Mercedes-Benz CL 500 te koop: tweedehands en nieuw

Mercedes-Benz CL 500

Mercedes-Benz CL 500

De luxe Mercedes-Benz CL coupés ontstaan vanuit de S-klasse

De hogere klasse coupés van Daimler-Benz werden lange tijd op de markt aangeboden als sportieve tweedeurs carrosserievariant van de S-klasse. De basis van het chassis en de motoren stamden namelijk van de S-klasse sedans en ook het design leek erg op dat van de S-klasse modellen. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Informatie over Mercedes-Benz CL 500

In 1996 koos de premium autofabrikant uit Stuttgart er echter voor om zijn grote coupés een eigen serie te geven. De luxe coupés werden als Mercedes-Benz CL in de verkoopcollectie van Daimler-Benz opgenomen en kregen sindsdien steeds meer een eigen verschijningsvorm.

In 1996 komt de eerste Mercedes-Benz CL 500 op de markt

De eerste Mercedes-Benz CL 500 modellen presenteerde Daimler in 1996 na het modelonderhoud van de voorganger Mercedes-Benz 500 SEC. Deze kreeg vanaf nu de nieuwe aanduiding CL in zijn naam en werd tot 1998 onveranderd gebouwd. Technisch gezien waren de eerste Mercedes-Benz CL 500 modellen erg identiek aan de SEC-voorgangers. Ze hadden dezelfde V8-motor met een cilinderinhoud van 5,0 en een prestatievermogen van 235 kW (320 pk). Qua uiterlijk kon men de nieuwe CL-modellen alleen maar van de oude modellen onderscheiden dankzij de gewijzigde bumpers en de tot de standaarduitrusting behorende Xenon koplampen.

Het eerste in serie geproduceerde actieve chassis maakt zijn entree in de Mercedes-Benz CL 500

De volgende generatie van de Mercedes-Benz CL 500 (van 1999 tot 2006), liet zich met zijn carrosseriedesign voor het eerst duidelijk onderscheiden van de sedans van de S-klasse. De Mercedes-Benz CL 500 van de nieuwe generatie werd door de fabrikant voor het eerst standaard uitgerust met een actief chassis met het hydraulische veringsysteem Active Body Control. Dit veringsysteem regelde de bewegingen van de carrosserie gedurende het rijden (voor een stabiele wegligging) en was een noviteit in de hogere klasse. De Mercedes-Benz CL 500 werd vergeleken met het voorgangermodel uitgerust met een gemodificeerde V8-motor met een cilinderinhoud van 5,0 liter en een prestatievermogen van 225 kW (306 pk). Bij een maximale koppel van 460 newtonmeter (Nm) accelereerde de Mercedes-Benz CL 500 in 6,3 seconden van nul naar honderd. De maximumsnelheid lag met elektronische snelheidsregeling op 250 km/u. De aanvankelijk gebruikte automaat met vijf versnellingen werd in 2003 vervangen door een automaat met zeven versnellingen.

De Mercedes-Benz CL 500 is vanaf 2006 met vierwielaandrijving verkrijgbaar

In de nieuwe generatie die vanaf 2006 verscheen rustte Daimler zijn hogere klasse coupés met nieuwe V8-motoren met een cilinderinhoud van 5,5 liter uit. Het prestatievermogen lag op 285 kW (388 pk) en het gemiddelde verbruik was volgens de fabrikant 12,1 liter. Dat ging gepaard met een CO2-uitstoot van 288 g/km. De Mercedes-Benz CL 500 accelereerde in 5,4 seconden van nul naar honderd en bereikte met elektronische snelheidsregeling een snelheid van maximaal 250 km/u. De nieuwere modellen van de Mercedes-Benz CL 500 waren bovendien optioneel met vierwielaandrijving verkrijgbaar, waarmee de auto dezelfde prestatie- en verbruikswaarden had. Qua afmetingen groeide de Mercedes-Benz CL 500 zo’n acht centimeter. Daarmee kwam hij op een lengte van meer dan vijf meter. Tot de technische vernieuwingen in deze generatie hoorden veiligheidsfeatures zoals meesturende koplampen, een afstandwaarschuwingssysteem, een rijbaanwissel assistent en een nachtzichtassistent.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz CL 500

12 Beoordelingen

4,9