In de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg heeft topman Thomas Schäfer de toekomstplannen van het merk gepresenteerd. Ster van de presentatie was de Volkswagen ID.1. Een nieuwe goedkope EV die in dezelfde prijsklasse gaat opereren als de Kia Picanto.
Komt er nu wel of niet een goedkope EV van Kia? Het merk draait nog om de hete brij heen, maar alle seinen staan op groen.
Toen Mercedes de V8 in de C63 AMG verving voor een plug-in hybride aandrijflijn met een viercilindertje, waren de meeste liefhebbers niet blij. Geen paniek: in het volgende AMG-model vind je weer ‘gewoon’ acht cilinders onder de motorkap.
Op de vraag of de Toyota RAV4 een elektrische auto is, luidt het antwoord 'nee'. Maar hier komt wellicht verandering in. En snel ook.
Toen Tesla de prijs van het topmodel van de Tesla Model Y (2025) bekendmaakte, was het schrikken geblazen. Hij was 9000 euro duurder geworden! Bij de prijzen van de goedkopere versies, toont Tesla zich juist van zijn vriendelijke kant.
Audi gaat zijn koers verleggen: het wordt chiquer en kleine modellen keren niet terug. Een beetje reuring is nodig, want Audi heeft een slecht verkoopjaar achter de rug.
Er is niet alleen maar slecht nieuws over Nissan te melden: de Japanners pakken in 2025 uit met een nieuwe Nissan Leaf, een nieuwe Micra en een belangrijke upgrade voor de Qashqai.
Als autoliefhebbers houden we meer van gas geven dan van remmen. En wat blijkt: dat is nog beter voor de gezondheid ook. Zelfs als je diesel rijdt…
Fiat heeft grote plannen en komt in 2027 met een SUV en een Golf-concurrent. Maar een ruim 13 jaar oud model van de Italianen moet het nog vijf jaar uitzingen.
In september 2025 onthult Volkswagen een studiemodel van de ID.2X, een SUV op basis van de ID.2. Misschien dat de Duitsers bloednerveus worden van de Renault 4, die al bijna af is…
2024 was in China een jaar vol kommer en kwel voor Volkswagen, en ook dit jaar gaat het nog niet van een leien dakje. Kijk maar eens naar de verkopen van elektrische Volkswagens in China - die zijn als een plumpudding in elkaar gezakt.
Jarenlang groeiden de bomen bij Porsche tot in de hemel. Jaar na jaar werden verkooprecords gebroken en ook de elektrische Porsche Taycan was een schot in de roos. Maar in 2025 ziet de wereld er ineens heel anders uit.
De huidige Toyota GR Supra 3.0 heeft een geweldige zes-in-lijn van BMW onder de kap. Wat mankeert de Japanners dat ze die motor willen ruilen voor een zescilinder uit een zevenzits SUV?
Audi heeft een heel slecht 2024 achter de rug. De lage verkoopcijfers dwingen de beleidsbepalers in Ingolstadt om het roer om te gooien dus hebben ze iets bedacht: Audi’s zullen in de toekomst duurder worden.
Tesla moet het vreemde gedrag van topman Elon Musk wereldwijd bekopen met dalende verkoopcijfers. Peugeot kan hier optimaal van profiteren met twee nieuwe versies van de Peugeot E-3008 en E-5008.
Toen de techneuten van Continental op de golfbaan stonden, kregen ze een ingeving: zouden die putjes, deukjes, kuiltjes of ‘dimples’ in golfballen ook helpen voor de stroomlijn van autobanden?
Hoe moderner je auto, hoe meer veiligheidssystemen aan boord. En hoe irritant de piepjes en correcties ook zijn, het zorgt wel voor minder ongelukken. Op twee systemen na. Als je die gebruikt, is de kans op een ongeluk juist groter.
Uit een groot onderzoek blijkt dat vooral Tesla- en Porsche-klanten hun merk trouw blijven. Maar de trouwste klanten vind je bij een ander merk.
In 2026 komt Renault met drie elektrische bussen, waarvan er twee een retrodesign hebben. De in 2024 gepresenteerde Renault Estafette knipoogde naar het oude model uit 1959 en dat smaakte kennelijk naar meer. Al gaan de Fransen met hun bedrijfswagens niet zo ver als met de Renault 4 en 5.
Anno 2025 hebben veel consumenten Seat niet meer scherp op het netvlies. Zonde, want sinds kort vind je hier de goedkoopste plug-in hybride van het land.
In Duitsland daalden de totale nieuwverkopen in januari met 2,8 procent vergeleken met 2024. Tesla zakte veel dieper weg, ondanks de groei van de EV-verkoop. Veel Chinese merken lieten juist flinke stijgingen zien.
Een uitlaat voor een elektrische auto? Dat klinkt als een geintje, zoals speakers met nepgeluiden om de rijbeleving te verhogen. Maar Stellantis heeft een geheel andere, veel serieuzere reden voor de EV-uitlaat.
Wij hebben de Zeekr 7X (2025) van alle kanten bekeken en zien 5 manieren waarop hij de nieuwe Tesla Model Y te snel, te luxe en te praktisch af is.
Kia gaat als een speer in Nederland. En het merk heeft een van zijn belangrijkste troeven nog in handen: de betaalbare Kia EV2. Maar wanneer komt de EV en wat weten we al over het model?
Er gaat bijna geen week voorbij waarin Tesla niet met de prijslijst rommelt. Nu is de Tesla Model 3 plotseling goedkoper geworden en loopt het verschil met de Model Y verder op.
Volkswagen slaat terug met 9 nieuwe modellen in 2 jaar tijd. Deze teaser toont een elektrisch instapmodel van ongeveer 20.000 euro. Het plaatje verklapt mogelijk ook de naam: niet ID.1 maar ‘One’.
