |
| Koppel | 460 - 700 Nm |
| Topsnelheid | 250 km/u |
| Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,9 - 7,5 sec |
| Tankinhoud | 83 - 100 l |
| Verbruik | 9,5 - 15,4 l/100 km |
| CO₂-uitstoot | 224 - 365 g/km |
Varianten
De Mercedes-Benz CL 500 is een motorvariant binnen de bredere CL-Klasse. Hij werd geleverd in drie opeenvolgende generaties, ook wel bekend als de generaties C140, C215 en C216. In tegenstelling tot veel andere modellen was de CL 500 steeds leverbaar als luxe coupé, zonder verdere carrosserievarianten of aparte uitrustingsniveaus (met uitzondering van de Elegance en Designo bij de C140). De uitrusting was standaard al behoorlijk uitgebreid, met zaken als lederen bekleding, houten interieuraccenten en geavanceerde comfortvoorzieningen. De CL 500 nam telkens een prominente positie in tussen de CL 420 of CL 600 en later ook de AMG-modellen. Hoewel er geen aparte uitvoeringsnamen waren, evolueerden uitrusting en styling mee met de generatiewissels.
Prijzen
De Mercedes-Benz CL 500 is een coupé in het topsegment en daar hoort ook een hoge prijs bij. De eerste Mercedes-Benz CL 500 uit 1996 was nieuw leverbaar vanaf zo’n 130.000 euro. Voor de overige modellen lag de vanafprijs op een ruime 140.000 euro, met als uitschieter de modellen van 2006 tot 2010, die leverbaar waren vanaf ruim 160.000 euro.
Auto’s zoals de Mercedes-Benz CL 500 zorgen op de Nederlandse markt niet voor grote verkoopaantallen, maar het zijn wel echte liefhebbersauto’s die ook op hogere leeftijd interessant blijven. Daardoor is er toch nog een redelijk aanbod Mercedes-Benz CL 500 occasions. Reken op prijzen vanaf zo’n 6.000 euro voor een Mercedes-Benz CL 500 van zo’n twintig jaar oud tot 40.000 euro voor de latere exemplaren of juist een in zeer mooie staat verkerend vroeg exemplaar.
Design
Buitenkant
De Mercedes-Benz CL 500 is een statige tweedeurs coupé met een langgerekte carrosserie, lage daklijn en brede wielkasten. Elke generatie had een eigen karakter: van de hoekige uitstraling van de C140 tot de gestroomlijnde lijnen van de C215 en de moderne elegantie van de C216. Opvallend zijn de frameloze portieren en het ontbreken van een B-stijl. Bij het openen van alle ramen ontstaat dus een grote opening zonder onderbreking. Leverbare kleuren liepen uiteen van klassiek zwart en zilver tot diep metallic blauw, brons of parelmoerwit.
Binnenkant
Binnenin ademt de Mercedes-Benz CL 500 pure luxe en rust. Het interieur is royaal bemeten voor een coupé, met hetzelfde dashboard als de Mercedes-Benz S-klasse uit die tijd en veel aandacht voor afwerking en materialen. De standaarduitrusting omvat lederen bekleding, houtinleg, automatische airconditioning en elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie. Latere modellen kregen ook een head-up display, actieve multicontour stoelen met massagefunctie, een achteruitrijcamera en soft-close portieren. De stoelen zijn breed en comfortabel, met een lage zitpositie en veel verstelmogelijkheden. De generatie C216 valt op door zijn gebogen dashboard met geïntegreerd infotainmentscherm en ambianceverlichting. Alles is gericht op rust en souplesse, zonder overdreven sportieve accenten, passend bij het Gran Turismo-karakter van de auto.
Veiligheid
De Mercedes-Benz CL 500 is nooit door Euro NCAP getest, maar gold binnen zijn segment als zeer veilig. De auto is gebaseerd op de Mercedes-Benz S-Klasse en profiteert daardoor van veel identieke structuren en systemen. Al in de jaren negentig beschikte de CL 500 bijvoorbeeld al over dubbele airbags, gordelspanners en ABS. Latere generaties voegden ESP, adaptieve remassistentie, PRE-SAFE, nachtzichtassistent, actieve dodehoekbewaking en rijstrookassistent toe. Ook adaptieve cruise control en botswaarschuwingssystemen waren beschikbaar. De CL 500 was daarmee zijn tijd vooruit. Dankzij de stijve carrosseriestructuur en geavanceerde veiligheidstechniek bood hij topklasse bescherming voor inzittenden, ondanks het ontbreken van officiële crashtestdata.
Alternatieven
De Mercedes-Benz CL 500 bewoog zich door de jaren heen in het exclusieve topsegment van luxe coupés. De eerste generatie (C140) vond zijn concurrentie vooral in de BMW 850i, Jaguar XJS en de zeldzame Lexus SC 400. In de jaren 2000 verschoof dat naar rivalen als de BMW 645Ci, Bentley Continental GT en Jaguar XK8, waarbij de Mercedes-Benz CL 500 zich onderscheidde door meer focus op comfort dan op sportiviteit. De laatste generatie (C216) nam het op tegen modellen als de Aston Martin DB9, Maserati GranTurismo, BMW 650i Coupé en opnieuw de Bentley Continental GT. Hoewel sommige concurrenten nadrukkelijker sportief waren, bleef de Mercedes-Benz CL 500 trouw aan zijn rol als rustige, technisch vooruitstrevende reisauto voor vier personen. De combinatie van een V8-motor, S-Klasse-comfort en ingetogen uitstraling maakte de CL 500 tot een unieke keuze binnen het GT-segment.






