Het leven kan heel simpel zijn, zelfs in tijden van smartphones, sociale media, een miljoen televisiezenders en een triljoen streamingsdiensten. Dat heeft Audi nu eindelijk ook door.
Met de Alfa Romeo Giulia is iets treurigs aan de hand: iedereen vindt hem mooi, maar niemand koopt hem. Bij zijn (elektrische) opvolger in 2026 wordt alles anders en dat is even schrikken.
Hogere verkoopcijfers betekenen meer omzet en normaliter dus ook meer winst. Maar dat Hyundai specifiek de verkoop van elektrische auto’s wil verdubbelen, heeft een heel andere reden.
Volvo gaat het bedieningsgemak van nieuwe en bestaande modellen verbeteren met nieuwe software. We kennen Volvo Car UX al van de Volvo EX30 (en de EX90).
Fiat heeft serieuze plannen om een van de leukste versies van de Fiat Panda ooit terug te brengen.
Het maakt niet uit of je voor of tegen SUV’s bent, feit is dat de Europese verkoop-top 10 van 2024 wordt aangevoerd door drie hatchbacks. Kun jij raden welke het zijn?
Voor het eerst betrapten we de elektrische Porsche Cayman bijna volledig in z'n blootje. Zeker bij een sportwagen die befaamd is om z'n lichtvoetigheid, wordt het voor Porsche een uitdaging om EV-haters te overtuigen.
Volkswagen gaat met de ID.2 (2026) terug naar de basis: betaalbare auto’s maken. Hij kost zo’n 25.000 euro, maar je moet zeker nog tot 2026 wachten. We vatten alles wat je over de Volkswagen ID.2 moet weten voor je samen.
Vier jaar na zijn debuut krijgt de BMW iX een facelift. Aan de buitenkant heeft die niet zo veel om het lijf, technisch is er des te meer aan de hand. Zo werd de iX veel zuiniger en is de actieradius fors gestegen.
Eind 2024 bevestigde Toyota dat de Celica terugkeert. Maar nu lijkt ook de MR2 een daverende comeback te maken. Niet elektrisch, maar met een gloednieuwe benzinemotor.
Tesla heeft de nieuwe Tesla Model Y via een persbericht aan Nederland gepresenteerd. Daarin worden niet alleen alle verbeteringen genoemd, maar ook de nieuwe verkoopprijs. En die is een stuk hoger dan voorheen…
Hyundai was er in 2013 als de kippen bij met zijn eerste waterstofauto, de ix35 Fuel Cell. Vijf jaar later volgde de Hyundai Nexo die ook een brandstofcel aan boord had. En nu staan we aan de vooravond van de derde waterstofauto van het merk.
Polestar slaat een nieuwe designrichting in, want autokopers in China en de VS vinden de huidige vormgeving maar saai. De ontwerper die deze klus gaat tackelen, heeft een van de mooiste Volkswagens Golf ontworpen…
Onder het gele dak van Fastned staan steeds vaker auto’s te laden. Toch stelt het snellaadbedrijf zijn doelstellingen voor 2025 naar beneden bij. Wat is er aan de hand? Wij duiken in de leukste cijfers.
Er wonen ruim 4000 mensen, van wie er vijf een EV hebben. Die moeten knokken om die ene openbare laadpaal die er sinds kort staat. Subaru was er als de kippen bij om eindelijk een flink marktaandeel te scoren.
In Nederland is de diesel volledig uit de gratie. Maar het zal je verbazen in hoeveel Europese landen diesels nog altijd véél populairder zijn dan EV’s. Daarnaast ontdekten we nog meer opmerkelijke cijfers in de Europese verkoopstatistieken van 2024.
Een moderne Citroën 2CV kan de goedkope, maar karakterloze Chinese EV’s te lijf gaan. Net als de Renault 5, moet de elektrische Eend de EV bereikbaar maken voor de gewone consument.
In 2025 gaat Polestar vrolijk door met nieuwe modellen, nadat vorig jaar de Polestar 3 en Polestar 4 op de markt kwamen. De Polestar 5 komt eraan, maar het grote nieuws bewaart Polestar pas voor 2027.
Veel automerken hadden het lastig in 2024. Toch stegen de autoverkopen in de Europese Unie heel licht met 0,8 procent tot ruim 10,6 miljoen stuks. Dat cijfer is mede te danken aan een aantal verrassende winnaars. Vooral onder merken die in Nederland tot de kleintjes behoren.
Mercedes zette kwaad bloed bij veel liefhebbers toen het de V8 in de C63 AMG - de ultieme Mercedes C-Klasse - verving voor een viercilinder met elektrische hulp. De Duitsers beseffen dat dit klanten heeft gekost, maar hebben geen spijt.
Elektrische sportwagens en 'GTI'tjes' zijn nog schaars. Honda waagt een poging om van zijn bekende Honda Civic Type R een elektrisch model te maken, maar dat levert tot nu toe vooral veel gevloek en buikpijn op bij alle betrokkenen.
Sinds 1 januari 2025 zijn in veertien steden zero-emissiezones geopend, na een onstuimige aanloop omdat het kabinet er nog een stokje voor wilde steken. De borden hangen er inmiddels en zo zien ze eruit.
Als je telefoons kunt maken, kun je ook auto's bouwen. Tenminste, daar lijkt het wel op. Het Chinese merk Xiaomi verkoopt smartphones, maar sinds kort ook een auto, de Xiaomi SU7. En die verkoopt als een malle.
Wat doe je als een auto matig verkoopt? Je bedenkt een pakketje met een spannende naam en schroeft er een paar mooie lichtmetalen velgen onder. Leuk prijskaartje erop, en klaar is Kees. Bij de Fiat 500e Giorgio Armani gaat dat mis…